تبیان، دستیار زندگی
بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ در حالی از اواخر شهریور آغاز می‌شود که بودجه این مسابقات نسبت به دوره قبلی کاهش چشمگیری داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی‌های آسیایی و خطر کمبود بودجه


بازی‌های آسیایی 2014 در حالی از اواخر شهریور آغاز می‌شود که بودجه این مسابقات نسبت به دوره قبلی کاهش چشمگیری داشته است.


کاروان ایران با پرچمداری صمد نیکخواه بهرامی

بازی‌های آسیایی 2014 به میزبانی اینچئون کره‌جنوبی در حالی از روز 28 شهریور آغاز می‌شود که فدراسیون‌ها با مشکلات زیاد مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از مربیان خارجی به همین دلیل به کشورهایشان بازگشته‌اند و حضور ورزشکاران در میادین بین‌المللی هم در گرو داشتن پول و بودجه است.

ورزشکاران در مصاحبه‌های مختلف از دغدغه‌های مالی سخن می‌گویند و روسای فدراسیون‌ها هم عدم برگزاری برخی اردوهای برون‌مرزی و عدم حضور در رقابت‌های خارجی را نداشتن بودجه معرفی می‌کنند.

بودجه 25 میلیاردی برای تکرار مقام چهارمی

در حالی که کمتر از 6 ماه به بزرگ‌ترین رقابت آسیایی فرصت باقی است و باید حالا ورزشکاران تمام تمرکزشان را روی مسابقه خود بگذارند، اما هر دو سازمان ورزش کشور یعنی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در بحران شدید مالی به سر می‌برند و در صورتی که این دو نهاد از سوی دولت حمایت مالی نشوند مطمئن نیستیم در جام جهانی فوتبال و بازی‌های آسیایی مقامی در خور شأن کشورمان کسب کنیم. فدراسیون‌ها به شدت در بحران به سر می‌برند و چشم امیدشان به کمک‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است.

بودجه اختصاص داده شده به کمیته ملی المپیک 48 میلیارد تومان است که از این بودجه 25 میلیارد به بازی‌های آسیایی اختصاص دارد، این در حالی است که در سال 2010 در بازی‌های آسیایی گوانگجو 26 میلیارد تومان اختصاص داده شده بود.

نگاهی کوتاه به این آمار و ارقام نشان می‌دهد بودجه بازی‌های آسیایی یک‌سوم دوره قبل بوده و هزینه‌ها به شدت بالا رفته است. حالا با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این موضوع پی برد در صورتی که هزینه مناسبی برای بازی‌ها در نظر گرفته نشود، شرایطی که ورزشکاران می‌خواهند در اختیارشان قرار نگیرد، به موقع دستمزدها پرداخت نشود، دیگر نمی‌توان امیدی به تکرار عنوان چهارمی در بازی‌های آسیایی داشت.

ارز 3 برابر شد، بودجه یک سوم

آن زمان برای خرید بلیت ورزشکاران از ارز 1060 تومانی استفاده شد در حالی که حالا این مبلغ 3 برابر شده است. هزینه لباس‌ها و وسایلی که کمیته ملی المپیک در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهد افزایشی حدود 30 تا 50 درصدی داشته است. از طرفی مشخص نیست از این ردیف بودجه‌ای که برای بازی‌های آسیایی 2014 در نظر گرفته شده همه مبالغ در اختیار کمیته قرار بگیرد و گفته می‌شود در خوشبینانه‌ترین حالت حدود 20 میلیارد واریز خواهد شد. در دوره قبلی بازی‌ها کاروان ایران با 700 نفر در مسابقات شرکت کرده بود و حالا در لیست اولیه این تعداد حدود 10 تا 15 درصد افزایش داشته است.

از این بودجه 48 میلیاردی، 23 میلیارد برای هزینه‌های جاری کمیته ملی المپیک است که دستمزدها و حقوق کارکنان، هزینه‌های آموزش، آکادمی و بسیاری دیگر از موارد را دربر می‌گیرد.

نگاهی کوتاه به این آمار و ارقام نشان می‌دهد بودجه بازی‌های آسیایی یک‌سوم دوره قبل بوده و هزینه‌ها به شدت بالا رفته است. حالا با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این موضوع پی برد در صورتی که هزینه مناسبی برای بازی‌ها در نظر گرفته نشود، شرایطی که ورزشکاران می‌خواهند در اختیارشان قرار نگیرد، به موقع دستمزدها پرداخت نشود، دیگر نمی‌توان امیدی به تکرار عنوان چهارمی در بازی‌های آسیایی داشت. حالا که کشورهای شرق آسیا به شدت با اقتصاد رو به رشد خود و هزینه‌های بالا برای ورزش کشورشان قدرت‌شان را به رخ حریفان می‌کشانند، لازم است با تدابیر مناسب اسپانسرها به کمک ورزش بیایند و دولت هم حمایت خود را از ورزش دریغ نکند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: فارس