تبیان، دستیار زندگی

بدن تکانی بعد از تعطیلات عید

اگر بعد از تعطیلات احساس سنگینی می‌کنید معنی‌اش این است که بدنتان نیاز به تمیزکاری و سم ‌زُدایی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

آب لیموترش

تعطیلات عید هم فال است و هم تماشا. دید و بازدید، تفریح، مسافرت و البته شیرینی، آجیل، تنقلات، غذاهای رنگ‌ووارنگ و غیره. اگر بعد از تعطیلات احساس سنگینی می‌کنید معنی‌اش این است که بدنتان نیاز به تمیزکاری و سم‌زدایی دارد. خوشبختانه با مواد غذایی و ترفندهای طبیعی می‌توانید به هضم بهتر غذا کمک کرده، کبدتان را تمیز و بیش از پیش احساس سبکی بکنید. با ما باشید تا با طبیعی‌ترین ترفندهای سم‌زدایی و تمیزی بدن آشنایتان کنیم.

 

آب لیموترش

استفاده از لیموترش ساده‌ترین و طبیعی‌ترین شیوه برای کسب انرژی و احساس سبکی بعد از زیاده‌روی‌های عید است.

لیموترش با تحریک عملکرد کبد به هضم راحت غذا و تمیزی دستگاه گوارش کمک می‌کند. این میوه‌ی پرخاصیت با وجود داشتن طعم ترش و اسیدی، خاصیت بازی دارد و حالت اسیدی بدن بعد از مصرف غذاهای پرچرب و سنگین عید را متعادل می‌کند.

روش استفاده: بعد از عید به مدت چند روز صبح‌ها قبل از صبحانه (ناشتا) نصف لیموترش را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و میل کنید. حتی می‌توانید تمام طول سال این کار را انجام دهید. سال بعد می‌توانید از چند روز قبل از عید این کار را انجام دهید.

  

ترب سیاه و آرتیشو: برای سم‌زدایی از کبد

ترب‌ سیاه و آرتیشو یا همان کنگرفرنگی به عملکرد کبد کمک کرده و باعث تمیزی آن می‌شود. معمولاً پرخوری‌ها و غذاهای چرب روزهای عید کبد را به زحمت می‌اندازد و لازم است بعد از عید دستی به سر و روی این عضو حیاتی بکشید. این دو ماده‌ی غذایی پرخاصیت، باعث سم‌زدایی بدن می‌شود به خاطر اینکه توکسین‌ها و سموم بدن را دفع می‌کند.

روش مصرف: می‌توانید این دو سبزی را به صورت جداگانه و یا با هم به صورت جوشانده میل کنید. البته این جوشانده طعم چندان دل‌پذیری نخواهد داشت.

 

روغن گیاهی (افشره‌ی خوراکی) رزماری، ریحان یا ترخون

این روغن‌های گیاهی خواص فوق‌العاده‌ای دارند که به هضم راحت غذا و همچنین عملکرد خوب کبد کمک می‌کنند.

روش استفاده: بعد از اینکه یک غذای سنگین و چرب میل کردید می‌توانید با استفاده از این روغن‌های گیاهی ماساژ بدهید و احساس سبکی بکنید. یک تا دو قطره از این روغن‌ها را در یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون حل کرده و شکمتان را در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. این کار را صبح و شب انجام دهید. توجه داشته باشید که استفاده از این روغن‌ها برای خانم‌های باردار، شیرده و بچه‌های زیر 6 سال توصیه نمی‌شود.

ترب‌ سیاه و آرتیشو یا همان کنگرفرنگی به عملکرد کبد کمک کرده و باعث تمیزی آن می‌شود. معمولاً پرخوری‌ها و غذاهای چرب روزهای عید کبد را به زحمت می‌اندازد و لازم است بعد از عید دستی به سر و روی این عضو حیاتی بکشید. این دو ماده‌ی غذایی پرخاصیت، باعث سم‌زدایی بدن می‌شود

 

آب معدنی برای رفع حالت اسیدی بدن

بدن ما به خصوص کلیه‌هایمان به آب نیاز دارند تا توکسین‌ها یا همان سموم را دفع کنند. تعطیلات عید با مصرف انواع شیرینی‌جات، آجیل، تنقلات و غذاهای چرب زیاد باعث افزایش حالت اسیدی بدن می‌شود. باید بدانید که مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم همچنین آب‌های سرشار از بیکربنات سدیم به تنظیم حالت اسیدی بدن کمک می‌کنند.

روش مصرف: به طور مرتب آب بنوشید. آب شیر، آب چشمه و آب‌های معدنی سرشار از منیزیم و کلسیم را دریابید. حواستان باشد برای پرهیز از نفخ، در طول روز نباید بیش از دو لیوان آب گازدار بنوشید.

 

درخت غان برای دفع سموم بدن

درخت غان باعث تحریک عملکرد ارگان‌های بدن به خصوص کبد می‌شود و مواد زائد و سمومی که در طول تعطیلات در بدنتان تلنبار شده‌اند را دفع می‌کند. زمانی که بدن تمیز باشد بهتر و با انرژی بیشتری کار می‌کند.

روش استفاده:

 یک قاشق غذاخوری شیره‌ی گیاه غان را در یک لیوان بزرگ آب حل کرده و قبل از هر وعده‌ی غذایی میل کنید. این کار را به مدت حداقل 3 هفته تکرار کنید تا انرژی‌تان زیاد، بدنتان تمیز و پوستتان روشن شود.

بادیان رومی (انیسون) و رازیانه برای کاهش نفخ

این دو گیاه هم‌خانواده باعث هضم راحت غذا می‌شوند. در واقع این گیاهان مفید خاصیت بادشکن داشته و احساس سنگینی و نفخ را از بین می‌برند.

روش استفاده: یک قاشق چای‌خوری از انیسون و رازیانه را با 200 میلی‌لیتر آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. بعد از وعده‌های ناهار و شام به خصوص زمانی که غذای سنگین میل می‌کنید از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید مصرف این گیاهان برای افرادی که از سرطان رنج می‌برند توصیه نمی‌شود به خاطر اینکه عملکرد استروژنی دارند.


مطالب مرتبط:

نگذارید بدنتان ترشی بیندازد

14 ماده‌ی غذایی برای راندن سموم از بدن

بدن ما جای توکسین‌ها نیست

10 میوه و سبزی برای سم‌زدایی بدن

ناگفته‌های سم زُدایی

7 سـم‌زُدای طـبـیـعــی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.