تبیان، دستیار زندگی
تجارت الکترونیک یعنی آن که بتوان بدون استفاده از کاغذ نوآوری های متعددی را در امر تجارت، بازاریابی، انتقال الکترونیکی و ... پدید آورد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گونه های مختلف از تجارت الکترونیکی



تجارت الکترونیکی نه تنها کاغذ را از معاملات حذف می کند بلکه به شرکت ها و ارگان ها این امکان را می دهد تا ساختار و شیوه کاری خود را تغییر داده و روشی نوین در جهت ورود به عرصه تجارت الکترونیکی را به دست آورند.

اولین مدل در تجارت الکترونیک که بیشترین درآمد را نیز دارد مدل B2B و یا Business to Business است. در این مدل هیچ یک از طرفین به صورت خرده فروشی عمل نمی کنند و از این تجارت برای خرید و فروش الکترونیکی استفاده می کنند. در این روش افراد، بنگاه ها و یا سازمان هایی وجود دارند که با تجارت بین المللی در ارتباط هستند.

شرکت هایی هم چون CISCO، مایکروسافت و ... می توانند نرم افزارهای تجاری خود را بدون واسطه و به صورت مستقیم به فروش بگذارند اما مشکلی که در این قسمت وجود دارد این است که به دلیل رو در رو نبودن خریدار و فروشنده، خریدار برای کسب اطلاعات بیشتر باید با استفاده از تلفن با نمایندگی ارتباط برقرار کرده و یا این که از طریق ایمیل این کار را انجام دهد و ممکن است کسی پاسخگو نباشد و یا حتی تلفن نیز جواب داده نشود.


نوع دوم تجارت الکترونیکی، تجارتی از نوع خرده فروشی به حساب می آید. در این روش که C2B و یا Consumer to business نام دارد ارتباط بین سازمان یا فروشنده با مصرف کننده برقرار است. از آنجایی که این روش خرده فروشی است به سرعت و از طریق وب گسترش می یابد و می توان با راه اندازی سایت های همچون Amazon به خریداری کالا پرداخت.

مشکل امنیتی در این روش زیاد است چرا که بسیاری از اطلاعات شخصی کاربران همچون رمزهای آن ها توسط هکرها به سرقت رفته است. در این روش می توان انواع کالا همچون کتاب، جواهرات، سخت افزار و نرم افزار و ... را به فروش رساند.
از آنجایی که در این نوع تجارت می توان بیشترین درآمد را کسب کرد به برخی مزایای آن اشاره می کنیم.
زمانی که شما به یک فروشگاه فیزیکی برای خرید می روید بعد از گذشت چندین ساعت احساس خستگی کرده و به خوبی نمی توانید در مورد سایر محصولات مورد نیاز خود اطلاعاتی را کسب کنید در صورتی که به هنگام خرید از یک وب سایت الکترونیکی قادر خواهید بود تمامی محصولات را مورد بررسی قرار داده و نظرات سایر خریداران را نیز مشاهده کنید و از نظریات آن ها استفاده کنید.
در صورتی که محصول مورد نظر خود را یافته و بخواهید آن را خریداری کنید تنها با چند کلیک آن را خریده و درب منزل و یا محل کار تحویل بگیرید. هم چنین اگر خرابی در محصول مشاهده کنید می توانید آن را به سایت مورد نظر و فروشنده گزارش دهید. هم چنین می توانید کلیه فروشگاه ها را بررسی کرده و ارزان قیمت ترین آن را خریداری کنید.

گونه های مختلف از تجارت الکترونیکی


تجارت بین مصرف کنندگان نیز نوعی دیگر از تبادل کالا است. C2C و یا Consumer to Consumer تجارت را بر پایه واسطه انجام می دهد. به عنوان مثال شما یک سمساری را در نظر بگیرید. سمسار به عنوان یک واسط، کالا را از مصرف کننده یا مشتری دیگر خریداری کرده و آن را در اختیار مصرف کننده دیگری قرار می دهد.

هم چنین مثال دیگر سایت EBAY است. در این سایت فروشنده محصول خود را با قیمت تعیینی به فروش می گذارد و سایر خریداران با مراجعه به سایت روی کالای مورد نظر تا زمان اعلام شده قیمت پیشنهادی می گذارند.
زمانی که قیمت پیشنهادی از سوی یکی از خریداران مورد تایید فروشنده بود نوع دیگری از تجارت به نام نقطه به نقطه به میان می آید که در آن نقل و انتقال پول صورت می گیرد. در ابتدا این نقل و انتقال به صورت رو در رو انجام می گرفت اما با پیشرفت تکنولوژی این کار از طریق کارت های هوشمند و یا تلفن های همراه انجام پذیرفت.

گونه های مختلف از تجارت الکترونیکی

برای انتقال پول از طریق تلفن همراه به جای استفاده از فناوری GSM از WAP استفاده می شود که در آن با استفاده از تجهیزات بی سیم به پروتکل مربوطه متصل می شوند. در این روش تلفن همراه از طریق مرکز تلفن به کامپیوتر مورد نظر متصل شده و نرم افزار را بر روی آن فعال می کند و سمت مقابل می تواند اطلاعات خود را از طریق همان کامپیوتر که به اینترنت وصل است به مراکز تجاری و ... ارسال کند. در این روش می توان سرویس PAYPAL را مثال زد.
تجارت سازمان ها با ادارات دیگر نیز به نام Business to Aministration بین سازمان ها و ارگان ها انجام می پذیرد. در این روش دولت برای رفع نیازهای خود و یا دریافت مالیات از شرکت ها به نوعی تجارت با آن ها می پردازد.
در نهایت هر گونه تبادل بین دولت و مردم مانند دریافت مالیت، کمک های مردمی و ... که به صورت الکترونیکی انجام پذیرد را تجارت A2C یا Administration to Consumer نامگذاری کرد که به آن تجارت بین دولت و مردم یا مصرف کننده می گویند.

بخش آموزش الکترونیکی تبیان

 تهیه: سید خاموشی