تبیان، دستیار زندگی
دولت الكترونیك، نه تنها موجب یكپارچه شدن خود با جامعه می شود بلكه باعث می گردد كه دولت بر منابعی كه بیشتر موردنیاز است، تکیه کند. دولت الكترونیك باعث گسترش فرهنگ خود خدمتی (SELF SERVICE) می گردد و شهروندان قادر خواهند بود ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از دولت خود چه می خواهیم ؟

دولت الكترونیك، نه تنها موجب یكپارچه شدن خود با جامعه می شود بلكه باعث می گردد كه بر منابعی كه بیشتر مورد نیاز است، تکیه کند.

دولت الكترونیك باعث گسترش فرهنگ خود خدمتی (SELF SERVICE) می گردد و شهروندان قادر خواهند بود تا آنجا كه ممكن است به خود كمك كنند و از هزینه ها و اتلاف وقت خود بكاهند.


در ایران مرحله اول پیاده سازی دولت الکترونیک که ارایه خدمات عمومی و به روز رسانی داده ها در وب سایت ها است به خوبی پیشرفت کرده است اما در بخش پاسخگویی به مشکلات کاربران، بررسی نیازها و تقاضای شهروندان، طراحی پایگاه های داده، امنیت اطلاعات با مشکلات زیادی رو به رو هستند. هم چنین در ایران آمادگی دولت الکترونیک در موسسات مانند وزارت خانه ها و دانشگاه ها به منظور ارایه خدمات گسترده الکترونیکی بسیار ضعیف است.
در انتهای پیاده سازی نیز سازمان ها می بایست با قوانین و سطوح مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.


برنامه ریزی، سرمایه گذاری و سیاست گذاری بهینه در بخش دولت الکترونیکی به ویژه دربحث G2B راهی برای فراگیر شدن تجارت الکترونیکی نیز باز می کند اما در ایتدا باید تمامی زیرساخت های مورد نیاز برای تجارت الکترونیک را نیز آماده کرد. در واقع می توان بیان کرد که دولت الکترونیک موجب می شود تا یک زنجیره به هم پیوسته اینترنتی به وجود آید و عدم رشد و گسترش آن باعث به وجود آمدن اختلال در بخش های دیگر از جمله تجارت الکترونیکی می شود.

در واقع دولت الکترونیک موجب می شود تا یک زنجیره به هم پیوسته اینترنتی به وجود آید و عدم رشد و گسترش آن باعث به وجود آمدن اختلال در بخش های دیگر از جمله تجارت الکترونیکی می شود.

دولت الکترونیک در ایران

زندگی در دنیای امروز، زندگی توام با تغییر است. از جمله تغییراتی که در دنیای امروزه به وجود آمده، دولت الکترونیک است که حاصل ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در صورتی که موانع بر سر راه پیشرفت دولت الکترونیک را شناسایی کرده و راهکاری مناسب برای حل آن ها در نظر گرفته شود می توان دولت الکترونیکی پیاده سازی کرد که مزایای متعددی را به همراه داشته باشد.
مسئله اصلی در دولت الکترونیک: آیا شهروندان آن را می پذیرند؟ چگونه از آن استفاده می کنند؟
در صورتی که بخواهیم دولت الکترونیک مورد قبول افراد باشد و از آن به صورت مناسب استفاده کنند می بایست تمام زیر ساخت ها و خدمات را در دسترس قرار دهیم. این موارد می توانند تاثیر مضاعفی بر پذیرش یک تکنولوژی در یک کشور داشته باشد.
استفاده از دولت الکترونیک در کشور این امکان را می دهد تا دولت بتواند با استفاده فناوری های نوین، خدمات را به صورت همیشگی در اختیار افراد قرار دهد. اگر شهروندان به خوبی از دولت الکترونیک استفاده کنند دیگر شبهه ای در کارهای دولتی مرتبط با آن ها باقی نمی ماند.
همواره باید به این موضوع توجه داشت که علاوه بر در نظر داشتن امکانات اقتصادی می بایست مسائل فرهنگی و نهادی را نیز تامین نمود.

زمانی که از دولت الکترونیک صحبت می کنیم باید بتوانیم با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه های مختلفی همچون مسئولیت پذیری، پاسخگویی و ... را پشتیبانی کنیم و در ساختار ارگان های دولتی تغییری رو به بهبود ایجاد نماییم.
همچنین می توان از دولت الکترونیک به عنوان نوعی انتقال سخن برداشت کرد، چرا که انتقال از یک سیستم حکومتی به نوع دیگری از اداره امور و یا سازمان ها را دولت الکترونیک می گویند.
علاوه بر محدودیت های متفاوت در پیاده سازی دولت الکترونیک، نبودن مفهومی دقیق از این نوع دولت نیز باعث عدم تحقق آن می شود.

به عنوان مثال برخی از وب سایت ها تنها اطلاعات ناچیزی را در مورد تصمیمات اتخاذ شده در اختیار افراد جامعه قرار می دهند و یا این که از طریق وب سایت ها به خرید و فروش سخت افزارها و نرم افزارها می پردازند.
مسئله اصلی در این راه، عدم استفاده افراد از دولت الکترونیک است چرا که هم چنان بسیاری افراد نیاز به دولت الکترونیک را احساس نمی کنند و یا این که احساس امنیت و اعتماد را در این محیط ندارند. هم چنین دسترسی به دولت الکترونیک نیز برای کاربران از دیگر مشکلات مورد بررسی است.

به صورت روزافزون، انتظارات افراد درمورد خدمات و محصولات و كیفیت ارایه آن درحال تغییر است و دولت نیز باید پاسخگوی این انتظارات باشد. شهروندان انتظار دارند تا ساعات كار موسسات دولتی افزایش یابد و آنان هر زمان كه خواستند بتوانند كارهای خود را انجام دهند، خدمات با كیفیت تر و ارزان تری دریافت كنند و مواردی از این دست، كه، پاسخگوترین شكل دولت برای این انتظارات درحال حاضر، دولت الكترونیك است.
دولت ها همچنین برای جذب سرمایه، اشتغال زایی، گردشگران و ... با هم در رقابت هستند و بدین منظور به امكانات جدیدی نیاز دارند كه دولت الكترونیك این امكانات را برای آنها فراهم می کند.

بخش آموزش مجازی تبیان
تهیه: سید خاموشی

منابع

ELECTRONIC GOVERNMENT STRATEGIES ”Kelly carol”
REINVENTING LOCAL GOVERNMENTS AND THE EGOVERNMENT INITIATIVE