اسلام با کدام خنده مخالف است؟
آشنایی با کتاب طنزی به نام «منهاج السرور»
شادی و نشاط و تفریح از جمله نیازهای روحی و فطری انسان است که در بسیاری از جنبههای حیات آدمی نقش مۆثری ایفا میکند. دین مبین اسلام به تمام نیازهای روحی و جسمی انسان توجه داشته و همچنین وجود آیات متعدد در قرآنکریم، سخنان پیامبر(ص) و احادیث و روایات منقول از ائمه معصومین(ع) و بهطور کلی متون دینی بیانگر اهمیت این موضوع در اسلام است.
با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و آغاز سال نو بر آن شدیم تا بحثی را پیرامون نشاط و شادی، ابزار شادی، جایگاه شادی در دین مبین اسلام، حد و مرز شادی کردن گفتوگویی را با حجتالاسلام محمدحسین حقجو مدیر مرکز مشاوره حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام دهیم. وی بیش از 50 جلد کتاب در زمینه روانشناسی به رشته تحریر در آورده است که از آن جمله میتوان به کتاب «زنگ تفریح» در خصوص نشاط و شادی اشاره کرد.
پاداش شاد کردن شخص مۆمن/ التبسم من الرحمن، القهقهة من الشیطان
جایگاه نشاط و شادی در دین مبین اسلام چیست متأسفانه جامعه ما بیشتر به مناسبتهای حزن انگیز اهمیت میدهد تا شادیها؟
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «َأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَأَبْکَی» خدا انسانها را هم میخنداند و هم میگریاند در این آیه و آیات متفاوت دیگر، ابتدا زمینه شادی و خوبیها را بیان میکند همان طور که انسان از نظر روانشناسی نیاز دارد که تخلیه هیجانی شود این کار به چند روش انجام میشود؛ خندیدن و گریه کردن، یکی از کارهایی که روانشناسان برای آرامش بخشیدن به افراد توصیه میکنند این است که روزی سه تا 10 دقیقه خنده و تبسم کنند نه قهقهه.
روایات زیادی در آداب خندیدن داریم؛ التبسم من الرحمن، القهقهة من الشیطان، درباره آداب خندیدن، شادی و سرور، روایات فراوانی داریم و درباره اینکه آیا انسان زمینه خنده دیگران را باید مهیا کند یا خیر، باید گفت بله.
خندهای که از دیدگاه اسلام مردود شمرده میشود
با استفاده از چه شیوههایی میتوان فضای خنده و نشاط ایجاد کرد؟
آدابی برای خندیدن در اسلام مطرح شده است، از جمله اینکه: خندیدن نباید موجب تحقیر خود انسان شود؛ تنوعی که خداوند متعال در شکلها، رنگها، مزهها و... قرار داده شیوهای است برای شادی، سرور و خوشحالی افراد. همچنین توصیه شده است بر نوازش کردن، بوسیدن.
بازیهایی که در زمانهای گذشته میان کودکان و نوجوانان انجام میشد بازیهایی بود که تحریکات و فعالیتها فیزیکی را همراه با تخلیه انرژی برای فراهم کردن زمینه نشاط واقعی پدید میآورد.
اما برنامههایی است که برخی رسانهها دیداری، شنیداری، نوشتاری نکات حکمتآمیز را با لحن و ادبیاتی پسندیده در قالب شعر، داستان، طنز، قطعه ادبی و حرکات شادی آفرین انجام میدهند از نظر اسلام اشکالی ندارد و اسلام در هر بخشی که، واقعاً کارشناسان، متخصصین کاوش و پایش کنند منابع فراوانی برای ایجاد نشاط و شادی وجود دارد، بنده سالها پیش این خلاء را احساس کردم که در فضاهای متدینین، گاهی اوقات منطقهای، محلهای، لهجهای، قومیتی مورد تحقیر و با تمجید قرار میگیرد از این رو بنده این نکات منفی را حذف و کتابی را تحت عنوان «زنگ تفریح» نوشتم.
لطیفههایی در منابع دینی، علمی و فرهنگی ما وجود دارد که اگر آنها ساماندهی شود، میتواند منبع خوبی را برای ما در این زمینه فراهم کند.
کتاب «منهاج السرور» شیخ علی قرنی؛ منبع مناسبی برای ایجاد شادی است
تحقیقات و پژوهشهایی که در حال حاضر درباره مسئله نشاط و خنده در اختیار داریم به چه صورت است؟ آیا منبع قابل قبولی در این خصوص وجود دارد؟
بله، چندین منابع در این خصوص وجود دارد مثلاً کتاب «منهاج السرور» توسط آقای شیخعلی قرنی در پنج جلد تألیف شده است که در هر کتاب حدود 200 تا 300 طنز وجود دارد که خوشبختانه به زبان فارسی است و میتواند در مناسبتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
یا کتاب گنجینه شادیها، لبخند، شیرین و... بیش از بیست عنوان کتاب در این زمینه وجود دارد که میتوان در عرصههای گوناگون از آن بهره برد.
ابزارهای شادی وجود دارد باید با استراتژی قوی آنها را کاربردی کنیم
معمولاً قشر عظیمی از جامعه، شادی را در استفاده از ابزارآلات لهو و لعب خلاصه میکنند و در واقع اگر در این مجالس آهنگ و موزیکی نباشد آن را مجلس شادی تلقی نمیکنند چه راهکاری برای فراهم کردن زمینه نشاط و شادی مورد پسند اسلام وجود دارد؟
یکی از عوامل هیجانسازی، فونتیک، ریتم، آهنگ و آواهایی است که از طریق ابزارهای موسیقی ایجاد میشود چون اینها از یک ریتمی برخوردار است تلاش شده در مجالس عزاداری هم از آنها استفاده شود، برخی با صدا و نفس خود احساسات مردم را تحریک میکنند اگر همین هیجانسازی و هیجانانگیزی را بتوانیم ایجاد کنیم به طور مثال همانند آقای قرائتی که در طول یک سخنرانی پنج شش مرتبه مردم را از ته دل میخنداند.
