تبیان، دستیار زندگی
عیدنوروز، عیدتجدیدخاطره های بزرگ، فخر فروش جشن های جهان و تجدید خویشاوندی انسان با طبیعت بوده که محال است ، ایرانیان خاطرات کوچک و بزرگ دوران کودکی و نوجوانی خود را از آن فراموش کنند، حتی مرور این خاطرات هم ناخوداگاه تبسم برلبان آنان می نشاند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات علی پروین از کت و شلوار بلند عید


عیدنوروز، عیدتجدیدخاطره های بزرگ، فخر فروش جشن های جهان و تجدید خویشاوندی انسان با طبیعت بوده که محال است ، ایرانیان خاطرات کوچک و بزرگ دوران کودکی و نوجوانی خود را از آن فراموش کنند، حتی مرور این خاطرات هم ناخوداگاه تبسم برلبان آنان می نشاند.


این خاطرات، افراد عادی ومشهور هم ندارد، همه به اندازه خود از این آیین کهن یادگاری هایی در ذهن دارند که اتفاقا بخش زیادی از آنها در بین ایرانیان مشابه است.

علی پروین یکی از این افراد مشهور است که در دهه 50 و 60 از برجسته ترین فوتبالیست های کشورمان محسوب می شد و این بار پای صحبت های وی نشستیم تا با لحن خاص و دوست داشتنی اش خاطراتی را ازایام عید و دوران کودکی خود بازگو کند، خاطراتی که در گذر زمان هیچگاه کهنه نمی شود.

پروین در گفت و گو در فضایی صمیمی خاطراتی را از داستان کت و شلوار بلند دوران کودکی، نوه استقلالی اش، سینما و عیدی بازگو کرد که در زیر می آید.

بهترین خاطرات شما از عید چیست؟

بهترین خاطره هایم مربوط به دوران کودکی وداستان کت وشلوار بلند و کفش بزرگ است، یادم می آید زمانی که بچه بودیم برادربزرگم محمودآقاازباب همایون برایم کت و شلواری می خرید که بلند تر از سایز واقعی ام بود،همچنین کفشی برای من می خرید که دوسایز بزرگتربود(با خنده)ما هم برای اینکه اذیت نشویم با پنبه سایزکفش را آنطوری که باید باشد پر می کردیم (با خنده) جالب تر اینکه کفش را می بردند بازار و به آن نعل اسب می زدند که صدا هم بدهد، البته آن زمان این گونه بود کت و شلوار و کفشی می خریدند که چند سال قابل استفاده باشد واین هیچ گونه ارتباطی به اینکه برخی ها وضع مالی مناسبی نداشتند، شامل نمی شد چرا که ما هم که از وضع مالی مناسبی برخوردار بودیم کت و شلوار بزرگتر از سایز واقعی خودمان می خریدیم، انگار یک سنت بود حتی مرحوم پدرم می گفت علی آقا کت و شلوار را طوری نگه دار که تا سال دیگر هم استفاده کنی.

پروین

خلاصه خاطرات بچگی کت و شلوار و کفش محال یادم بره (با خنده)، من عاشق همان کت و شلوارم.

بهترین عید ما عید نوروز است، زمانی که بچه بودیم عیدها همه دور هم جمع می شدیم اما از زمانی که مادرم مرحوم شد هر ساله دو روز مانده به عید همه به بهشت زهرا می رویم و می گوییم مادرجایت خالی است.هنوز این سنت حفظ شده و باید حفظ شود.

بهترین و اولین عیدی را به مادرم می دادم

 به اولین فردی که عیدی دادید کی بود؟

بهترین عیدی را تا زمانی که مادرم در قید حیات بود به او می دادم.

بهترین عیدی که می گرفتید؟

از پدرم بود واز آنجایی که ما هفت فرزند بودیم به همه ما یکی یک تومانی که لای کتاب قرآن می گذاشت، می داد.

