تبیان، دستیار زندگی
رئیسجمهوری آمریکا روند برگزاری انتخابات ریاستجمهوری افغانستان را ستود و گفت این رویداد، انتقال دموکراتیک قدرت در تاریخ افغانستان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش اوباما و کری به انتخابات افغانستان


رئیس‌جمهوری آمریکا روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را ستود و گفت این رویداد، انتقال دموکراتیک قدرت در تاریخ افغانستان است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، انتخابات افغانستان یک نتیجه دیگر نیز دارد و آن این که افغان‌ها مسئولیت کامل کشورشان را بر عهده گرفته‌اند.

کری و اوباما

اوباما گفت: این انتخابات،‌ آینده دموکراتیک افغان‌ها را تضمین می‌کند؛ همچنان که سبب تداوم کمک‌های بین‌المللی نیز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اوباما افزود: ما منتظریم سازمان‌های دست‌اندرکار انتخابات در افغانستان به وظایف خود عمل کنند و بدانند که این مهم‌ترین تصویری است که افغان‌ها از خود ارائه می‌دهند.

وی گفت: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان مرحله مهمی در زندگی مردم این کشور در راه به دست گرفتن مسئولیت کامل کشورشان همزمان با عقب‌نشینی ما و هم‌پیمانان‌مان از افغانستان است.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: من از طرف مردم آمریکا به میلیون‌ها تن از مردم افغانستان که با اشتیاق در این انتخابات تاریخی شرکت کردند، تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: ما از مردم افغانستان، نیروهای امنیتی و مقامات برگزار کننده انتخابات تشکر می کنیم. این انتخابات در ادامه روح همکاری و مناظرات مثبت در بین نامزدها و طرفداران آن‌ها برگزار شد.

اوباما خاطرنشان کرد: آمریکا به حمایت خود از افغانستانی مستقل، باثبات،متحد و دموکراتیک ادامه می‌دهد و ما به آینده همکاری خود با دولت جدید و منتخب مردم افغانستان بر اساس احترام و مسئولیت متقابل نگاه می‌کنیم.

از سوی دیگر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: میلیون‌ها زن و مرد افغان با شجاعت و تعهد پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. این لحظه‌ای مهم برای آن‌هاست. مردم افغانستان خود امنیت این انتخابات را تأمین کردند. آن‌ها این انتخابات را برگزار کردند و مهم‌تر از همه در این انتخابات شرکت کردند و رأی خود را به صندوق انداختند.

جان کری در ادامه گفت: این انتخابات نشان داد که مردم افغانستان تا چه حد به حفاظت و پیشرفت دموکراسی متعهد هستند. تعهد قابل توجه میلیون‌ها رأی‌دهنده بدون هیچ ترسی از خشونت و تهدید چشمگیر بوده است.

وی اظهار کرد: آمریکا آماده همکاری با رئیس‌جمهوری آتی افغانستان است. ما در کنار مردم افغانستان باقی خواهیم ماند و با آن‌ها در ساختن آینده‌ای دموکراتیک همکاری خواهیم کرد.

اوباما خاطرنشان کرد: آمریکا به حمایت خود از افغانستانی مستقل، باثبات،متحد و دموکراتیک ادامه می‌دهد و ما به آینده همکاری خود با دولت جدید و منتخب مردم افغانستان بر اساس احترام و مسئولیت متقابل نگاه می‌کنیم

میزان مشارکت در انتخابات افغانستان: 58 درصد

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان روز شنبه گفت: میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هفت میلیون نفر از 12 میلیون واجد شرایط شرکت کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، احمد یوسف نوریستانی گفت حدود 3.5 میلیون نفر تا نیمه روز، 5 ساعت بعد از گشایش مراکز رای‌گیری رای دادند که 64 درصد آنها مرد و 36 درصد زن هستند.

وی در کنفرانسی خبری گفت این رقم تا پایان ساعت رسمی رای‌گیری به بیش از هفت میلیون نفر خواهد رسید. حدود 13.5 میلیون نفر در افغانستان دراین انتخابات حق رای داشتند.

