تبیان، دستیار زندگی
هرچند مقامات دولتی كشورمان تاكنون در این باره ابراز نظر نكرده‌اند اما رسانه‌های خارجی خبر داده‌اند كه دولت امریكا اعلام كرده است نگرانی‌اش از ماموریت احتمالی آقای ابوطالبی را با ایران در میان گذاشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجال آمریكایی بر سر ویزای سفیر ایرانی


هرچند مقامات دولتی كشورمان تاكنون در این باره ابراز نظر نكرده‌اند اما رسانه‌های خارجی خبر داده‌اند كه دولت امریكا اعلام كرده است نگرانی‌اش از ماموریت احتمالی آقای ابوطالبی را با ایران در میان گذاشته است.

در حالی كه خبر انتصاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل از سوی دولت رسما تایید و تكذیب نشده است، این شایعه در رسانه‌های خارجی و داخلی خبرساز شده است.

جنجال آمریكایی بر سر ویزای سفیر ایرانی

به نوشته اعتماد، ماجرا به خداحافظی محمد خزاعی، نماینده كشورمان در سازمان ملل برمی‌گردد كه پس از 6 سال حضور در نیویورك اواخر اسفند ماه از سمتش كناره‌گیری كرد و پس از آن نام حمید ابوطالبی به عنوان جانشین او بر سر زبان‌ها افتاد.

هر چند كه تا كنون رسما از ابوطالبی به عنوان گزینه رییس‌جمهور برای جانشینی خزاعی خبری منتشر نشده است اما دو سه روزی می‌شود كه بحث انتصاب احتمالی حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری ایران به سمت نماینده جدید جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورك خبرساز شده است و جمعی از مقامات امریكایی یكی پس از دیگری در این باره ابراز مخالفت می‌كنند. آنها می‌گویند كه حمید ابوطالبی عضو گروهی از دانشجویان بوده است كه در حمله به سفارت امریكا در تهران در 13 آبان سال 1358 و گروگان گرفتن دیپلمات‌های امریكایی دست داشتند. ابراز مخالفت مقامات و صاحبنظران امریكایی با انتصاب احتمالی ابوطالبی در حالی است كه او در گذشته سفیر ایران در ایتالیا، استرالیا و اتحادیه اروپا نیز بوده است.

از جمله مخالفت‌ها با انتصاب ابوطالبی از سوی مجلس سنای امریكا صورت گرفته است. 29 سناتور جمهوریخواه امریكایی پنجشنبه طی نامه‌یی به رییس‌جمهور این كشور از باراك اوباما خواستند به حمید ابوطالبی روادید و اجازه ورود به امریكا داده نشود. به گزارش فارس، این سناتورها در نامه خود نوشته‌اند كه دولت امریكا نباید به فردی كه به گفته آنها در اقدامات تروریستی علیه امریكا و شهروندانش مشاركت داشته، اجازه ورود بدهد. چنان كه سناتور لیندزی گراهام، از سناتورهای ارشد جمهوریخواه دو روز پیش در قالب بیانیه‌یی مخالفتش را با حضور ابوطالبی در نیویورك، مقر سازمان ملل متحد، اعلام كرد. همزمان با این سخنان، «كریستین ساینس مانیتور» خبر داد كاركنان سفارت سابق امریكا كه سه دهه پیش در تهران به گروگان گرفته شده بودند از دولت اوباما خواسته‌اند برای سفیر ایران روادید ورود به نیویورك صادر نكند. «بری روزن» از گروگان‌های سابق گفته است باعث شرمندگی است اگر امریكا به حمید ابوطالبی اجازه ورود بدهد. آلن مدیسون، سخنگوی تیم وكلای گروگان‌ها نیز بدون ارائه جزییات در رابطه با نقش ابوطالبی در تسخیر سفارت امریكا گفته است: ما تنها می‌دانیم كه او در این ماجرا شركت داشته است.

از جمله مخالفت‌ها با انتصاب ابوطالبی از سوی مجلس سنای امریكا صورت گرفته است. 29 سناتور جمهوریخواه امریكایی پنجشنبه طی نامه‌یی به رییس‌جمهور این كشور از باراك اوباما خواستند به حمید ابوطالبی روادید و اجازه ورود به امریكا داده نشود

بنا به گزارش كریستین ساینس مانیتور، مقام‌های رسمی امریكا و مقام‌های دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل از اظهارنظر در این خصوص خودداری كرده‌اند. تام لنكفورد یكی از وكلای گروگان‌ها هم می‌گوید، صدور روادید برای ابوطالبی سیلی محكمی بر صورت كسانی است كه 444 روز گروگان بوده‌اند. و لذا رییس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و كنگره باید از صدور روادید جلوگیری كنند. روزنامه نیویورك‌پست نیز در گزارشی صدور روادید برای سفیر ایران را به آبروریزی دولت امریكا تشبیه كرده است. همزمان تعدادی از سناتورهای امریكا از جمله چارلز شومر، جان مك كین، تد كروز و رابرت منندز دولت اوباما را به خاطر این موضوع مورد حمله قرار داده و از كاخ سفید و وزارت خارجه خواسته‌اند كه برای ابوطالبی ویزای ورود به مقر سازمان ملل صادر نشود. این سناتورها اغلب به سیاست‌های ضد ایرانی مشهورند. توماس پیكرنیك، سفیر سابق امریكا در سازمان ملل می‌گوید، واشنگتن این قدرت را دارد كه از صدور ویزا برای سفیر ایران خودداری كند. به گفته او رد صدور ویزا برای ابوطالبی می‌تواند برای دولت امریكا هزینه در بر داشته باشد چرا كه تعهد ما در قبال سازمان ملل زیر سوال خواهد رفت چرا كه طبق توافقی كه امریكا در سال 1947 امضا كرده باید برای همه اعضای نمایندگی‌های خارجی در سازمان ملل روادید صادر كند.

در این میان به گزارش انتخاب، سناتور تد كروز، نماینده جمهوریخواه، پیش‌نویس قانونی را به كنگره ارائه كرده كه در صورت تصویب به دولت اجازه می‌دهد مانع ورود هر شخصی به خاك امریكا شود كه «اقدامات خصمانه‌ آشكاری علیه امریكا» انجام داده باشد. در مقابل این اظهارنظر‌های تند و ابراز مخالفت‌ها برخی كارشناسان معتقدند كه این موضع‌گیری‌ها از نظر طرفداران مذاكره ایران و امریكا در واشنگتن عمدتا با انگیزه‌های سیاسی و برای تحت فشار قرار دادن روند تعاملات دولت‌های باراك اوباما و حسن روحانی انجام می‌شود. هر چند كه سخنگوی كاخ سفید در پاسخ به این شایعه اعلام كرده است كه معرفی حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل تاثیری در مذاكرات هسته‌یی نخواهد داشت. به گزارش مهر به نقل از سایت بلیز، جی كارنی سخنگوی كاخ سفید با اشاره به حضور حمید ابوطالبی در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در تهران در این خصوص گفت: انتخاب كسی كه گزارش شده در تسخیر سفارت امریكا مشاركت داشته است تاثیری در مذاكرات هسته‌یی با ایران نخواهد داشت. جی كارنی تاكید كرد: مساله معرفی سفیر و مساله مذاكرات هسته‌یی دو موضوع جداگانه هستند.

مقابل حملات ریز و درشت سناتورهای امریكایی علیه حمید ابوطالبی اما رویترز نوشت كه حمید ابوطالبی دیپلمات باتجربه در گذشته سمت‌های مهمی را در نمایندگی‌های ایران در اروپا برعهده داشت و رییس‌جمهور روحانی وی را به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل معرفی كرده است

اعلام نگرانی‌ها به ایران

از سوی دیگر هرچند مقامات دولتی كشورمان تاكنون در این باره ابراز نظر نكرده‌اند اما رسانه‌های خارجی خبر داده‌اند كه دولت امریكا اعلام كرده است نگرانی‌اش از ماموریت احتمالی آقای ابوطالبی را با ایران در میان گذاشته است. البته سخنگوی وزارت امور خارجه امریكا می‌گوید كه نمی‌تواند در مورد نتیجه درخواست احتمالی ویزای دیپلماتیك برای معان سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری ایران گمانه‌زنی كند. سخنگوی این وزارتخانه گفته است: «ما به عنوان میزبان سازمان ملل، طبق توافقی كه با این سازمان داریم، جز در موارد محدود، موظفیم كه برای نمایندگان معرفی شده توسط دولت‌های عضو سازمان ملل ویزا صادر كنیم». در مقابل حملات ریز و درشت سناتورهای امریكایی علیه حمید ابوطالبی اما رویترز نوشت كه حمید ابوطالبی دیپلمات باتجربه در گذشته سمت‌های مهمی را در نمایندگی‌های ایران در اروپا برعهده داشت و رییس‌جمهور روحانی وی را به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل معرفی كرده است؛ اقدامی كه از ماه‌ها پیش تاكنون برای هیات‌ها در مقر سازمان ملل متحد مشخص بود. رویترز اضافه كرد: بسیاری ابوطالبی را شخصیت معتدل و اصلاح‌طلب و نزدیك به حسن روحانی رییس‌جمهور و اكبر هاشمی‌رفسنجانی می‌دانند. او علاوه بر این به سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور اسبق ایران نیز نزدیك است.

نكته قابل تامل در میان این موج مخالفت‌ها علیه ابوطالبی این است كه ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریكا نیز از واكنش به درخواست ویزای ابوطالبی خودداری كرده و گفته است: ما درباره مسائل صدور ویزای افراد سخن نمی‌گوییم. مردم در درخواست دریافت ویزا آزاد هستند و براساس قوانین معمول، درخواست‌ها بررسی می‌شود. در كنار این سكوت دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز از واكنش به این موضوع خودداری می‌كند. در این میان اما حمید ابوطالبی پیشتر اعلام كرده بود كه به هنگام حادثه گروگان‌گیری در سفارت امریكا در تهران، او در اهواز حضور داشت به همین دلیل در این حادثه مشاركت نداشت. او گفته بود «هنگامی كه به تهران برگشتم از من خواستند برخی از فعالیت‌های ترجمه را انجام بدهم. من این فعالیت را پذیرفتم. در كنفرانس مطبوعاتی به هنگام آزادی از زنان و كاركنان آفریقایی‌تبار سفارت حاضر شدم و ترجمه انجام دادم.»بحث انتصاب ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل كه چند هفته‌یی است به جرگه خبرهای پر حاشیه و جنجالی پیوسته است بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها فرو كش كند و نیازمند ورود مقامات رسمی ایران و امریكا به این ماجراست.

بخش سیاست تبیان

منبع : تابناک