تبیان، دستیار زندگی
در این محتوا به بررسی ارتباط موفق بودن در آموزش الکترونیکی و نیازها و رضایت مشتری می پردازیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه می توانید در آموزش الکترونیکی موفق باشید؟


 
همه چیز به چشم انداز مربوط می شود. شاید شما فکر می کنید اگر بهترین محتوای الکترونیکی را تولید کنید موفق خواهید بود اما این موضوع همیشه فاکتور اصلی نیست.
زمانی که شما در اینترنت به دنبال راه کارهای تولید آموزش الکترونیکی سریع می گردید بدانید که چیزی که دیگران به شما می گویند و چیزی که نیاز دارید انجام دهید تا موفق شوید همیشه برای همه یکسان نیست. نکاتی که به کار شما می آیند را بگیرید و بقیه را رها کنید.
در صنعت آموزش الکترونیکی افراد زیادی وجود دارند که با استفاده از پاورپوینت مخالفند. اما هم چنان دیده می شود که در بسیاری از موارد برای تولید محتوای الکترونیکی از پاورپوینت استفاده می شود.
هم چنین، شما تشویق می شوید که یک آموزش تعاملی و فعال تولید کنید در حالی که متوجه می شوید که در سازمان شما بیشتر روی محتوای خطی تمرکز دارند و به محتوای تعاملی نیاز کمتری دیده می شود. همیشه ساده نیست که گفته های کارشناسان را با چیزی که واقعا در کار باید پیاده کرد تطبیق داد. کلید کار این است که بر روی چشم انداز تمرکز کنید و نیازهای موجود را کشف کنید.

برخلاف چیزی که مردم می گویند، راه درست و غلط برای ساخت دروس آموزش الکترونیکی وجود ندارد. البته که برخی از این راه ها موثرتر از بقیه هستند اما موثر بودن بستگی به دیدگاه ها و نیاز ها دارد. برای مثال ممکن است شما درسی داشته باشید که فراگیر را کاملا درگیر کند و به فعالیت وا دارد و در واقع تعاملی باشد. اما مشتری این درس محتوای غیرتعاملی و خطی را بخواهد و با این نوع محتوا آشناتر و راحت تر باشد. در این حالت، محتوای الکترونیکی موثر محتوایی است که مطابق با اهداف مشتری باشد حتی اگر این محتوا محیط آموزشی بهتری را فراهم نکند.

سطح اثر بخشی شما چقدر است؟
اگر می خواهید یک آموزش الکترونیکی موفق ایجاد کنید، باید یاد بگیرید سطح اثر بخشی پروژه های خود را اندازه بگیرید.
موفقیت شما بستگی به این دارد که دیگران در رابطه با اثر بخشی پروژه شما چه می گویند و آن را چگونه ارزیابی می کنند.

اگر در ابتدای این راه هستید نکات زیر را به خاطر بسپارید:

1- مشتری خود را راضی کنید. هدف اصلی جلب رضایت مشتری است. جلب رضایت مشتری با ایجاد آموزش موثر حاصل می شود. شما ممکن است یک محتوای خیلی خوب تولید کنید اما اگر مشتری راضی نباشد کار شما ارزشی پیدا نمی کند.
2- چه راه هایی برای جلب  رضایت مشتری وجود دارند؟ خودتان انتظارات مشتری را ایجاد کنید و سپس آن ها را برآورده سازید. هزینه ها را کنترل کنید. مطابق با برنامه زمان بندی پیش بروید. فعال باشید و اشکالات و جزییات را قبل از اینکه مورد توجه مشتری قرار گیرند شناسایی و رفع کنید.

3- تجارت را در نظر داشته باشید. کار خود را با اهداف سازمان تطبیق دهید. بهترین تلاش خود را برای جذب مشتری و تولید دروس با کارایی و تاثیر بالا انجام دهید. اهداف آموزشی روشن و قابل اندازه گیری برای خود مشخص کنید. مطمئن شوید پروژه شما در زمان و هزینه مقرون به صرفه است.

4- نتایج عملکرد را گزارش کنید. بسیاری از توسعه دهندگان آموزش در ارایه نتایج کار خود موفق نیستند. این یک فرصت خیلی مهم است. به خصوص وقتی که شما از ابزار سریع تولید استفاده می کنید زیرا این ابزار در ذخیره زمان و هزینه بسیار موثر هستند. بهترین راه برای گرفتن نتیجه نزدیک کردن آموزش و اهداف خود با نتایج واقعی است. اهداف مشخص ایجاد کنید و نتایج را اندازه گیری کنید. پیشرفت کارایی پروژه تان را دنبال کنید. تفاوتی که آموزش شما ایجاد می کند را گزارش نمایید.

5- بر روی بهبود زمان و هزینه تمرکز کنید. ممکن است که همیشه آموزش شما با نتایج واقعی منطبق باشد. در این شرایط بهتر است بر روی زمان و هزینه بیشتر تمرکز کنید.

زمانی که مشتری شما احساس رضایت دارد شما موفق بوده اید.

تمرین: موثر بودن محتوای آموزش الکترونیکی به چه فاکتوری وابسته نیست؟
1- دیدگاه ها و نیازهای مشتری
2- نوع درس 
3- نظر کارشناسان
4- کیفیت محتوا

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان