تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با پنجم فروردین 1393 هجری خورشیدی، بیست و سوم جمادی الاولی 1435 هجری قمری و بیست و پنجم مارس 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه برابر با پنجم فروردین 1393 هجری خورشیدی، بیست و سوم جمادی الاولی 1435 هجری قمری و بیست و پنجم مارس 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

5 فروردین 1369

وزارت امور خارجه ایران پیروزی جنبش سوآپو بر رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی و ایجاد کشور نامیبیا را یک پیروزی برای ملت این کشور و گامی بزرگ برای محو آپارتاید خواند.

5 فروردین 1358

امام خمینی در پیامی فرمود: اینجانب بیش از 15 سال است که خطر اسرائیل را گوشزد کرده ام و به دول و ملت عرب این حقیقت را اعلام نموده ام. اکنون با طرح استعماری صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر، نزدیک تر و جدی تر شده است.

5 فروردین 1351

سقوط بزرگ ترین بهمن جهان با 30 متر ارتفاع و 500 متر طول، صدها اتومبیل را در جاده هراز واقع در شمال ایران، دفن کرد.

5 فروردین 1349

نیکلای پادگورنی رییس جمهوری شوروی برای دیدار رسمی 6 روزه از ایران، وارد تهران شد.

5 فروردین 1342

در پی حمله ی مأموران رژیم پهلوی به مدرسه ی فیضیه و کشتار طلاب و روحانیون، جامعه روحانیت تهران مردم را به اعتصاب عمومی فرا خواند.

5 فروردین 1333

زلزله شدیدی در روستای جزنیان طالقان به وقوع پیوست. این زلزله، موجب رانش و شکاف برداشتن زمین در این منطقه و در نتیجه فرو رفتن خانه ها و تلفات بسیار در این روستا شد.

5 فروردین 1330

همزمان با تصویب طرح ملی شدن صنعت نفت ایران، به وسیله ی 2 مجلس شورا و سنا، به منظور جلوگیری از اخلال گری دولت انگلیس، در خوزستان حکومت نظامی اعلام شد. شرکت نفت ایران و انگلیس به منظور ایجاد جوی ناآرام در مکان های نفت خیز، از پرداخت 30 درصد دستمزد کارگران نفت بندر معشور، آغاجاری، لالی و نفت سفید خودداری کرد که این امر موجب اعتصاب کارگران شد.

5 فروردین 1325

دولت اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد که مسکو عملیات خروج نیروهایش را از خاک ایران آغاز کرده است. این اعلام چهار روز پس از اولتیماتوم ترومن به استالین درباره ی ضرورت خروج نظامیان روس از ایران منتشر شد.

5 فروردین 1301

نمایندگی سیاسی ایران در مصر به سطح سفارت ارتقا یافت و میرزا فتح الله خان امیرارفع که پیش از این سرکنسول بود، به عنوان نخستین وزیر مختار ایران در مصر انتخاب شد.

5 فروردین 1300

بنان السلطان که مدتی در وزارت مالیه فعالیت داشت به مقام ریاست کابینه وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه انتخاب شد.

5 فروردین 1298

سردارمعظم خراسانی(تیمور تاش) باهدف مبارزه علیه نیروهای میرزا کوچک خان جنگلی به حکمرانی گیلان منصوب شد.

5 فروردین 1289

میرزا علی قلی خان کاشی(نبیل الدوله) جانشین ممتاز الملک وزیر مختار ایران در آمریکا شد. ممتاز الملک که در 1285 هجری خورشیدی، این پست را در اختیار داشت، پس از بازگشت به ایران در کابینه ولیخان سپهدار اعظم به وزارت علوم و معارف منصوب شد.

تنظیم: هومن بهلولی