تبیان، دستیار زندگی
بررسی چگونگی برقراری ارتباط موثر با فراگیر آموزش الکترونیکی در تهیه در این مقاله محتوای الکترونیکی می پردازیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه با فراگیر خود ارتباط برقرار می کنید؟ (1)

همه چیز با درک فرآیند ارتباط شروع می شود:
برقراری ارتباط واضح با فراگیر در طراحی محتوای الکترونیکی بسیار مهم است. زیرا چیزی که شما ارایه می دهید اغلب همان طور که می خواهید توسط یادگیرنده دریافت نمی شود.
در تصاویر زیر شرح ساده ای از اتفاقی که برای فراگیر الکترونیکی در فرآیند یادگیری می افتد را مشاهده می نمایید.
تصویر اول بخشی از یک محتوای الکترونیکی در رابطه با تعمیر و نگهداری خودرو را نشان می دهد.



 تصویر دوم تفاوت پردازش این اطلاعات را توسط 3 فراگیر نشان می دهد. توجه کنید که با وجود اینکه هر سه آنها اطلاعات یکسانی را گرفته اند اما تفسیر های متفاوتی داشته اند.


دلایل متفاوتی وجود دارند که چرا فراگیران از اطلاعات مشابه تفسیرهای متفاوتی دارند و درک آنها از موضوع مختلف است.
برخی مواقع به تفاوت سطح تجارب و تخصص های فراگیران در محتوای مربوطه بر می گردد.

و یا می تواند به دلیل تفاوت فرهنگ و محیط باشد.

هم چنین این موضوع به شدت انگیزه و تعهد فراگیر برای یادگیری آن محتوا وابسته است.
در حالی که شما نمی توانید همه مسایل مربوط به ادراک فراگیران را کنترل کنید اما راه هایی برای کاهش سردرگمی ها وجود دارند. اکثر این راه کارها بر پایه درک فرآیند ارتباط و تاثیر آن در یادگیری است.


تصویر زیر یک فرآیند ارتباط پایه را نشان می دهد.

1. همه چیز با یک پیام شروع می شود. پیام باید از یک نفر به نفر بعدی منتقل شود.
2. نفر اول (فرستنده) پیام را به یک سیگنال تبدیل می کند (رمزنگاری می کند). که قابل انتقال و دریافت توسط نفر دوم (دریافت کننده) شود.
3. پیام منتقل می شود.
4. هنگامی که پیام رسید رمز گشایی می شود.
5. سپس دریافت کننده به پیام پاسخ می دهد. این فرآیند تکرار می شود.

برای اینکه این موضوع را به زبان غیر فنی بیان کنیم برقراری ارتباط در زبان ها مختلف را در نظر بگیرید. فرض کنید 2 نفر که یکی آلمانی زبان و دیگری فرانسوی زبان است می خواهند با هم صحبت کنند. برای اینکه بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند به یک زبان مشترک نیازمندند. زبان مشترک به آنها اجازه می دهد که از لغاتی استفاده کنند که بتوانند ارتباط برقرار کنند و یکدیگر را بفهمند (رمز نگاری و رمز گشایی).


چگونه این موضوع به فرآیند آموزش الکترونیکی مرتبط است؟
قبل از اینکه به فرآیند آموزش الکترونیکی بپردازیم، می خواهیم ببینیم این موضوع چگونه در آموزش سنتی نقش دارد. در محیط یک کلاس، شما می توانید فعالانه با فراگیر ارتباط برقرار کنید.

بدین معنا که به صورت مداوم تبادل اطلاعات دارید. این امر در طول مکالمه به وسیله زبان بدن (حرکات بدن و دست) و علایم ارتباطی دیگر میسر می شود. شما می توانید درک و فهم فراگیر و توانایی خود در برقراری ارتباط و تفهیم درس به فراگیران را ارزیابی کنید. و سپس برای مرحله بعد تغییرات لازم را انجام دهید.
در کلاس حضوری فرآیند ارتباط یک فرآیند "حلقه باز" است و شما در یک موقعیت دادن و گرفتن اطلاعات هستید.


 فرآیند آموزش الکترونیکی کمی متفاوت است، چرا که شما راهی برای تغییر محتوای درس برای برقراری ارتباط بهتر فراگیر با محتوا را ندارید. این یک فرآیند"حلقه بسته" است. در یک محیط آموزش الکترونیکی شما محتوا را ارایه می دهید و فراگیر آن را پردازش می کند. تا زمانی که فراگیر راهی برای برقراری ارتباط با شما نداشته باشد، نمی دانید که آیا او مطلب را گرفته است یا نه. به همین خاطر باید راهی بسازید تا درک فراگیر از محتوا را ارزیابی کرده و بازخورد معنی داری را فراهم کنید.
 
تجربه نشان داده است توجه نکردن به این نکته باعث شکست بسیاری از محتواهای آموزش الکترونیکی شده است. این نوع محتواها بیشتر روی ارسال و ارایه محتوا تمرکز دارند و فرصت های کمی را برای ارزیابی فهم فراگیر و گرفتن انواع بازخوردها فراهم کرده اند.
در مقاله بعدی به بررسی مدل فرآیند ارتباط در آموزش الکترونیکی می پردازیم.

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان