تبیان، دستیار زندگی
در پایان پنجمین دوره رقابتهای ووشو قهرمانی جوانان جهان در ترکیه تیم ساندای ایران موفق شد با کسب هشت مدال رنگارنگ برای نخستین مرتبه عنوان قهرمانی جهان را بدست آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساندای ایران قهرمان جهان شد


در پایان پنجمین دوره رقابتهای ووشو قهرمانی جوانان جهان در ترکیه تیم ساندای ایران موفق شد با کسب هشت مدال رنگارنگ برای نخستین مرتبه عنوان قهرمانی جهان را بدست آورد.


این دوره از مسابقات با حضور تیم‌هایی از 48 کشور جهان در آنتالیا آغاز شد که در نهایت و در بخش ساندا برای نخستین بار تیم ایران روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد. کسب چهار مدال طلا نتیجه‌ای قابل تقدیر از سوی سانداکاران با آیته کشورمان در این دوره از مسابقات بود. تیم ووشو ایران با کسب 4 مدال طلا، 3 نقره و یک برنز در مجموع دختران و پسران قهرمان شد. چین با 3 طلا و دو نقره نایب قهرمان شد و ویتنام با سه طلا بر سوی سوم ایستادند.
ووشو

تیم ایران در بازی‌های پایانی ساندا هفت نماینده داشت که حاصل تلاش آنها چهار طلا و سه نقره بود. عرفان آهنگریان موفق شد در دیدار نهایی وزن 56 کیلوگرم در دو راند متوالی" نورسلطان کاپاروف" از روسیه را شکست داده و به مدال طلا دست پیدا کند. وی پیش از این توانسته بود "دولگوشی" از ترکمنستان و حریفی از ویتنام  را در دو راند پیاپی شکست دهد. او در دور یک‌چهارم نهایی باید با برنده فرانسه و اندونزی روبرو می‌شد که به دلیل تخلفات وزنی و مبارزه‌ای این دو، بدون رقابت به نیمه نهایی صعود کرد.

در وزن 75 کیلوگرم میلاد عارفی مقام موفق شد در بازی پایانی نماینده قزاقستان را در دو راند شکست داده و دومین طلای تیم ایران را کسب کند. وی با شکست حریفانی از هند و افغانستان راهی بازی پایانی شده بود. محسن شهبازی هم که در وزن 70 کیلوگرم با شکست ساناداکارانی از ویتنام، اندونزی و قزاقستان به دیدار نهایی راه پیدا کرده بود، در این مرحله نماینده هند را شکست داد و یک مدال طلای دیگر برای تیم کشورمان کسب کرد.

تیم ووشو دختران ایران در دو بخش ساندا و تالو

سینا خلیلی چهارمین ووشوکار تیم ملی کشورمان بود که موفق به کسب مدال طلا شد. وی در بازی نهایی وزن 80 کیلوگرم در یک مبارزه سنگین و نفسگیر با نتیجه 2 بر یک بر "ژائو ژنگ" از چین را شکست داد و قهرمان شد. پیکار خلیلی با نماینده چین بهترین مبارزه این دوره از مسابقات بود. خلیلی دور نخست استراحت داشت و سپس نماینده روسیه را برای صعود به بازی پایانی شکست داده بود.

ووشو

مهدی محمدی در بازی نهایی وزن 52 کیلوگرم در پیکار با ووشوکار چینی تن به شکست داد و نقره گرفت. وی یک مبارزه نزدیک را برابر این چینی به نمایش گذاشت و علی رغم مبارزه برتر محمدی در راند دوم، داوران نتیجه را به سود حریف چینی اعلام کردند که با اعتراض گسترده تماشاگران نیز همراه شد. محمدی با برتری مقابل حریفانی از ترکیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان به این مرحله رسیده بود.

زهرا سلحشور که با پیروزی مقابل سانداکاران روسیه و مصر به فینال 56 کیلوی صعود کرده بود، برابر حریف ویتنامی دو بر یک بازنده شد و نقره گرفت. ماریه قادری نژاد نیز در دیدار نهایی برابر حریفی از چین قرار گرفت و با قبول شکست به مدال نقره بسنده کرد. وی در وزن 48 کیلوگرم دور نخست اسرتاحت داشت و سپس نماینده مصر را شکست داد و به فینال راه یافت.

بنابراین تیم ووشو ایران با 8 مدال طلا، 7 نقره و 8 برنز به کار خود پایان داد. زهرا کیانی و ناهید پورشبانان هر کدام دو  طلا در تالو، شهبازی، خلیلی، عارفی مقام و آهنگریان چهار طلا در ساندا، حمیده برخور، طاها بدیعی (دو مدال)، منیره پناهی چهار نقره در تالو، مهدی محمدی، زهرا سلحشور و ماریه قادری‌نژاد سه نقره در ساندا، زهرا کیانی، ناهید پورشبانان، نفیسه پورگنجی، حمیده برخور، طاها بدیعی، شاهین بنی طالبی (دو مدال) هم هفت برنز در تالو  و صبا شریفی یک برنز در ساندا برای تیم کشورمان کسب کردند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر