تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله به بررسی راه کارهای برقراری ارتباط موثر با فراگیر در تهیه محتوای الکترونیکی می پردازیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه با فراگیر خود ارتباط برقرار می کنید؟ (2)

در مقاله پیشین فهمیدیم که برای تهیه محتوا صرفا قراردهی اطلاعات درسی در محتوا و ارسال آنها برای فراگیر کافی نیست. بلکه باید به این موضوع که فراگیر چگونه این اطلاعات را تفسیر و برداشت می کند و درک او از این اطلاعات در چه حد است نیز پرداخت.
در این مقاله به بررسی راه کار های تهیه این نوع محتوا می پردازیم.
با توجه به مدل فرآیند ارتباطی که در مقاله اول گفته شد و استفاده از آن برای توسعه آموزش الکترونیکی، به سه نتیجه مهم می رسیم که با رعایت آنها در تهیه محتوای الکترونیکی می توانیم یادگیری بهتری را برای فراگیر حاصل کنیم.


ابزار در محتوا چگونه می توانند باعث درک بهتر فراگیر شوند. (رمزنگاری)
مشخص کنید که چگونه می خواهید امکانات لازم را برای درک فراگیر فراهم کنید.
در یک مثال مفهومی که در محتوا قرار می دهید در واقع شما سعی می کنید با فراگیر صحبت کنید. محتوا باید به زبانی تهیه شود که فراگیر به آن زبان صحبت می کند.
در مثال "ماشین سالم" که در مقاله اول زده شد قرار دادن یک ارزیابی برای فراگیر می تواند همه کج فهمی ها را از بین ببرد. اگر اسلاید بعد از تصویر ماشین، شبیه سازی تعویض روغن موتور ماشن باشد که باید توسط فراگیر انجام شود، تفسیر دو فراگیر اول اصلاح می شود و مفهوم مثال را درک می کنند.

چه موانعی وجود دارند که ممکن است از درک مناسب جلوگیری کنند. (رمز گشایی)
هر چقدر بیشتر فراگیر خود را بشناسید، محتوای بهتری را می توانید طراحی کنید. بخش زیادی از ارتباطات موثر در آموزش الکترونیکی مربوط به سازماندهی متن و شکل درون محتوا است. در مثال "ماشین سالم" اگر به جای شکل ماشین، شکل یک موتور ماشین قرار داشت، در برداشت های اولیه فراگیران احتمال خطا و اشتباه کمتری وجود داشت زیرا شکلی که برای محتوا ساخته شده بود گویا تر بود.

بهترین راه ها را برای درگیر کردن فراگیر تعیین کنید.(انتقال)
تجربه نشان داده است که وقتی محتوا به فعالیت فراگیر وابسته است، فراگیر بهتر یاد می گیرد. در تهیه محتوا به این فکر کنید که چگونه می توانید فراگیر را درگیر کنید. محتوا باید تحریک کننده، موثر و جالب باشد و در فراگیر ایجاد انگیزه کند. این موارد هنگامی حاصل می شوند که محتوا را طوری تهیه کنید که وابسته به فراگیر باشد. وابستگی یکی از بهترین محرک ها است.
به عنوان مثال به جای ارایه خط مشی ها به فراگیر در یک درس می توان یک سناریو تهیه کرد که او در آن سناریو مجبور به استفاده از اصول و روش های موجود در درس می باشد. و بر اساس انتخاب ها و راه کارهای مختلفی که فراگیر می تواند در آن سناریو داشته باشد، بازخورد های متفاوتی را در محتوا در یافت می کند.
به این طریق ما تمام اطلاعاتی را که می خواستیم به صورت خطی و متنی به فراگیر منتقل کنیم به صورتی پویا منتقل کردیم. ترکیب اطلاعات درسی در قالب یک سناریو با انتخاب های فراگیر علاوه بر ایجاد یادگیری بهتر در او، اجازه ارزیابی سطح درک او از درس را نیز به ما می دهد.
برقراری ارتباط موثر با فراگیر یکی از عوامل بسیار مهم موفقیت در آموزش الکترونیکی است.
در تهیه محتوای الکترونیکی هر چقدر چالش های ایجاد ارتباط با فراگیر را بیشتر در نظر بگیرید، محتوای آموزشی بهتری را تهیه خواهید کرد.
قراردادن سوال و جواب در محتوا می تواند یکی دیگر از راه های وابسته کردن
فراگیر باشد. ایجاد سوال های چند شاخه ای که فراگیر با پاسخ به هر کدام به صفحه مربوط به آن هدایت می شود.
تمرین: کدام گزینه اشتباه است؟
1- هنگامی که محتوا وابسته به فعالیت فراگیر باشد یادگیری بهتری حاصل می شود.
2- قرار دادن سوال و جواب در محتوا باعث یادگیری بهتر می شود.
3- محتوای خطی و متنی باعث یادگیری بهتری می شود.
4- محتوا باید بر اساس سطح دانش مخاطب تهیه شود.

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان