تبیان، دستیار زندگی
سایت های تجاری، که به آن علاقه دارید را مورد بازدید قرار دهید و با استفاده از خلاقیت خود، آن را جذاب کنید. در سایت خود از محتویات تکراری که در سایت های دیگر وجود دارد استفاده نکنید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اندازی تجارت الکترونیکی (2)

در مقاله پیشین به برخی از موارد به منظور ایجاد سایت، جهت راه اندازی تجارت الکترونیکی اشاده کردیم و در ادامه به سایر موارد می پردازیم...

سایت های تجاری، که به آن علاقه دارید را مورد بازدید قرار دهید و با استفاده از خلاقیت خود، آن را جذاب کنید. در سایت خود از محتویات تکراری که در سایت های دیگر وجود دارد استفاده نکنید. یا این که آن ها را کپی نکنید. به هنگام طراحی Home page که صفحه ورود به سایت شما است دقت کنید که جذابیت آن به اندازه ای باشد که در نگاه اول مشتری را جذب کند. مخاطب خود را نیز در نظر بگیرید. در چه رنج سنی قرار دارد؟ آیا کودک است؟ از مردم عادی ست و یا قشر خاصی از جامعه را شامل می شود؟

نماد شرکت یا شعار خود را به صورت برجسته در سایت قرار دهید و آدرس و فاکس و پست الکترونیکی را در همان صفحه اول قرار دهید تا خریدار را به زحمت نیندازید. سایت را به گونه ای طراحی کنید که مشتری با چند کلیک به مقصود خود برسد.
به روز کردن سایت را فراموش نکنید. راه اندازی یک سایت تمام کار انجام شده نیست، بلکه باید آن را به روز کرده و از همه مهم تر به روز رسانی آن را به اطلاع مشتریان خود نیز برسانید. 
مهم ترین بخش، حفظ اطلاعات شخصی خریدار است. در صورتی که در این کار کوتاهی کنید ممکن است تمامی مشتریان خود را در یک چشم بهم زدن از دست بدهید.


نکته پایانی آن که سعی کنید سایت خود را با عکس ها، انیمیشن ها و موسیقی های سنگین پر نکنید. این کار موجب می شود سایت شما سنگین شده و زمان لود آن بالا برود. همیشه کم ترین سرعت اینترنت را در نظر بگیرید و براساس آن کار کنید. تجربه نشان داده که افراد بعد از 8-10 ثانیه تأمل و باز نشدن صفحه اصلی به سراغ صفحات دیگر می روند.
در صورتی که صفحه ای بلند دارید می توانید آن را به چندین جدول تقسیم کنید تا زمانی که کاربر صفحه را باز می کند با لود شدن قسمت اول که همان جدول اول است مشغول دیدن آن شود تا ادامه صفحه نیز لود گردد.

با اطمینان از مراحل بالا خواهید توانست سایت خود را بر روی اینترنت قرار دهید.


در مرحله بعد شما باید سرویس دهنده یا سروری که به شما خدمات می دهد را انتخاب کنید.
خدمات میزبان می تواند به صورت رایگان عرضه شود. در این حالت دامین به نام شما نیست و فضایی که اختصاصی به شما تعلق می گیرد محدود است. از این نوع سرور زمانی استفاده می شود که بخواهیم کارهای سرگرمی، شخصی و ... ارایه دهیم و مناسب کار تجارت نیست چرا که پشتیبانی ویژه ای وجود ندارد. در کار حرفه ای نیاز به فضای اختصاصی زیادی است چرا که می خواهیم پایگاه داده خود را در آن ذخیره کنیم.
ارایه دهنده خدمات میزبان بعدی ارزان تلقی می شود یعنی در طول سال یک مقدار معینی هزینه از شما دریافت کرده و در ازای آن مدیریت آنلاین در طول ساعات کار و مدیریت FTP را ارایه می دهند اما تنظیمات اولیه رایگان است. اکثر شرکت ها در این نوع خدمات استفاده می کنند اما شرکت های تجربه دار در این زمینه ادعا می کنند که این سرورها به قول های خود عمل نمی کنند.

راه اندازی تجارت الکترونیکی (2)

خدمات دهنده بعدی، خدمات کاملی را ارایه می دهد یعنی هزینه بیشتری دریافت کرده و مدیریت Webbase را در طول شبانه روز پشتیبانی می کند. این میزبانان در قبال دریافت هزینه بالاتر خدمات آنلاین بهتری هم چون گزارش گیری سایت، خطوط T3 سریع جاوا و ... را ارایه می دهد.
درست است که تمامی میزبان ها خدمات تقریبا مشابهی ارایه می دهند اما کیفیت و کارایی یک سایت به امکانات اختصاص داده شده، پهننای باند و ساختار فنی شرکت میزبان و ... بستگی دارد.


بهتر است زمانی که می خواهید یک سرور را انتخاب کنید به موارد زیر توجه کنید:

 قابلیت اعتماد و در دسترس پذیری سایت چه مقدار است؟ به عبارت دیگر زمان اجرا بودن سایت ( Uptime) نسبت به قطع بودن سیستم (Downtime) آن چقدر است؟ میزان کیفیت و امنیت ارایه شده از سوی سرور چقدر است؟ به هنگام انتخاب سرور باید به سرعت و تنوع سخت افزار و نرم افزار برای اتصال به اینترنت توجه کرد. در ضمن بتواند خدمات را به صورت 24 ساعته به کاربران ارایه دهد.

سرور باید همواره پاسخگو باشد. به این معنی که زمانی که شما برای آن ها در مورد مسایل مختلف مانند مشتریان نامه ای ارسال می کنید چه مدت زمانی طول می کشد تا جواب شما را بدهند؟
 گاهی اوقات ممکن است سرویس دهنده اینترنت شما قطع شود و مدت زمانی اینترنت در اختیار نداشته باشید. در صورتی که اندازه و سرعت پهنای باند سرور مورد نظر شما بالا باشد، نشان دهنده این است که سرور شما از چندین منبع اینترنت استفاده می کند و در صورتی قطعی یکی از آن ها هرچند کوتاه مدت باز هم می تواند به کار خود ادامه دهد.
سرور با استفاده از سخت افزارهایی به اینترنت متصل شده و خدمات خود را ااریه می دهد. باید این موضوع بررسی شود که این سخت افزارها در چه سطحی قرار دارند؟ در صورتی که اطلاعات حساس شما در سرور ذخیره شده است پشتیبانی از این اطلاعات به چه میزانی است؟ همچنین محافظت در برابر بلایای طبیعی چقدر است؟

مهم ترین مسئله بحث امنیت است. این که سرور از چه سیاست امنیتی و مبتنی بر چه سیستم عاملی استفاده می کند؟ آیا دیوار آتش به کار گرفته شده است یا نه؟

تهیه: خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان

منابع