تبیان، دستیار زندگی
سردار اسماعیل احمدی مقدم در نخستین نشست خبری اش اظهار داشت: سال گذشته گام های خوبی برای حماسه سیاسی و اقتصادی برداشته شد و آرامش بر فضای اقتصادی و اجتماعی حکمفرما بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح امنیت اخلاقی تعطیل شدنی نیست


سردار اسماعیل احمدی مقدم در نخستین نشست خبری اش اظهار داشت: سال گذشته گام های خوبی برای حماسه سیاسی و اقتصادی برداشته شد و آرامش بر فضای اقتصادی و اجتماعی حکمفرما بود.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در سال 92 در طرح امنیت اخلاقی ایجاد شده است گفت: به نظر می‌رسد برخی اقدامات همچون ساماندهی دریا در تابستان در دست بررسی است و برنامه ریزی‌ها در این مورد در حال انجام است اما طرح امنیت اخلاقی موسمی و تعطیل شدنی نیست.

گشت ارشاد

رئیس پلیس کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد اجرای طرح امنیت اخلاقی در سال 93 پرسیده بود گفت: نیروی انتظامی وظایف ذاتی و دائمی در این طرح دارد. این طرح به صورت مستمر در کشور اجرا می شود و به دلیل ضعف برخی دستگاه ها در اجرای وظایف شان بار مسئولیت روی نیروی انتظامی متمرکز می شود. در وزارت کشور در شورای عمومی کشور کارهای سازمان یافته ای در حال شکل گیری است و اقدامات خوبی در دست اقدام است به عنوان مثال وزیر کشور به دنبال ساماندهی طرح دریا در تابستان 93 است که بر اساس آن خدمات بهتری به مردم ارایه و محیط نیز برای حضور هموطنان آماده تر می شود. طرح امنیت اخلاقی فصلی نیست و پلیس آن را به صورت دایمی بر اساس قانون اجرا می کند و تا زمانی که جامعه به این طرح نیاز داشته باشد این موضوع دنبال می شود.

فرمانده ناجا همچنین در مورد بکارگیری نیروی زن در پلیس گفت: استخدامات در این زمینه باید بسته به نیاز صورت گیرد و برنامه‌ریزی در این زمینه انجام شده است و حتی جدول سهمیه استخدام در سال 93 نیز ابلاغ شده است. اما آن چیزی که مهم است آن که در استخدام پلیس زن محدودیت نداریم.

احمدی‌مقدم همچنین در پاسخ به سوال دیگر در مورد سخنان معاون رئیس جمهور در امور زنان مبنی بر فعالیت گشت‌های ارشاد گفت: ناجا طبیعتا از هر روشی که نرمتر و فرهنگی‌تر باشد و از برخورد انتظامی بکاهد استقبال می‌کند اما ارتباط این مرکز با موضوع گشت‌های ارشاد را نمی‌دانم.

در وزارت کشور در شورای عمومی کشور کارهای سازمان یافته ای در حال شکل گیری است و اقدامات خوبی در دست اقدام است به عنوان مثال وزیر کشور به دنبال ساماندهی طرح دریا در تابستان 93 است که بر اساس آن خدمات بهتری به مردم ارایه و محیط نیز برای حضور هموطنان آماده تر می شود. طرح امنیت اخلاقی فصلی نیست و پلیس آن را به صورت دایمی بر اساس قانون اجرا می کند و تا زمانی که جامعه به این طرح نیاز داشته باشد این موضوع دنبال می شود

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تاثیر افزایش قیمت بنزین بر وقوع جرایم گفت: متغیرهای اقتصادی رابطه مستقیمی با بروز جرایم به خصوص سرقت دارد به گونه‌ای که شاهد آن بودیم با آغاز هدفمندی یارانه‌ها وقوع سرقت کاهش یافت اما با افزایش جهش قیمت ارز، میزان وقوع سرقت افزایش یافت و این در حالیست که در سال جدید ناجا اولویت اول خود را کاهش سرقت اعلام کرده است و به نظر می‌رسد با مجموع تمهیدات دولت و ایجاد ساز و کارهای لازم برای جبران این افزایش‌ها در سبد خانوارهای نیازمند شاهد افزایش سرقت نباشیم و طرح‌ها به بهبود معیشت کمک کند.

وی همچنین در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر کمبود حضور فیزیکی ماموران نیروی انتظامی در روستاها گفت: ما نمی‌توانیم به ازای هر روستا یک کلانتری ایجاد کنیم اما نسبت تخصیص نیروها در روستا با توجه به جمعیت روستایی بیشتر از تخصیص نیروها در شهرها است و امیدواریم با ساز و کارهای جدید همچون طرح پلیس افتخاری نیز این مشکل رفع شود.

سردار احمدی مقدم

رشد 21 درصدی سرقت در سال 92

احمدی مقدم با اشاره به رشد 21 درصدی سرقت در سال 92 اظهار داشت: در ماههای اولیه سال 92 وقوع سرقت تا 40 درصد افزایش یافت که این روند از تابستان روند کاهشی یافت اما در مجموع وقوع سرقت در سال 92، 21 درصد رشد نشان می دهد.

وقوع 1908 قتل در سال گذشته

رئیس پلیس کشور با اعلام این در سال گذشته 1908 قتل در کشور رخ داد افزود: 221 قتل در استان سیستان و بلوچستان، 174 قتل در خوزستان، 163 قتل در تهران، 156 قتل در استان فارس، 113 قتل در استان خراسان رضوی رخ داده است. در مجموع می‌توان گفت 44 درصد قتل ها در 5 استان کشور رخ داده است.

تهران بزرگ رکورددار وقوع سرقت در کشور

وی با بیان اینکه در سال گذشته 74 سرقت مسلحانه از طلافروشی ها در کشور رخ داد افزود: سرقت طلافروشی در حالی 15 درصد کاهش نشان می دهد که در این سال سرقت مسلحانه از بانک به 20 فقره رسید که کاهش 58 درصدی را نشان می دهد. بر اساس آمارها 33 درصد سرقت ها در تهران بزرگ، 9.5 درصد در خراسان رضوی، 6.1 درصد در اصفهان، 5.5 در صد در فارس و 5.2 درصد در استان خوزستان رخ می دهد. استان تهران نیز با مجموع شهر تهران 37 درصد سرقت ها را تشکیل می دهد.

احمدی مقدم همچنین با اشاره به کاهش ناآرامی های اجتماعی شامل ناآرامی های صنفی، خشکسالی و کارگری افزود: میزان ناآرامی های اجتماعی در سال گذشته نسبت به سال 91، 11 درصد کاهش یافته است.

ما نمی‌توانیم به ازای هر روستا یک کلانتری ایجاد کنیم اما نسبت تخصیص نیروها در روستا با توجه به جمعیت روستایی بیشتر از تخصیص نیروها در شهرها است و امیدواریم با ساز و کارهای جدید همچون طرح پلیس افتخاری نیز این مشکل رفع شود

آخرین قیمت تریاک و هروئین از زبان رئیس پلیس کشور

رئیس پلیس کشور از کشف 700 تن تریاک توسط نیروی انتظامی در سال 92 خبر داد و گفت: میزان کشفیات نیروی انتظامی 14 درصد رشد یافته است. 49 درصد سهم کشف برای استان های شرقی، 28 درصد سهم استان های حاشیه شرق و 22 درصد سهم مابقی استان ها است. در سال گذشته سگ های موادیاب 42 تن انواع مخدرها را کشف کردند.

وی با اشاره به قیمت مواد مخدر گفت: قیمت هر کیلو تریاک در استان های شرقی و مرزهای ورودی کشور 1 میلیون و 400 هزار تومان است که در غرب کشور به 3 میلیون تومان می رسد، این در حالی است که قیمت هروئین در شرق کشور 4 میلیون تومان است که در غرب کشور از 15 تا 19.5 میلیون تومان به فروش می رسد.

به گفته احمدی مقدم استان هرمزگان با 87 تن کشف، استان کرمان با 86 تن، استان های مرزی با 72 تن، استان سیستان و بلوچستان با 44 تن، استان فارس 36 تن و استان اصفهان با 34 تن بیشترین میزان کشفیات را به خود اختصاص داده اند.

استخدام پلیس زن ادامه دارد

رئیس پلیس کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اقدامات انجام شده برای استخدام پلیس زن اظهار داشت: در به کارگیری پلیس زن در ماموریت ها محدودیت هایی را داریم به عنوان مثال بسیاری از زنان نمی توانند در شیف شب یا جابجایی ها حاضر باشند. سعی می کنیم استخدام ها به صورت محلی باشد اما استخدام پلیس زن بدون محدودیت ادامه دارد.

عزل فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان در پی حادثه گروگانگیری مرزبانان

وی از عزل فرمانده یگان سربازان و فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: فرمانده یگان مسئول سربازان عزل و به دادسرای نظامی معرفی شده و فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان نیز تغییر کرد. ضمن این که مدیریت ها نیز در این استان را تغییر دادیم. البته بخشی از این حادثه مربوط به بی انضباطی بود که در فیلم منتشر شده نیز نشان داده شد این موضع به غرور انسان آسیب می زند. تا پایان سال سفری را به استان سیستان و بلوچستان خواهم داشت تا مسایل را پیگیری و اوضاع را ساماندهی کنم.

احمدی مقدم در پایان با اعلام اینکه در موضوع سربازان شاهد هرج و مرج در اطلاع رسانی بودیم افزود: علاوه بر کنجکاوی رسانه ها برخی مسئولان نیز فکر می کردند خیلی چیزها را باید بگویند. در پرونده های امنیتی باید دقیق و به موقع مسایل اعلام شود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: مهر و ایسنا

مطالب مرتبط:

امنیت اخلاقی تعطیلی ندارد

حجت بر ناجا تمام است!

طرح امنیت اخلاقی چه شد؟