به گزارش ، میزان مشارکت در این دوره از انتخابات نسبت به سال 2009 افزایش چشم‌گیری داشته است. در آن سال فقط یک سوم افراد واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی نیز خبر داد مقامات افغانستان می‌گویند: در جریان خشونتهای مرتبط با انتخابات در این کشور، دست کم چهار غیرنظامی و پانزده نیروی امنیتی کشته شدند

انتخابات افغانستان

افغان‌ها، طالبان را پای صندوق‌های رأی‌ غافلگیر کردند

خطر حملات طالبان، سردی هوا و حتی بارش شدید باران روز گذشته نتوانست جلوی مردم افغانستان را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی بگیرد و تمام شدن سریع برگه‌های رأی و حضور چشمگیر مردم در بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری باعث شد تا مسئولان مجبور به تمدید زمان انتخابات شوند.

پس از ماه‌ها تلاش، تدابیر امنیتی گسترده و تبلیغات انتخاباتی از 7 صبح روز گذشته صف‌های طولانی رای‌دهندگان در افغانستان نخستین انتقال دمکراتیک قدرت را در تاریخ این کشور در مقابل حملات پراکنده شبه‌نظامیان افراطگرا رقم زد.رأی دادن حالا در دنیای امروز برای مردم اکثر کشورها مسئله معمول است اما برای افغان‌ها ماجرا به این سادگی نیست؛ هر رای دهنده‌ای که دیروز از خانه به قصد رأی دادن خارج شد و مخصوصا زمانی که در صف منتظر نوبتش بود، هر لحظه احساس می‌کرد ممکن است جانش را از دست بدهد. چون طالبان تهدید کرده‌بود رأی دهندگان را با مرگ مجازات می‌کند. میلیون‌ها نفر اما انگشت‌های آغشته به جوهر رای‌گیری خود را مقابل دوربین خبرنگارها گرفتند، تا نشان دهند روندی دمکراتیک را در مقابل انگشت‌هایی که هنوز ماشه‌ها را می‌کشند انتخاب کرده‌اند.

حضور گسترده افغان‌ها و وجود صف‌های طولانی در مراکز رای‌گیری به‌عنوان مسئله‌ای مهم در همه جهان توصیف شده و جدای از انتخابات نشان می‌دهد که افغان‌ها به مقابله با تهدیدهای مخالفان مسلح برخاسته‌اند.8 نامزد برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری پس از 2‌ماه تبلیغات در این رای‌گیری رقابت می‌کنند اما نظرسنجی‌ها اشرف غنی احمد زی، عبدالله عبدالله و زلمی رسول را نامزدهای پیشتاز نشان می‌دهد که شانس بیشتری برای گرفتن جای کرزی در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان دارند.

درحالی‌که شبه نظامیان طالبان تهدید کرده بودند مانع از برگزاری این انتخابات حساس و مهم برای تعیین جانشین حامد کرزی می‌شوند گزارش‌ها از مشارکت بالا و حضور چشمگیر مردم در حوزه‌های رأی‌گیری خبر می‌دهد. نگرانی از قطع انگشت‌های رنگی رأی‌دهندگان توسط طالبان حتی باعث شد تا روز گذشته از 2 نوع جوهر مرئی و نامرئی در حوزه‌های رای‌گیری استفاده شود تا نگرانی از تهدید جان افغان‌ها پس از انداختن رای‌شان در صندوق کمتر شود. در برخی مناطق پرخطر از جوهر نامرئی استفاده شد که تنها با دستگاه‌های خاص در حوزه‌های رای‌گیری قابل دیدن روی انگشت دست رأی دهندگان است.مردم افغانستان در این انتخابات علاوه بر تعیین رئیس‌جمهور جدید این کشور باید نمایندگان شوراهای ولایتی را انتخاب کنند.

با حرف و حدیث‌ها درباره تقلب در انتخابات سال 2009 اکنون هم شایعه‌ها درباره تخلف در انتخابات بالا گرفته است

نظامیان افغان در مقابل تهدید طالبان

400 هزار نیروی امنیتی برای تأمین امنیت این انتخابات به‌کار گرفته شده‌اند تا روز گذشته حملات طالبان به اقداماتی کوچک و پراکنده تبدیل شود. تدابیر امنیتی برای برگزاری این انتخابات بزرگ‌ترین عملیات نظامی در افغانستان پس از سقوط حکومت طالبان در سال 2001 به‌حساب می‌آید.

با همه این تدابیر اما شرایط نامناسب جوی و احتمال حمله طالبان باعث شد تا برخی حوزه‌های رای‌گیری به‌ویژه در هرات و کاپیسا بسته شوند. گزارش‌هایی از حملات طالبان باعث شد تا کمیسیون انتخابات 10 درصد از حوزه‌های رای‌گیری را برای برگزاری انتخابات نا‌امن اعلام کند. 4 رأی‌دهنده در انفجار یک حوزه رای‌گیری در منطقه لوگر زخمی شدند.

