تبیان، دستیار زندگی
به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت و کمبود پهنای باند، استفاده از تجارت الکترونیکی نه تنها موجب صرفه جویی در زمان می شود بلکه زمان ناشی از استفاده را نیز بالا می برد و این موضوع خود می تواند انگیزه افراد برای استفاده از تجارت الکترونیکی را کاهش دهد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمیل ها بخشی از تجارت الکترونیک

متاسفانه در کشور ما مجازی سازی و بحث الکترونیکی کردن کارها به خوبی گسترش نیافته است و از جمله موارد ضعف تجارت الکترونیکی در ایران مسایل حقوقی و عدم قبول شدن امضای الکترونیکی از سوی افراد است. همچنین نبود زیر ساخت کافی مانند سخت افزار و نرم افزار و شبکه گسترده و سریع نیز از موانع بعدی بر سر راه تجارت الکترونیکی است.

ایمیل ها بخشی از تجارت الکترونیک

اگر به دنبال راهی ارزان و پاسخگو برای جلب و حفظ مشتریان خود هستید ایمیل زدن را فراموش نکنید.

 ارسال ایمیل در مورد خدمات جدید. خود به مشتریانتان همواره آن ها را در جریان بازار قرار می دهید. حال اگر مشتریانی از قبل از شما خرید کرده باشند و در مورد محصول خریداری شده یا محصولات جدید شما ایمیلی مبنی بر رضایت یا تشکر برای شما ارسال کنند نشانه رضایت مندی و جلب اطمینان آن ها است.

ایمیل ها تعطیلی ندارند و در تمامی زمان ها سرکار، باران و تگرگ و ... ارسال شده و به دست مشتریان می رسد. ایمیل ها می توانند نمایشی کامل از محصولات شما در اختیار مشتریان قرار دهند.

 با استفاده از ایمیل می توانید هر تعداد مخاطبی که مد نظر شما است را هدف قرار داده و برای آن ارسال کنید.

زمانی که شما ایمیلی را در مورد محصولی به افراد مختلف چه مشتری و چه غیر مشتری ارسال می کنید، در صورتی که از هر کدام سوال و یا حتی تشکری دریافت کنید می توانید مشتریان واقعی را که علاقه مند به کالا یا محصول شما هستند را از افراد غیر تشخیص دهید.

  این روش علاوه بر سرعت در ارسال، سرعت در دریافت را هم به همراه دارد. در عرض یک یا دو هفته افرادی که خواهان کالای شما باشند، ایمیل مورد نظر را دریافت می کنید.

 زمانی که شما تلویزیون و یا رادیو را می بینید و گوش می دهید چندین آگهی تبلیغاتی پشت سر هم منجر به فراموشی آگهی های قبلی می شود. اما ایمیل هایی که به دست افراد می رسد مدت زمانی را بر روی آن تامل می کنند و در صورتی که آن را پاک نکنند دایما در جلوی چشم آن ها قرار دارد.

در صورتی که با برنامه ریزی مناسب بر روی بازاریابی ایمیلی وقت گذاشته شود یک کسب و کار موثر خواهد بود.

به نظر شما هر ایمیلی را می توان برای کاربران ارسال نمود؟ متن آگهی باید چگونه باشد؟ حتی سایز و رنگ و ... باید چگونه باشد تا در مشتری تاثیر بگذارد؟

تا جایی که امکان دارد از ارسال پیام های طولانی که حوصله کاربر را سر می برد خودداری کنید.

  پیام خود را به گونه ای تنظیم کنید که در کمترین زمان ممکن منظور و مقصود شما را به واضح ترین شکل ممکن به کاربر برساند.

این موضوع را نیز در آگهی خود بگنجانید که خرید اینترنتی نه تنها به ضرر کاربر بلکه به نفع او نیز است مثلا این که تا حد امکان در وقت فرد صرفه جویی می شود.

در انتخاب Subject ایمیل خود نهایت دقت را داشته باشید. تیتر آگهی شما باید به گونه ای باشد که خواننده را در اولین نگاه جذب کند و بخواهد بقیه آگهی را مشاهده کند. تیتر را کوتاه در نظر گرفته و از کلمات و عباراتی هیجان انگیز مانند جذاب، آسان، پول ساز، پر سرعت و ... استفاده کنید.

