تبیان، دستیار زندگی
یک‌ونیم پیمانه شکر، معادل 220 گرم. سه پیمانه گلاب، معادل 450 گرم. اگر گلاب خلوص زیادی داشته باشد، می‌توان سه پیمانه مخلوط گلاب و آب را استفاده کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با روش تهیه مسقطی گردویی


یک‌ونیم پیمانه شکر، معادل 220 گرم. سه پیمانه گلاب، معادل 450 گرم. اگر گلاب خلوص زیادی داشته باشد، می‌توان سه پیمانه مخلوط گلاب و آب را استفاده کرد.

برای دیدن فایل کامل این مطلب با مراحل و تصاویر بیشتر، اینجا کلیک کنید

مسقطی

مواد لازم برای مسقطی گردویی

نشاسته                    یک پیمانه

پودر نارگیل                 یک پیمانه

شکر                          یک و نیم پیمانه

گلاب                         سه پیمانه

کره                            بیست گرم

گردو                          یک پیمانه

با این مقدار مواد لازم حدود 35 عدد از «مسقطی گردویی» خواهیم داشت.

مواد لازم

مسقطیمسقطی

یک‌ونیم پیمانه شکر، معادل 220 گرم. سه پیمانه گلاب، معادل 450 گرم. اگر گلاب خلوص زیادی داشته باشد، می‌توان سه پیمانه مخلوط گلاب و آب را استفاده کرد.

مسقطیمسقطی

یک پیمانه یا یک کاسه ماست‌خوری گردو، معادل صد گرم. یک پیمانه پودر نارگیل، معادل 50 گرم.

دسر بیسکویتی کره ایروغن حیوانی

یک بسته کره بیست گرمی یا یک قاشق غذاخوری روغن معطر حیوانی.

مسقطی

یک پیمانه نشاسته، معادل صد گرم.

طرز تهیه مسقطی گردویی

مسقطی

یک پیمانه نشاسته و یک پیمانه گلاب را مخلوط کرده، در صورت نیاز از صافی می‌گذرانیم. دو پیمانه گلاب دیگر را اضافه کرده، روی شعله قرار می‌دهیم و مرتب هم می‌زنیم تا سفت شود و بوی خامی نشاسته نیز گرفته شود.

مسقطی

یک و نیم پیمانه شکر (حدود 220 گرم) را اضافه کرده، هم می‌زنیم و بعد 20 گرم کره یا یک قاشق غذاخوری روغن معطر حیوانی را اضافه کرده، هم می‌زنیم تا مسقطی قوام آید و آماده شود.

مسقطی

مواد داغ مسقطی را به قطر نیم الی سانت روی یک کیسه فریزر ریخته و با یک کفگیر روی آن را صاف می‌کنیم. سپس مقداری گردوی خردشده وسط آن ریخته، مواد را لوله می‌کنیم و بعد کیسه فریزر را باز کرده، روی مسقطی لوله شده مقداری پودر نارگیل می‌ریزیم و دوباره پلاستیک را دور مسقطی پیچیده، آن را برای 4 الی 5 ساعت در یخچال می‌گذاریم تا سفت شده، آماده پذیرایی شود. با این مقدار مواد لازم به اندازه سه رول مسقطی گردویی می‌توان درست کرد.

مسقطی

می‌توان مسقطی لقمه‌ای درست کرد. برای این کار، دو کیسه فریزر را داخل هم قرار می‌دهیم و مواد داغ مسقطی را در آن می‌ریزیم و نوک کیسه فریزر را سوراخ می‌کنیم تا یک قیف درست شود. سپس مقداری پودر نارگیل در یک کاسه ریخته و مواد مسقطی را تکه‌تکه روی پودر نارگیل‌ها می‌ریزیم. یک گردو روی آن قرار داده، دوباره پودر نارگیل به اطراف مسقطی می‌پاشیم و در یخچال گذاشته تا سفت شده، آماده پذیرایی شود. با این مقدار مواد لازم به اندازه سی و پنج عدد مسقطی لقمه‌ای گردویی خواهیم داشت.

مسقطی

همچنین می‌توان رول مسقطی گردویی را به روش دیگری درست کرد. برای این کار، دو کیسه فریزر را داخل هم قرار می‌دهیم و مواد داغ مسقطی را در آن می‌ریزیم و نوک کیسه فریزر را سوراخ می‌کنیم تا یک قیف درست شود. سپس مقداری پودر نارگیل روی یک کیسه فریزر ریخته و مواد مسقطی را به صورت لوله‌ای روی پودر نارگیل‌ها می‌ریزیم. چند گردو روی آن قرار داده، دوباره پودر نارگیل به اطراف مسقطی می‌پاشیم و در یخچال گذاشته تا سفت شده و بعد برش می‌زنیم تا آماده پذیرایی شود. با این مقدار مواد لازم به اندازه سه رول مسقطی گردویی خواهیم داشت.

مسقطی

در هنگام پخت می‌توان کمی زعفران یا کاکائو به مسقطی اضافه کرد تا مسقطی زعفرانی یا کاکائویی در ست شود و به جای مغز گردو می‌توان از فندق یا ... استفاده کرد.

کالری موجود در مسقطی گردویی

مقدار کالری موجود در یک تکه مسقطی (یک سی و پنجم کل مسقطی) حدود 65 کیلوکالری می‌باشد.

مقدار کالری موجود در کل مسقطی حدود 2300 کیلوکالری می‌باشد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

آشنایی با روش تهیه تارت مارمالادی

آشنایی با روش تهیه کیک نارگیلی باقلوا

آشنایی با روش تهیه کیک پرتقالی

آشنایی با روش تهیه کیک بستنی با خامه

آشنایی با روش تهیه کیک بستنی رنگارنگ

آشنایی با روش تهیه کیک یزدی

آشنایی با روش تهیه شیرینی شکری

آشنایی با روش تهیه شیرینی نارگیلی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.