در این حمله که مهم‌ترین عملیات طالبان در روز رای‌گیری توصیف شده مواد جاسازی شده در نزدیک یک مرکز رای‌گیری در منطقه محمد آغه ولایت لوگر منفجر شد. عبدالولی توفان مسئول امنیت این ولایت می‌گوید که طالبان قصد داشتند مانع رفتن مردم به این مرکز شوند.

در ولایت شرقی کنر گزارش شده که شورشیان به چند مرکز رأی‌دهی حمله کرده‌اند، در منطقه سرخ‌رود ولایت ننگرهار صدای شلیک و تیراندازی شنیده شده، در ولایت فاریاب گزارش شده که از یک حمله انتحاری جلوگیری شده است. اما از همه این مناطق خبرنگاران یک گزارش واحد را هم درباره حضور دور از انتظار مردم در حوزه‌های رای‌گیری داده‌اند. تعداد مراکزی که در روز رای‌گیری تعطیل بودند روز گذشته به 961مرکز رسید. اگر تهدیدهای امنیتی نبود، قرار بود در افغانستان 7173مرکز برای رای‌گیری باز باشد.

در کابل، پایتخت افغانستان از روز جمعه رفت‌وآمدها تحت‌کنترل شدید قرار گرفته و ایست‌های بازرسی در تمامی ورودی‌ها و تقاطع‌های مهم این شهر مستقر شده‌اند.

انتخابات افغانستان

کمبود برگه‌های رأی و حضور چشمگیر زنان

بی‌بی‌سی از کمبود برگه‌های رأی در چندین حوزه رای‌گیری چند ساعت پس از شروع رای‌گیری خبر داده است. گفته می‌شود در چندین مرکز رای‌گیری با تمام شدن برگه‌های رأی مسئولان کمیسیون انتخابات موفق به رساندن برگه‌های جدید در موقع لازم نشدند. برگه‌های رأی در مراکز رای‌گیری در منطقه «گذره» ساعت 11صبح تمام شد و ده‌ها نفر در انتظار رسیدن برگه‌های رأی باقی ماندند.

با حرف و حدیث‌ها درباره تقلب در انتخابات سال 2009 اکنون هم شایعه‌ها درباره تخلف در انتخابات بالا گرفته است. وزیر کشور افغانستان دیروز از بازداشت 2 مأمور پلیس در منطقه وردک به‌خاطر تخلفات انتخاباتی خبر داد. همچنین نگرانی‌هایی از وجود حوزه‌های غیررسمی رای‌گیری برای ثبت آرای تقلبی و امکان دسترسی نداشتن ناظران ابراز شده است.

در این انتخابات همچنین گزارش‌ها از حضور چشمگیر رأی‌دهندگان زن خبر می‌دهد که در این کشور بی‌سابقه و مهم به‌حساب می‌آید. هر چند هنوز تعداد رأی‌دهندگان زن فاصله زیادی با مردها دارد اما رأی دادن آنها در کشوری که طالبان حتی حق تحصیل و کار برای زن‌ها قائل نیست مسئله‌ای حساس و قدمی بلند توصیف شده است.

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از همه افغان‌ها خواسته بود تا با شرکت در اهر چند 3 نامزد در این را‌ی‌گیری پیشتاز به‌حساب می‌آیند اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از آنها احتمالاً نخواهند توانست اکثریت آرا را برای رسیدن مستقیم به پست ریاست‌جمهوری به‌دست آورند. درصورتی که این وضعیت پیش‌ آید مرحله دوم انتخابات براساس برنامه تعیین شده باید در 7 خرداد با رقابت 2 نامزدی که بیشترین آرا را به‌دست آورده‌اند برگزار شود. کشورهای جهان حالا با دقت انتخاباتی را که با بودجه 126 میلیون دلاری برگزار می‌شود زیرنظر دارند تا آینده افغانستان و تغییر صحنه سیاسی این کشور این بار بدون گلوله رقم بخورد. توافقنامه امنیتی با آمریکا و مسائل امنیتی مهم‌ترین مواردی هستند که جایگزین کرزی در ابتدای کار باید به آنها رسیدگی کند.

فراوری:  باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع : همشهری/تابناک

مطالب مرتبط:

افغانستان در یک نگاه