باید کاری کنیم که هیجانسازی، هیجان روحی و روانی را ایجاد شود این مسئله وقتی تحقق پیدا میکند که ما بتوانیم آداب، ابزارها و شیوههای خنداندن را به نحو احسن استفاده کنیم.
تخلیه هیجانات منفی، اولین گام در راستای ایجاد نشاط
ابزار شادی در جامعه چه نوع ابزاری است؟
خود اینکه شما چهره شادی داشته باشید، تن صدایتان را جذاب و آهنگین کنید، حرکات دست، اندام، رنگ لباس و... همگی زمینهساز هیجانانگیزی و هیجانسازی است.
نکته مهمتر از احادیث، اتفاقاً احادیث نیز بر این کار تأکید کردهاند همهاش از غصه و اندوه و سکوت، کم حرفی و بیحرفی نگوییم انسان گاهی باید حرف بزند، گاهی باید نصحیت کند، گاهی باید تشویق کند، گاهی باید جنب و جوش ایجاد کند و اینها همه زمینههای هیجانسازی است.
همچنین کوهنوردی، راهپیمایی، شنا، سوارکاری و.... ابزارهایی برای تخلیه هیجانات روحی است و یکی از مواردی که جلوی نشاط و شادی و تبسم را میگیرد این است که هیجانات استرسی را تخلیه نکردهایم یعنی دل و جان ما مملو از هیجانهای منفی و استرسزا است.
گاهی اوقات حتی اگر 10 تا لطیفه هم برای یک نفر تعریف کنیم نمیخندد چرا چون دلش گرفته است و اگر این درهم تنیدگیاش برطرف شود با اندک محرکی میخندد همانند بچهها که چون گرفتاری و مشکل خاصی ندارند خیلی زود از طرح مباحث مختلف لبخند زده و خوشحال میشوند. پس اولین کار ما تخلیه هیجانات منفی است و تبیین این مسئله که هیجانات مثبت و شادیها ثواب دارد و جامعه را به آرامش میکشاند.
برای داشتن نشاطی سالم فعالیت جهادی نیاز است
چگونه میتوان فرهنگ صحیح برگرفته از آیات و روایات را درباره نشاط و شادی فرهنگسازی کنیم؟
نکتهای که در تبیین راهکار نشاطسازی وجود دارد این است که ما بتوانیم امکانات سالمی را برای این مسئله تولید کنیم به عبارت دیگر باید یک فعالیت ستادی انجام دهیم و آن مجموعههایی که در این خصوص نقش دارند مانند بحث فضاسازی، نیروهای ستادی اعم از مداح، منبری، مجری و... و حتی باشگاههایی که در قم وجود دارد اخیراً مشاهده شده که از طریق نورافشانی یک حالت هیجانسازی یا نشاطسازی را در میان مردم ایجاد کردهاند ایجاد فضا، محتواهای شعری، گرافیکی، داستانی؛ داستانهای طنزآمیز را تولید، پالایش و ویرایش کنیم و در اختیار مجریان، مداحان و ... قرار دهیم و آنها بتوانند از این ابزار استفاده کنند.
نکته بعدی اینکه مردم بدانند نشاط نیز یک ضرورت است. همچنین ما باید مباحث نشاط انگیزه را برای مردم جا بیندازیم که ما به وسائل نشاط انگیزه نیاز داریم.
ابزار و امکاناتی برای بهرهوری از ابعاد مثبت آنها وجود دارد و ما میتوانیم مسائل منحصر در حرام را در مباحث مثبت به کار ببریم و این موضوع میتواند تولید فرهنگ کند.
یکی از عوامل کمرنگشدن نشاط در میان خانوادهها نبود شادی است
برای اینکه ذائقه مردم را نسبت به شادی و نشاط حلال تغییر دهیم و آنها را در این فضا وارد کنیم چه نهادها و ارگانهایی در این زمینه مۆثرند؟
در قالب محتوایی، حوزههای علمیه، مباحث هنری، سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتی مجموعههای فرهنگی هنری خصوصی حقیقی و حقوقی باید از این موضوع، پشتیبانی کنند و آنها هستند توانایی دارند سوژههای تاریخ، جنگ، انقلاب را آنقدر زیبا در قالبهای هنری مطرح کنند مگر ما تا چه اندازه میتوانیم واقعیت و ماهیت قیام عاشورا برای مردم تبیین و آن را در زوایای وجودی جامعهمان تثبیت کنیم بنابراین وقتی هنر در اختیار محتوا، تعهد قرار گیرد و به هم پیوند بخورد به مسائلی تبدیل میشود که تأثیر بسزایی در فرهنگ جامعه خواهد داشت.
اگر میخواهیم نشاط را در جامعه ترویج کنیم باید ابزارهای هنری که در نشاط مۆثر است مانند نور، صدا، شخصیت فیزیکی و معنوی افراد، دست به دست هم دهند تا تحولی را در این زمینه ایجاد کرد. به هر حال وقتی مسائل خانواده را بررسی میکنیم میبینیم که یکی از عوامل گسست خانوادهها و کمرنگی شدن روابط عاطفی خانوادهها را میتوان در نبود نشاط دانست.
بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
منبع: خبرگزاری فارس