بعد از آن که موفق شدید خواننده را به سمت خود جلب کنید باید متن آگهی را تنظیم کنید. متن را با ساده ترین حالت ممکن بدون هیچ گونه استفاده از کلمات پیچیده و ثقیل آماده کنید. متن باید آنقدر روان و واضح باشد که حتی افراد با سواد کم نیز بتوانند معنی آن را در ک کنند. متن را کوتاه و جامع در نظر بگیرید تا کاربر از خواندن ادامه متن پشیمان نشود. سعی کنید.

ایمیل ها بخشی از تجارت الکترونیک

محصولی که آن را تبلیغ می کنید باید دارای اعتبار باشد و گارانتی آن را حداقل 6 ماه قرار دهید تا کاربر این اطمینان را به دست آورد که بعد از خرید محصول شما باز هم به ارایه خدمات خود ادامه خواهید داد.

شاید شما این کار را از طریق روزنامه و مجله نیز امتحان کرده باشید و جواب مطلوب را نگرفته اید چرا که آن را 1-2 بار انجام داده اید اما ارسال ایمیل را می توان به دفعات تکرار کرد. آنقدری در پیام خود جذابیت به کار ببرید که برای اولین بار مشتری را به سمت کالای خود جذب کنید.

در بازاریابی علاوه بر ایمیل ها موتورهای جستجو نیز می توانند تاثیرگذار باشند.

هر کاربری زمانی که بخواهد محصول، کلمه، مقاله و هر چیز دیگری را در اینترنت جستجو کند به سراغ موتور جستجوگر مانند Google، Yahoo، Bing و...رفته و عبارات مورد نظر خود را در آن تایپ می کند. روش دریافت هزینه از کسانی که سایتی در شبکه دارند وابسته به تعداد کلیک ها بر روی لینک سایت است. هر چه میزان کلیک ها بیشتر باشد، در مقایسه با سایر رقبای خود در رتبه بالاتری قرار خواهید گرفت.

بهتر است لینک سایت خود را در سایت های مربوطه نیز قرار دهید تا به هنگامی که فرد به جستجو در اینترنت می پردازد و سایت مورد نظر او مرتبط با سایت شما نیز هست، به سمت سایت شما سوق داده می شود.

این موضوع را در نظر داشته باشید که کاربران در موتور جستجو در ابتدا به سراغ کلمات ساده می روند و جستجو را این گونه آغاز می کنند. اگر شما در ابتدای راه اندازی سایت خود از کلمات تخصصی و سنگین استفاده کنید شانس خود را در عرصه رقابت از دست خواهید داد. با استفاده از سایت های سنجش کلمات کلیدی مانند Wordtracker.com می توانید میزان موفقیت کلمات کلیدی خود را سنجیده و در صورت لزوم آن را تغییر دهید.

ایمیل ها بخشی از تجارت الکترونیک

خود را مسئول مدیریت تمام کارها ندارید و هر بخش را به متخصص آن واگذار کنید. مدیریت موتورهای جستجو نیز در بخش بازاریابی نیز کاری است که باید به دست یک مشاور انجام گیرد.

تنها به یک موتور جستجو اتکا نکرده و سعی کنید در چندین موتور جستجو عضو شده و از پیام های تبلیغی تمامی آن استفاده کنید.

تصور نکنید که فردای عضویت شما در یک موتور جستجوگر، لینک سایت شما در اولین صفحه، نمایان می شود. باید صبور باشید و نا امیدی را کنار بگذارید تا به نتیجه مطلوب خود دست یابید.

دقت داشته باشید که در برنامه نویسی تمامی صفحات آدرس مورد نظر شما ثبت شده باشد، چرا که در غیر این صورت با وجود هزاران کلمه کلیدی موتور جستجوگر قادر به نمایش صفحه مورد نظر نخواهد بود.

مراقب کلیک های غیر واقعی باشید. در دنیای مجازی شرکتی ممکن است افرادی را استخدام کرده و در ازای هر کلیک بر روی تبلیغات مبلغی را به آن ها می دهند و گاهی در اثر رقابت های نابجا با کلیک های پی در پی سعی در بالا بردن هزینه تبلیغات شرکت مورد نظرشان را دارند.

به تازگی راه کاری بر علیه این کار ابداع شده است که گوگل در حال کار بر روی آن است به این ترتیب که به جای پرداخت هزینه بابت هر کلیک، به ازای هر عمکلرد می بایست مبلغی را پرداخت کرد. یعنی زمانی که کاربر اقدام به خرید یا دانلود داده ها و یا محصولات می کند، بابت آن پول پرداخت شود.

  

بخش آموزش الکترونیکی تبیان

 تهیه: سید خاموشی