تبیان، دستیار زندگی
در جامعه امروزی که پول به خوبی جایگاه خود را به دست آورده است، آن را به عنوان اصلی ترین هدف تجارت می دانند. تجارت ها چه براساس روش های قدیمی انجام شود و چه با روش های مدرن و الکترونیکی انجام شوند، فرقی نمی کند و موضوع اصلی آن است که به سود بیشتری دست یاف
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجارت الکترونیک ( E-Commerce)

از قرن ها پیش تبادل کالا و تجارت بین انسان ها رایج بوده است. اگرچه ممکن است در آن زمان پول اختراع نشده بود اما انسان ها تبادل کالا به کالا انجام می دادند و هر یک از شهرها و بخش ها، کالای مورد نیاز خود را گرفته و کالای مورد نیاز بخش های دیگر را به آن ها می دادند. اختراع پول انقلابی بزرگ را در زمینه تجارت الکترونیک برپا کرد. پول به گونه ای بود که مدت ها می شد آن را نگه داشت بدون آن که مشکلی برایش پیش آید و یا این که مانند مواد غذایی فاسد شود.

مقدمه ای بر تجارت الکترونیک ( e-commerce)

به دنبال گسترش کار بانک ها و هم چنین افزایش استفاده و کارایی اینترنت مباحثی ویژه از جمله تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی پدید آمدند.
از جمله مهم ترین امور رایج تجارت به همراه اینترنت در بازار کار، بورس اوراق بهادار است. در این روش به دلیل سرعت و دقت بالا موفقیت های خوبی کسب شده است.
ابزار اصلی در گسترش تجارت الکترونیک، اینترنت است که در سال های اخیر رشد فزاینده ای داشته است.
یکی از کاربردهای تجارت الکترونیک که بیش از هر چیزی به چشم می خورد، استفاده از کارت های اعتباری و کارت خوان ها است.
اگرچه تجارت الکترونیک  قدیمی نیست اما در زندگی افراد بسیار پیشرفت کرده است. تجارت الکترونیک زمانی به کار می رود که با استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بتوان به تجارت پرداخت و به نوعی درآمد زایی داشت. به عنوان مثال زمانی که از طریق اینترنت به خرید می پردازید و پول آن را به وسیله کارت های هوشمند پرداخت می کنید، نوعی تجارت الکترونیکی انجام داده اید.
تجارت الکترونیک این امکان را به افراد، سازمان ها، دولت و ... می دهد تا بتوانند با استفاده از اینترنت و سایر سیستم های ارتباطی به تبادل اطلاعات پرداخته و کالای خود را به شکلی آسان و همگانی در اختیار افراد دیگر قرار داده تا خرید و فروش انجام شود. در این راه کاغذ بازی ها کمتر شده و کارها سریع تر انجام می گیرد و به عبارت دیگر زحمت کمتر است.


زمانی که افراد با استفاده از تجارت سنتی به تبادل کالا می پردازند دارای تماس فیزیکی بوده و به دلیل حضور داشتن امنیت نسبی برقرار است. در تجارت الکترونیک افراد یکدیگر را مشاهده نمی کنند و حتی می توانند از راه دور با یکدیگر به مبادله بپردازند.

اما موضوعی که در این جا پیش می آید برقراری امنیت در ارتباط است و چون افراد در دنیای مجازی با یکدیگر در تماس هستند و حتی نمی توانند فیزیک کالا را در همان لحظه بررسی کنند باید راهی برای بررسی و صحت عملکرد کالای مورد نظر و هم چنین گارانتی آن در نظر بگیرند و این رد و بدل شدن اطلاعات در بستری امن صورت گیرد.

مقدمه ای بر تجارت الکترونیک ( e-commerce)


در ابتدا برای برقراری و ایجاد تجارت الکترونیکی وب سایتی ایجاد کرده و از طریق آن به کار می پرداختند اما امروزه در کنار کارهای پیشین به دنبال روشی برای ارایه خدمات نوین هستند. در صورتی که هر گروهی بتواند از تکنیک ها و روش های به روزتر و در عین حال کارآمدتری استفاده کنند می توانند به رقابت با سایرین پرداخته و زمینه بازرگانی را در سطح های بزرگ تری حتی جهانی نیز گسترش دهد.
تجارت الکترونیک مانند سایر تکنولوژی ها دارای شاخه های متعددی است که هر یک موضوعی جدا و قابل پیاده سازی هستند. از جمله این زیر شاخه ها می توان به کسب و کا رالکترونیک، بازاریابی الکترونیک، بانکداری الکترونیکی، کارت های هوشمند و مدیریت روابط عمومی با مشتری اشاره کرد.
در تجارت الکترونیکی هر نوع تبادلی مانند محصولات غذایی، ارایه مشاوره و ... انجام پذیرد. هم چنین از این راه می توان مزایدات و مناقصات بسیاری را برپا کرد. با استفاده از تجارت الکترونیک محدودیت ها تا حدودی کنار خواهند رفت و حتی فروشندگان می توانند با مشتریان خود به راحتی و آسان تر از گذشته ارتباط برقرار کنند.

در این راه می توان مجموعه ای از نرم افزارها و سیستم ها را در اختیار داشته و به مدیریت کارها مانند مدیریت حساب ها، گزارش گیری و ... پرداخت. با استفاده از تجارت الکترونیک حتی دولت ها نیز قادر خواهند بود با یکدیگر به مشارکت و خرید و فروش بپردازند.


تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان

منابع

Nat i onal cul ture and diffusi on of  Electroni c Commerce” Kathryn M. Kimery”
www.applicom.com
Cases on El ectronic Commerce