حکم مبلغی که در بانك به نیت قرعه كشی می گذاریم
جواب: اگر پرداخت پول به صندوق قرض الحسنه مشروط به پرداخت وام در آینده باشد این كار شرعاً جایز نیست هر چند اصل قرض از نظر حكم وضعی صحیح است. (استفتائات امام، ج2، ص295، س36).
جواب: اگر جداً مزد كار باشد و با رضایت طرفین پرداخت شود مانعی ندارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج2، ص298 ، س42و ترجمه اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری، ج2، ص267،س700)
جواب: اگر كارمند در اموری بربوی دخالت ننماید و امر مشروعی را بر عهده داشته باشد اشكال ندارد. (اجوبه الاستفتائات، ج2، ص340، س 862)
جواب: ربا دو نوع است ربای در معامله و ربای در قرض، آنچه نوشتهاید ربای معاملی است. اما ربای در پول معمولاً ربای قرضی است كه در آن مكیل و موزون بودن شرط نیست. .(ر.ک تحریر الوسیله امام خمینی(ره)، ج1 ، ص536)
جواب: جعاله به نحوی كه فعلاً در بعضی از بانكها معمول است كه پول را در اختیار متقاضی قرار میدهند كه خود هرگونه خواست عمل كند و مبلغی اضافه از او میگیرند جایز نیست. و مطابق قانون هم نمیباشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2 ، ص301، م2218).
جواب: اگر شرط شركت در قرعه كشی كنید اشكال دارد اما اگر شرط نمیكنید ولی میدانید كه بانك شما را در قرعه كشی شركت میدهد و به این نیت پول در بانك میگذارید اشكال ندارد. (تحریر الوسیله، ج2، ص617).
جواب: طلبكار پیش از تمام شدن آن مدت نمیتواند طلب خود را مطالبه كند ولی اگر مدت نداشته باشد، طلبكار هر وقت بخواهد، میتواند طلب خود را مطالبه نماید. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م2275)
بخش احکام اسلامی تبیان
منبع: سایت اندیشه قم