آخرین باری که عیدی دادید کی بود؟

عید92 و به هر فرد یک اسکناس هزار تومانی دادم. البته سال 93 دو هزار تومانی می دهیم (با خنده).

آخرین عیدی که گرفتید؟

حدود 22 سال عید ها به رامسرسفر می کنیم و به همین دلیل عیدی نگرفتم اما امسال محمود پروین یک اسکناس 500 تومانی امضاءنشده از لای قرآن به ما عیدی داد.

آخرین بار به کجا سفرکردید؟

تقریبا هر دو هفته یک بار به شمال سفر می کنم وآخرین سفر خارجی هم مالزی بود.

چی شد که یکی از دختران شما به حرفه سینما روی آورد؟

لادن از بچگی عاشق سینما بود این در حالی است که من مخالف بودم ، اما وقتی دیدم علاقه دارد مخالفت نکردم اکنون که ازدواج کرده همسرش سر هر سه بازی لادن حضور می یابد.

بازی لادن را چگونه توصیف می کنید؟

فیلم اخیری که به جشنواره سینما هم راه یافت ، دیدم بازی او بد نبود.

رابطه شما با سینما چگونه است؟

عاشق سینما هستم و زمانی که نوجوان و جوان بودم همیشه به سینمای نزدیک محل زندگی مان می رفتم .اکنون هم غیر از سریال های ایرانی فیلم دیگری را نمی بینم.

برای آخرین بار 14سال پیش به سینما رفتم

آخرین فیلمی که دیدید چه بوده است؟

آخرین باری که به سینمارفتم حدودچهارده سال پیش بودکه فیلم می خواهم زنده بمانم مرحوم ایرج قادری بود. هنر را خیلی دوست دارم اما کمتر به سینما می روم به عنوان نمونه برای دیدن فیلم لادن که با اصرار او رفتم، می بینید که یک دفعه با 50 دوربین روبرو می شوید. به همین خاطر کمتر به سینما می روم در حالی که عاشق سینما هستم.

به غیر از هنر موضوعات دیگری مانند مذاکرات هسته ای را دنبال می کنید؟

فقط ورزشی و هنر.

شما چند تا نوه دارید؟

پروین

دو تا که یکی از بد شانسی ما استقلالی از آب درآمد و در خانواده ما همه پرسپولیسی هستند به غیر والارضا.

ارتباط شما با نوه هایتان چگونه است؟

عاشق نوه هایم هستم و هر موقع به منزل می روم اول سراغ استقلالی را می گیرم وبعد نازگل و لادن و سایر فرزندانم. وقتی بازی استقلال وپرسپولیس شروع می شود و خدا نکند پرسپولیس ببازد چون از فرصت استفاده می کند و همه پرسپولیسی ها را اذیت می کند.مابقی که پرسپولیسی هستند به او هجوم می آورند که آخر از دست آنها فرار می کند.

البته در آپارتمانی که زندگی می کنم دو دخترم با ما زندگی می کنند و محمد پسرم را به دلیل اینکه موضوع خواهر شوهر وعروس پیش نیاید(با خنده)فرستادیم جای دیگر زندگی کند.دائم از این اتاق به آن اتاق می رویم.

ارتباط شما با مردم چگونه است با توجه به اینکه سال هاست کمتر در بین مردم حضور می یابید؟

در مراسم ختم ها و روضه ها نفر اول هستم ولی در دیگر مراسم ها به خاطراینکه تظاهر نشود کمتر در بین مردم دیده می شوم البته عشقمان مردم است چرا که همین مردم ما را علی پروین کردند.

با توجه به اینکه چهره ورزشی هم هستید و از طرفی در کارهای خیر شرکت می کنید به دنبال تاسیس بنیاد خیریه نیستید تاازاین طریق سایر ورزشکاران را ترغیب کرده و کار سازماندهی شده انجام دهید؟

نه چون تظاهر می شود و سعی می کنم کاری را که از دستم بر می آید رابه صورت پنهانی باشد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایرنا