تبیان، دستیار زندگی
کار تدریس و معلمی مستلزم داشتن مهارت های گوناگون و تسلط به کلاس درس و توانایی برقراری ارتباط با دانش آموزان است. معلمان می بایست با آگاهی از این مهارت ها در جهت بهبود فرآیند تدریس و کلاس داری خود و بهبود رابطه با دانش آموزان تلاش کنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

30 نکته درباره تدریس در کلاس درس

کار تدریس و معلمی مستلزم داشتن مهارت های گوناگون و تسلط به کلاس درس و توانایی برقراری ارتباط با دانش آموزان است. معلمان می بایست با آگاهی از این مهارت ها در جهت بهبود فرآیند تدریس و کلاس داری خود و بهبود رابطه با دانش آموزان تلاش کنند. در این نوشتار به نکاتی که در کلاس درس حایز اهمیت هستند اشاره می کنیم.

30 نکته درباره تدریس در کلاس درس

 انعطاف پذیر باشید. قدری خلاقیت و خودجوشی در طرح درس خود بگنجانید تا از لحظه های قابل تدریس بیشترین بهره را ببرید.


 شتابی برای حرکت خودتان معین کنید. باید هم زمان ضمن آن که از سریع ترین دانش آموز خود جلو ترید در کنار کندترین آن ها نیز باشید.


 دانش آموزان جدید خود را با دادن "بسته بچه جدید" با آغازی خوش روبه رو کنید. این بسته یادگیری برانگیزاننده می تواند شامل نقشه مدرسه، جدول فعالیت های روزانه (برنامه هفتگی) عکس کلاس فهرست اسامی هم کلاسی ها و یا ژتون مجانی خرید از بوفه مدرسه باشد.

به دانش آموزان خود یادآوری کنید که منظم بشوند و منظم بمانند. منظم بودن یکی از مهارت های بقا در زندگی است. استفاده از دفترچه یادآوری درس ها راه خوبی برای شروع این کار است.


کلیشه های جنسیتی را در هم شکنید. دانشمندان و ریاضی دانان زن را به مثابه الگوی رفتاری معرفی کنید. به دانش آموزان دختر کمک کنید مراحل ترقی را در مدرسه پشت سر گذارند و از سقف شیشه ای تعیین شده بگذرند.

اغلب در فعالیت ها تنوع ایجاد کنید. شاید خودتان شیفته درس دادن تان باشید و دوست داشته باشید یک ساعت یا بیشتر گوش کنید. ولی دانش آموزان دوست ندارند. آنها به آگهی های تجاری بین فیلم ها عادت کرده اند با این عادت کنار بیایید.

کلاسی ایجاد کنید که همه در آن برنده باشند و هر دانش آموز در آن واحد احساس برنده بودن بکند. فقط با تمرکز بر تک تک یادگیرندگان است که می توانید به کل کلاس درس بدهید.

درکلاس درس جایی برای سرگرمی و تفریح باز بگذارید. یادگیری مهم است اما لازم نیست همیشه جدی باشد. اگر آموزش با تفریح توام نباشد بچه ها از آن متنفر خواهند بود.

مطالعه گروهی در کلاس و یا بیرون از آن را تشویق کنید. وقتی دانش آموزان برای یادگیری دور هم جمع می شوند ندانستن هیچ جایی نخواهد داشت و آنها همدیگر را تکمیل خواهند کرد.

از ارزشیابی های کلاسی خود برای هدایت دانش آموزان و روند آموزش خود در کلاس درس استفاده کنید. بگذارید نتایج آزمون ها به شما کمک کند که بهتر به یاری بچه ها بشتابید. برگزاری آزمون ها به همین منظور است. نه برای مجازات کردن و سرافکنده ساختن دانش آموزان.

نگذارید فقط یک کتاب درسی واحد برنامه درسی شما را تشکیل دهد. به دانش آموزان بیاموزید; آموزش مبتنی بر منابع یادگیری متعدد را مد نظر داشته باشند و از انواع مطالب و منابع استفاده کنند تا تجربه های یادگیری آن ها استوار و همه جانبه باشد. یادگیری نباید تک بعدی باشد.


نمرات را بیهوده بالا نبرید. دانش آموزان به بازخورد صادقانه نیاز دارند نه گزافه گویی. بچه ها می توانند واقعیت ها را قبول کنند اما نمی توانند دروغ را از بزرگسالانی که به آنها اعتماد دارند بپذیرند.

