تبیان، دستیار زندگی
اجرای مجدد نمایش دو لیتر در دو لیتر صلح کاری از حمیدرضا آذرنگ با تغییراتی در گروه بازیگران از پنجم اردیبهشت ماه در تالار شمس به صحنه می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای مجدد نمایش دولیتر در دولیتر صلح

خبرهای کوتاه از تئاتر


اجرای مجدد نمایش دو لیتر در دو لیتر صلح کاری از حمیدرضا آذرنگ با تغییراتی در گروه بازیگران از پنجم اردیبهشت ماه در تالار شمس به صحنه می رود.

اجرای مجدد نمایش دولیتر در دولیتر صلح

نمایش دو لیتر در دو لیتر صلح به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ قرار است از پنجم اردیبهشت ماه ساعت 20:30 در تالار شمس سازمان اکو به صحنه برود.

در اجرای مجدد این نمایش تغییراتی در گروه بازیگران این اثر وجود دارد به طوری که نسیم ادبی و شهرام حقیقت دوست جایگزین رامین سیاردشتی و الهام کردا می شوند. به این ترتیب در اجرای جدید دو لیتر در دو لیتر صلح نسیم ادبی، شهرام حقیقت دوست، فرزین صابونی، سهیلا صالحی با حضور بهرام شاه محمدلو و راضیه برومند نقش آفرینی می کنند.

نمایش دو لیتر در دو لیتر صلح توانست با حضور در بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر جایزه بهترین نمایشنامه، بهترین آهنگسازی و کاندید بهترین کارگردانی شود. همچنین پرفروش ترین نمایش سال 1391 تالار چهارسوی تئاترشهر شد.

** میزبانی فرهنگسرای نیاوران از دو نمایش

نمایش با من بستنی می خوری نوشته و کار بهاره رهنما از 20 فروردین ماه و نمایش خشکسالی و دروغ، به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی از 21 فروردین ماه در فرهنگسرای نیاوران به صحنه می روند.

نمایش با من بستنی می خوری کار گروه تئاتر این تابستان است که مانند آثار دیگر این گروه از داستان های کتاب بهاره رهنما با عنوان مالیخولیای محبوب من اقتباس شده و نسیم ادبی و بهاره رهنما در این نمایش عاشقانه و درام، که در واقع هسته اصلی آن نوستالژی روابط عاطفی و مسئله مهاجرت و بازگشت به گذشته است، ایفای نقش می کنند. با توجه به اینکه در شکل اجرایی و جنس بازی بازیگران لحظات کمدی هم خلق می شود.

نمایش با من بستنی می خوری؟ شامل دو اپیزود به هم وابسته است و داستان دو زن را روایت می کند که هر دو عاشق یک مردند.

این اثر نمایشی از 20 فروردین تا 20 اردیبهشت ماه هر شب ساعت 19 در تالار گوشه فرهنگسرای نیاوران به صحنه می رود.

همچنین نمایش خشکسالی و دروغ از پنج شنبه، 21 فروردین تا 21 اردیبهشت ماه، هر روز به جز شنبه ها ساعت 20 در تالار اصلی فرهنگسرای نیاوران به صحنه می رود.

داستان این نمایش بر تاثیر دروغ در روابط میان افراد خانواده تاکید دارد. بیشتر کنش های داستان بین زوج شخصیت ها اتفاق می افتد: آرش و آلا، امید و میترا، امید و آرش، آرش و میترا، اما اولین و آخرین کنش، روابط را از حوزه ارتباط خصوصی افراد به ارتباط خانوادگی و به صورت عام تر به روابط اجتماعی تعمیم می دهد.

نمایش دو لیتر در دو لیتر صلح توانست با حضور در بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر جایزه بهترین نمایشنامه، بهترین آهنگسازی و کاندید بهترین کارگردانی شود. همچنین پرفروش ترین نمایش سال 1391 تالار چهارسوی تئاترشهر شد.

هر کدام از این کنش ها از رویدادهای ساده ای مانند خر و پف کردن، غذا درست کردن و… شروع می شود و به صورتی واقع گرایانه به بحران می رسد. این فرایند در رابطه میان شخصیت ها تکرار می شود تا اینکه عمق پیدا کرده و به فاجعه ختم شود.

علی سرابی (در نقش امید)، احمد مهرانفر(در نقش آرش)، آیدا کیخایی (در نقش میترا)، باران کوثری و سحر دولت شاهی (در نقش آلا)، بازیگران خشکسالی و دروغ اند.

** وبسایت مونو - شورایی در ایران راه اندازی شد

وبسایت مونو - شورایی در ایران، که به معرفی و اطلاع رسانی اخبار مربوط به شیوه مونو - شورایی می پردازد، از شنبه، 16فروردین ماه، کار خود را آغاز کرد.

مونو - شورایی شکل جدیدی از اجرا یا شیوه تئاتری آگوستوبوال است که در آن مونولوگ به وسیله تکنیک های تئاتر شورایی اجرا می شود. مبتکر این شیوه در ایران آریان رضائی، عضو گروه تئاتر شایا است.

تاکنون سه نمایش به شیوه مونو - شورایی در ایران تولید و اجرا شده که حضور در دومین جشنواره تئاترشهر و برگزاری رپرتوار مونو - شورایی در خانه هنرمندان ایران را نیز شامل می شود.

اجرای مجدد نمایش دولیتر در دولیتر صلح

رویا بختیاری، بهار کاتوزی و نوید گودرزی به عنوان بازیگران این شیوه در اجراهای مونو - شورایی نقش آفرینی کرده اند و متونی چون برلین، پیش از صبحانه و قوی تر به ترتیب به نویسندگی محمد یعقوبی، یوجین اونیل و استریندبرگ به این شیوه اجرا شده اند.

علاقه مندان برای بازدید از وبسایت مونو/شورایی و ارائه انتقادات و پیشنهادات خود می توانند به نشانی www.mono-o.ir مراجعه کنند.

** خاطره بازی با نمایش روحوضی، طهرانی خوانی در تماشاخانه استاد مشایخی

نمایش روحوضی خوانی، طهرانی خوانی با کارگردانی سینا نورائی 28 و 29 فروردین ماه ساعت 17 در تماشاخانه استاد مشایخی اجرا می شود.

در این نمایش، که به گونه تلفیقی (نمایشنامه خوانی، شعر، حرکت و موسیقی زنده) به صحنه می رود، از شعرها و متونی که برخی از آن ها از لحاظ خاطره انگیز بودن، به 50 تا 60 سال پیش باز می گردد، استفاده شده است.

شهروز شبستری تنها بازیگر این نمایش است.

عواید حاصل از این اجراها به بیمارستان و مرکز درمانی کودکان سرطانی تعلق خواهد گرفت. تماشاخانه استاد مشایخی در خیابان ولیعصر، بالاتر از تقاطع میرداماد، خیابان قبادیان، پلاک 53، سرای کاووسیه واقع است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی / ایرنا

مطالب مرتبط:

به ضیافت تئاتر    

جیب خالی تئاتر

تئاتر ملی و کفش و خودرو