تبیان، دستیار زندگی
شام وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اعتراض به دیدارهای هماهنگ‌نشده اشتون در تهران توسط هیأت ایرانی لغو شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظریف با اشتون شام نخورد


شام ظریف و اشتون در اعتراض به دیدارهای هماهنگ‌نشده اشتون در تهران لغو شد.


شام وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اعتراض به دیدارهای هماهنگ‌نشده اشتون در تهران توسط هیأت ایرانی لغو شد.

ظریف و اشتون

شام کاری محمدجواد ظریف و کاترین اشتون که قرار بود امشب برگزار شود، لغو گردیده است.

هیئت ایرانی در واکنش به عملکرد اشتون در طی سفرش به ایران و انجام برنامه‌های هماهنگ نشده و اظهارات خلاف واقع مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ ‌شام کاری که قرار بود امشب قبل از آغاز مذاکرات انجام شود را لغو کرد.

اشتون مدعی شده بود که همه دیدارهایش در تهران از جمله دیدار با یکی از مجرمان فتنه 88 با هماهنگی وزارت خارجه انجام شده بود.

احتمال می‌رود پیش از انجام گفت‌وگوهای رسمی دیداری بین عباس عراقچی و هلگا اشمیت معاونان ظریف و اشتون برگزار شود.

در دوره‌های قبل مذاکرات بین ایران و 1+5، پیش از آغاز مذاکرات رسمی، ظریف و اشتون با یکدیگر دیدار و در خصوص مذاکرات به رایزنی می‌پرداختند.

اشتون مدعی شده بود که همه دیدارهایش در تهران از جمله دیدار با یکی از مجرمان فتنه 88 با هماهنگی وزارت خارجه انجام شده بود

موضوع لغو شام کاری وزیر خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نشانه اعتراض به اقدامات اشتون در سفر به ایران، مهمترین موضوعی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد وزیر خارجه ایران به سبب ملاقات های کاترین اشتون با برخی فعالان سیاسی مخالف در سفر خود به تهران، شام کاری خود با وی را لغو کرد. با این حال، مایکل مان، سخنگوی اشتون روایت دیگری از این موضوع ارائه کرده و گفته از آنجا که ظریف و اشتون به تازگی در تهران با یکدیگر دیدار و گفت و گو کرده بودند، نیازی به دیدار مجدد آن ها پیش از مذاکرات نبوده است.

طبق گزارشات رییس هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و نماینده 1+5 صبح روز سه‌شنبه ساعت 8:30 در مقر سازمان ملل در وین با یکدیگر دیدار کردند.

همچنین  در دیدار عراقچی و اشمید - معاونان ظریف و اشتون - قرار شد تا اشتون و ظریف پیش از آغاز مذاکرات روز سه‌شنبه با یکدیگر ملاقات کنند و درباره آخرین دیدگاه‌های دو طرف به تبادل نظر بپردازند.

همچنین مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 10:30 صبح امروز در مقر سازمان ملل به سرپرستی ظریف و اشتون آغاز شده است.

فرآوری: باباپور

بخش سیاست تبیان


منبع: فارس/ تابناک/ ایسنا