متناسب با سبک های یادگیری گوناگون دانش آموزان تدریس کنید. دانش آموزان همگی به یک شکل یاد نمی گیرند. هرقدر که بیشتر فنون آموزشی را تلفیق و یا با هم به کار ببرید احتمال کمک کردن شما به همه دانش آموزان برای موفقیت بیشتر است.

اوقات مرده کلاس را به حداقل برسانید. سعی کنید هر دقیقه و هر لحظه فعالیت های یادگیری با ارزشی در کلاس جریان داشته باشد. وقتی دانش آموزان از آن بیم داشته باشند که چیز مهمی را از دست بدهند بهتر و دقیق تر توجه خواهند کرد.

از بچه ها بخواهید کتاب مبادله کنند. این راهی است برای استفاده بهینه از بودجه و در عین حال بالا بردن استفاده از کتاب است.

یاد بگیرید که آموزش خود را در قطعات مفید و مختصر ارابه دهید. این چیزی است که بچه های امروزی به آن عادت کرده اند.

اجازه دهید دانش آموزان برای پاسخ به سوالات فرصت کافی داشته باشند. اگر کسی به سرعت برای پاسخ دادن داوطلب نشد برای پر کردن فضای خالی شتاب نکنید. اندکی سکوت فشار ظریفی بر دانش آموزان وارد می کند تا دانسته های خود را مرور کنند و مجددا برای پاسخ دادن پیش قدم و با کلاس همراه شوند.

در برنامه ریزی خود درس های سخت را زمانی ارائه دهید که دانش آموزان انرژی زیادی دارند و در بهترین حالت هستند. حتی به همین علت است که برخی مدرسه ها ساعت آغاز کار مدرسه را برای دانش آموزان دوره های بالاتر به تعویق می اندازند تا آنها از بهره وری بالایی در یادگیری بهره مند شوند.

هر از چندگاهی به دانش آموزان اجازه بدهید که به یکدیگر نمره بدهند. بگذارید هرکس کارنامه ای در مورد فعالیت های خودش تهیه کند و بخش های گوناگون آن را با شما مرور کند. در مورد هر بخشی که با آن موافق نیستند بحث کنید.

همیشه کلاس را سروقت شروع کنید و به موقع به پایان رسانید. وقت شناسی خود یک درس است. به علاوه این شغل شماست.

در دسترس باشید. نشستن پشت میز حالت مناسبی نیست. سرپا بایستید. از پشت میز خارج شوید و با دانش آموزان کلاس در آمیزید.

همیشه فقط دانش آموزانی را که دست خود را بالا می آورند را فرانخوانید. این کار باعث می شود بچه های دیگر به حال خود رها شوند.

از پرسش های چند گزینه ای و سوال هایی که دانش آموزان پاسخ صحیح آن ها را صرفا با یک علامت ساده مشخص می کنند کم تر استفاده کنید. این گونه پرسش ها نمی تواند مهارت های متنوع و فراوانی را در دانش آموزان تقویت کند.

هر از چندگاهی به دانش آموزان خود استراحت بدهید. طوری که در برخی مواقع آخر هفته ها تکلیف نداشته باشند.

همیشه چند چیستان و معما برای دانش آموزانی که همیشه زودتر از سایرین کار خود را تمام می کنند آماده داشته باشید. وقتی دانش آموزان آماده دریافت مطالب بیشتری هستند باید بتوانیم نیاز آنان را برطرف سازیم.

فرق بین درس دادن و موعظه کردن را بدانید.

از دانش آموزان در جمع تعریف کنید و دور از چشم دیگران از آن ها انتقاد کنید. هرگز دانش آموزی را در جمع تحقیر نکنید.

وقتی مجبور هستید که نمره پایین تر از قبولی به دانش آموزان بدهید حتما این نکته را برای آنها روشن کنید که از کار آن ها رضایت ندارید نه از خود آن ها.


برای ورقه های امتحانی و کارهای بیرون از کلاس دانش آموزان از برچسب های تشویقی و انگیزشی استفاده کنید. علایم به این معنی هستند که از کار تو خوشم آمده یا کار تو خوب بوده است.

دقت کنید تمرین های ساده ای را که معمولا دانش آموزان ضعیف به آن ها نیاز دارند همیشه برای دانش آموزان قوی در نظر گرفته نشوند.

مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: نسیم گوهری