تبیان، دستیار زندگی
آیا خمس و زكات به پول راكد در بانك نیز تعلق می‌گیرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا خمس و زكات به پول راكد در بانك نیز تعلق می‌گیرد؟

خمس

سئوال: آیا در زكات گاو و شتر و گوسفند حتماً حیوان مربوطه را جهت زكات باید پرداخت؟

جواب: لازم نیست حتماً زكات را از خود حیوان‌های مربوطه داده شود، بلكه اگر حیوان دیگری بدهد، یا مطابق قیمت آن، پول بدهد كافی است. (با توجه به مسئله 9 عروه الوثقی فصل زکات غلات اربع)

سئوال: آیا زكات فقط به شتر و گاو و گوسفند تعلق می‌گیرد یا حیوانات دیگری هم زكات دارند؟

جواب: در زكات، گاو و گاومیش یك جنس حساب می‌شود و شتر عربی و غیر عربی یك جنس است، همچنین بز و میش و شیشك در زكات با هم فرق ندارند.در غیر این سه حیوان در سائر حیوانات زکات نیست فقط در اسب ماده (خیل) مستحب است.

سئوال: شخصی زكات گندم بدهكار است و از طرفی مقروض می‌باشد و قدرت پرداخت بدهی را ندارد. آیا باید زكات بدهد؟

جواب: در فرض مرقوم زكات واجب ساقط نیست.اما اگر قدرت اداء بدهکاری را نداشته باشد دیگران می توانند برای اداء بدهکاری به او زکات بدهند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2، م1988 و1937)

سئوال: آیا زكات به سكه‌های طلائی كه به عنوان هدیه به شخصی داده‌اند تعلق می‌گیرد؟ و در صورت تعلق گرفتن آیا باید همه ساله داد؟

جواب: اگر شرایط وجوب زكات در آن جمع باشد و به حد نصاب برسد زكات دارد و تا نصاب باقی است، برای هر سال جداگانه زكات دارد. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره)، ج1، ص341، س3)

سئوال: پولی را كه برای وجوه شرعیه جدا و تعیین می‌شود می توان آن را مصرف نمود و یا با پول دیگر عوض كرد؟

جواب: مانع ندارد و به جدا كردن تعیین نمی‌شود مگر در زكات كه با جدا كردن متعین می‌شود و نباید در آن تصرف كرد. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره)، ص345، س16 و توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2، م1966)

سئوال: آیا خمس و زكات به پول راكد در بانك نیز تعلق می‌گیرد؟

جواب: خمس به پس انداز تعلق می‌گیرد لكن زكات به پول پس انداز تعلق نمی‌گیرد. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره)، ج1، ص351، س20 و24)

سئوال: چه مواردی مصرف زكات در آنها جایز است؟

جواب: انسان می‌تواند زكات را در هشت مورد مصرف كند: 1) فقیر، و آن كسی است مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد. 2) مسكین، و آن كسی است كه از فقیر سخت‌تر می‌گذارند. 3) كسی كه از طرف امام ـ علیه السّلام ـ یا نائب امام مأمور است كه زكات را جمع آوری و نگهداری نماید و به حساب آن رسیدگی كند و آن را به امام ـ علیه السّلام ـ یا نائب امام یا فقراء برساند. 4) كافرهایی كه اگر زكات به آنان بدهند به دین اسلام مایل می‌شوند، یا در جنگ به مسلمانان كمك می‌كنند. 5) خریداری بنده‌ها و آزاد كردن آنان. 6) بدهكاری كه نمی‌تواند قرض خود را بدهد.

7) سبیل الله، یعنی كاری كه مانند ساختن مسجد منفعت عمومی دینی دارد، یا مثل ساختن پل و اصلاح راه كه نفعش به عموم مسلمانان می‌رسد و آنچه برای اسلام نفع داشته باشد. 8) ابن السبیل، یعنی مسافری كه در سفر درمانده شده. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م1925)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

زکات در نعمتهای مادی و معنوی 

شرایط تعلق زکات

ملازمه زکات و نماز در قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.