تبیان، دستیار زندگی
قبل از آن که به دنیای وسیع اینترنت قدم بگذارید و بخواهید کاری را شروع کنید باید زمینه کاری خود را به خوبی شناخته و اطلاعات لازم ا به دست آورید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اندازی تجارت الکترونیکی

قبل از آن که به دنیای وسیع اینترنت قدم بگذارید و بخواهید کاری را شروع کنید باید زمینه کاری خود را به خوبی شناخته و اطلاعات لازم ا به دست آورید.

از جمله این اطلاعات که برای کار خود به آن نیاز دارید، اطلاعات فنی و اقتصادی، نام تجاری و قیمت کالاها ( در صورتی که بخواهید کالای مورد نظر را از خارج تهیه کنید می بایست از قیمت روز ارزها باخبر باشید) و.... می باشد.

راه اندازی تجارت الکترونیکی

هر گروه یا فردی با توجه به نوع کار خود می تواند یکی از تجارت های مطرح شده را راه اندازی کند. در نظر داشته باشید که تجارت B2B به شرکت ها یا به عبارتی به تولیدکنندگان محدود می شود و نیازمند هزینه های بالاست.
تجارت الکترونیکی B2C به نوعی است که هر شخصی می تواند ان را راه اندازی کند.
در این نوع تجارت پس از راه اندازی سایت مورد نظر باید محصولات خود را در آن عرضه کرد تا خریداران بتوانند آن ها بررسی کنند.
زمانی که نوبت به فروش رسید، خریدار باید با مشتریان در مورد برخی مسایل به بحث بنشیند و مواردی از جمله قیمت، زمان تحویل، خدمات پس از فروش و ... را بیان کند. بعد از توافقات لازم قراردادی منعقد شده و نوبت به پرداخت می رسد.
خریدار می تواند پول را به شیوه های مختلف به فروشنده رسانده و کالا را تحویل گیرد. در نهایت فروشنده می بایست خدمات پس از فروش را در مورد محصول ارایه دهد.
همان طور که گفته شد محصولات در یک سایت معرفی می شوند. پس باید سایتی را با نامی مشخص شده در شبکه اینترنت ثبت نمود که مشتریان به آن دسترسی داشته باشند. به هنگام انتخاب نام سایت این نکته را در نظر داشته باشید که نام باید در عین دارا بودن مفهوم، کوتاه باشد تا در ذهن مشتری بماند. هم چنین نامی منحصر به فرد انتخاب کنید. توجه داشته باشید که نام سایت انتخاب شده باید متناسب با کار شما باشد و یک نام بی ربط انتخاب نکنید.
می توانید برای سایتتان چندین نام در نظر بگیرید تا با نام شرکت های دیگر تشابه نداشته باشد یا این که نام هایی را در نظر بگیرید که اگر کاربر یک کلمه را به اشتباه تایپ کرد باز هم به سایت شما منتقل شود.
بعد از انتخاب نام می بایست سایت خود را ثبت کنید تا با جستجو در اینترنت آن را مشاهده کنید.
در صورتی که مدیر سایت بخواهد بداند که نام انتخاب شده تکراری نیست می تواند از سایت هایی نظیر WWW.Register.com و ... استفاده کند.
آدرس سایت ها، دارای پسوندهای مختلف همچون Com، Net، Biz، Info، Gov، Org می باشند که سایت های تجارت الکترونیک Biz و Com می باشند.
برخی از سایت ها در اینترنت هستند که صاحبان سایت خواستار فروش آن ها هستند. اگر نامی را انتخاب کرده اید که قبلا فروخته شده است می توانید با یک دلال شناسه اینترنتی در مورد آن سایت صحبت کنید شاید نام مورد نظر شما فروشی باشد.
پس از ثبت کردن دامین می توانید طراحی سایت را آغاز کنید.

اهداف خود را از ایجاد سایت مشخص کنید. زمانی که شما می خواهید سایتی را طراحی کنید و اطلاعات مورد نیاز را در آن قرار دهید، ابتدا مراجعه کنندگان را در نظر بگیرید.

زمانی که یک کاربر به سایت شما مراجعه می کند قبل از آن که بخواهد محصولی را خریداری کند می خواهد اطلاعاتی مانند سایر محصولات و خدمات، قیمت گذاری با توجه به نوع محصول و ... را به دست آورد.
می توانید در سایت در مورد موفقیت های خود و مقایسه با سایر شرکت ها صحبت کنید و یا این که بخشی به نام FAQ که مربوط به پاسخگویی به سوالات و مشکلات خریدار است را طراحی کنید.
با توجه به تعداد مراجعات، درخواست های خرید، میزان فروش و سایر موارد موفقیت سایت خود و یا کار خود را برآورد کنید.
راحتی مراجعه کننده را در نظر بگیرید. امکاناتی را فراهم کنید که به سرعت به نیاز خود برسد. می توانید کادری قوی برای جستجوی محصولات در نظر بگیرید. چگونگی جابه جایی بین صفحات را با توضیحی مختصر به کاربر یاد دهید.
در صورتی که بودجه شما محدود است و نمی توانید برنامه نویسی سایت را فوق العاده انجام دهید می توانید از ابزارهای ساخت سایت استفاه کنید.

وب یک محیط گرافیکی است و باید در آن اندازه صفحات به دقت ایجاد شوند. در تعیین صفحه سایت این نکته را در نظر بگیرید که برخی سایت ها شما را با استفاده از Notebookها مشاهده می کنند و برخی با استفاده از مانیتور. هم چنین هریک از مرورگرها با توجه به برنامه نویسیشان صفحات را متفاوت نمایش می دهند.
استفاده از تکنولوژی هایی هم چون زبان جاوا، پایگاه داده مانند SQL Server، زبان برنامه نویسی PHP،ASP و ... ضروری هستند.

ادامه دارد...

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان

منابع

Taxing Electronic Commerce: The End of the Beginning?” Bird, R”
A Paradigm for Developing Better Measures of Marketing Constructs
www.getshopped.org