تبیان، دستیار زندگی
در مواردی نیاز است كه كلیه مكالمات یك خط تلفن، بر روی نوار كاست ضبط شود و این امر بطور اتوماتیك بوده و نیازی به حضور شخص و روشن و خاموش كردن ضبط صوت نباشد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه ضبط اتوماتیک مکالمات تلفنی

كار این دستگاه چیست؟

در مواردی نیاز است كه كلیه مكالمات یك خط تلفن، بر روی نوار كاست ضبط شود و این امر به طور اتوماتیك بوده و نیازی به حضور شخص و روشن و خاموش كردن ضبط صوت نباشد. این مدار این امكان را به شما داده و قادر است به طور اتوماتیك كلیه مكالمات را ضبط نماید.

روش كار به این صورت است كه همزمان با برداشتن گوشی تلفن، مدار ولتاژ 220 ولت را به ضبط صوت منتقل می كند و ولتاژ باعث روشن شدن دستگاه ضبط صوتی می شود كه قبلاً در حالت ضبط كردن قرار گرفته اما به دلیل قطع بودن برق فعالیتی نداشته است.
در نصب دیودهای یكسوساز چنان عمل كنید كه نوار رنگی روی بدنه دیودها بر نوار سفید شكل های روی فیبر منطبق شود.
ترانزیستور چنان نصب شود كه سطح مقطع آن بر شكل روی فیبر منطبق شود.

توجه بسیار مهم:

از آنجا كه نصب و استفاده این كیت، سازنده با برق 220 ولت سر و كار خواهد داشت، لازم است كه كلیه نكات ایمنی كار با برق رعایت شود و در صورت عدم اطلاعات كافی حتماً از فردی آگاه و مطلع كمك گرفته شود.


پس از مونتاژ، كیت به شرح زیر مورد استفاده قرار گیرد:
1 – نقاط MIC توسط دو رشته سیم كوتاه و توسط یك فیش نری به جك MIC ضبط صوت متصل شود. فیش نری مورد استفاده باید با فیش مادگی روی ضبط مطابقت داشته باشد.
2 – نقاط TEL توسط دو رشته سیم كوتاه به خط تلفن متصل شود. برای این كار می توان از یك دوشاخه تلفن و حدود 1 متر سیم استفاده نمود.
3 – نقاط N و M باید به طور سری در مسیر یكی از سیم های برق ضبط صوت قرار گیرند. برای این كار بهتر است از یك دوشاخه و پریز برق روكار و مقداری سیم برق استفاده نمود تا نیازی به قطع سیم برق نباشد. ( مطابق شكل بالا )
4 – به محل BAT یك منبع تغذیه مستقیم 12 ولت، با رعایت قطب های مثبت و منفی متصل كنید. این ولتاژ برای تغذیه مدار و راه اندازی رله است.
در این صورت با برداشتن گوشی تلفن، رله كیت فعال شده و این امر در داخل رله باعث اتصال دو سیم N و M می شود. بنابراین امر، برق به ضبط صوت رسیده و آن را روشن میكند و مكالمات روی نوار ضبط می شوند. طبیعی است كه قبلاً باید یك نوار خالی داخل ضبط گذاشته و دستگاه ضبط صوت در حالت ضبط كردن قرار گرفته باشد.

جهت تهیه کیت می توانید به اینجا مراجعه نمایید.
http://www.mashhadkit.com/

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی