تبیان، دستیار زندگی
بر روی کیبوردهای کامپیوترهای استاندارد شما می توانید کلیدهایی همچون Alt و ویندوز را مشاهده کنید. بر روی کیبوردهای مکینتاش شما می توانید مشابه این کلیدها مانند Option و Command را مشاهده کنید. کاربران مک می بایست تفاوت میان این کلیدها را به خوبی درک کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند کلید در مک


بر روی کیبوردهای کامپیوترهای استاندارد شما می توانید کلیدهایی همچون Alt و ویندوز را مشاهده کنید. بر روی کیبوردهای مکینتاش شما می توانید مشابه این کلیدها مانند Option و Command را مشاهده کنید. کاربران مک می بایست تفاوت میان این کلیدها را به خوبی درک کنند.

بر روی صفحه کیبورد اپل مکینتاش شما می توانید کلید CTRL را مشاهده کنید اما عملکرد این کلید با کلید CTRL که بر روی کیبورد کامپیوترهای دیگر است متفاوت است. در کیبوردهای استاندارد شما با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+C عملیات کپی کردن را انجام می دهید اما در مک با صدور این فرمان چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

چند کلید در مک

کلید Command

کلید Command یک کلید اصلاح شده است که به خودی خود کاری را انجام نمی دهد. با استفاده از این کلید می توان به صدور میانبرهای برنامه های کاربردی پرداخت. همان گونه که در کیبورد کامپیوترهای دیگر با استفاده از کلیدهای ترکیبی همچون Ctrl + C ،Ctrl+X و Ctrl+V به صدور فرمان های کپی، برش، چسباندن می پردازید، در مک نیز با استفاده از کلیدهای ترکیبی Command+C، Command+X و Command+V به صدور دستورات مشابه بپردازید.

در ابتدا نماد این کلید، نماد اصلی اپل بوده است اما استیو جابز برای آن که استفاده بیش از حد از این آرم را نداشته باشد، این آرم را برگزید. این آرم، نماد قدیمی مشورهای شمال اروپا است که نشان دهنده مکان های مورد علاقه آن هاست. این نماد در سوئد به عنوان نشانه ای رسمی برای یک جاذبه توریستی به کار می رود.

کلید CTRL نیز بر روی کیبوردهای مک به کار می رود اما برای موارد دیگر مورد استفاده است.

چند کلید در مک

کلید Option

عملکرد این کلید مانند کلید Alt بر روی بسیاری از کیبوردها است اما اگر دقت داشته باشید متوجه خواهید شد که بر روی این کلید Alt نیز چاپ شده است. بر روی کیبوردهای مک این اختیار به کاربر داده می شود تا با فشردن کلید Option به همراه کلیدی دیگر، کاراکترهای خاصی را که به صورت نرمال بر روی کیبورد وجود ندارند را ظاهر کنند. مثلا زمانی که کیبورد بر روی زبان انگلیسی (US) قرار دارد، با فشردن کلیدهای ترکیبی Option+4 می توانید علامت درصد که به طور معمول بر روی صفحه کلید خود مشاهده می کنید را تولید کنید.

Sharp Keys ابزار کوچکی است که به راحتی به شما اجازه می دهد تا کلیدها را به یکدیگر تغییر دهید و یا آن ها خاموش کنید بدون این که بخواهید به رجیستری مراجعه کنید. همچنین در مک می توانید از Modifier keys به منظور این تغییر استفاده کنید

از این کلید می توان در صدور فرمان های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال زمانی که شما در ویندوز می خواهید از یک برنامه به صورت اضطراری خارج شوید از کلیدهای ترکیبی Alt+Ctrl+Delete استفاده می کنید اما در کیبوردهای مک برای انجام این کار می بایست از کلیدهای Option+Command+Escape استفاده کنید تا پنجره مورد نظر نمایش داده شود. این پنجره به مانند پنجره Task Manager در ویندوز است.

چند کلید در مک

تغییر یا اصلاح نماد کلیدهای مک

همان طور که در قبل اشاره شد هر یک از کلیدهای کیبورد مک برای خود دارای نمادهای خاصی هستند. به عنوان مثال علامت ^  نشان دهنده کلید Control است و علامت ⇧ نشان دهنده کلید Shift است. برای آن که بتوانید در قسمت های مختلف سیستم عامل مک از این کلیدها و میانبرها استفاده کنید می بایست آن ها را بشناسید و یا این که برای به خاطر سپردن بهتر آن ها، آن ها را تغییر دهید.

در صورتی که قصد تغییر و سفارشی کردن نمادها را دارید، بر روی منوی اپل کلیک کنید و در قسمت System Preferences، آیکون Keyboard را انتخاب کنید. حال با کلیک کردن بر روی Modifier Keys می توانید تغییرات لازم را اعمال کنید. همچنین می توانید کلید Caps Lock را به حالت No Action تغییر دهید.

چند کلید در مک

کلیدهای Option و  Command در ویندوز زمانی که ویندوز را با استفاده از Boot Camp بر روی مک اجرا می کنید، نقشه کیبورد تغییر پیدا می کند و باید به گونه ای عمل کرد که به هنگام استفاده از ویندوز، کیبورد نیز ویندوزی عمل کند. مثلا کلید Option عملکرد Alt و کلید Command عملکرد کلید ویندوز را داشته باشد. این کار می تواند کمی گیج کننده به نظر آید چرا که شما در مک عملیات کپی را با استفاده از Command+C انجام می دهید در حالی که در ویندوز این گونه نیست. برای حل این مشکل می توانید از SharpKeys به منظور تغییر نقشه کیبورد استفاده کنید.

چند کلید در مک

Sharp Keys ابزار کوچکی است که به راحتی به شما اجازه می دهد تا کلیدها را به یکدیگر تغییر دهید و یا آن ها خاموش کنید بدون این که بخواهید به رجیستری مراجعه کنید. همچنین در مک می توانید از Modifier keys به منظور این تغییر استفاده کنید.

شاید کلیدهای Command و Option و یا نمادهایشان کمی بیگانه به نظر برسند اما به مرور زمان و استفاده از آن ها به خوبی می توانید از میانبرها در تمام سیستم عامل استفاده کنید.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Command and Option Keys on a Mac”‌ Chris Hoffman”‌

howtogeek

Map Any Key to Any Key on Windows 7 / XP / Vista