تبیان، دستیار زندگی
روابط عمومی ایران یا آن فعالیت ها را به عنوان روابط عمومی نمی شناسد، یا مجالی برای انجام آنها ندارد زیرا در باور مدیران ارشد اجرایی نمی گنجد و یا اصولاً با آنها به هیچ وجه آشنا نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت های روابط عمومی ایران با بین الملل

سعید محمد جعفری

روابط عمومی ایران یا آن فعالیت ها را به عنوان روابط عمومی نمی شناسد، یا مجالی برای انجام آنها ندارد زیرا در باور مدیران ارشد اجرایی نمی گنجد و یا اصولاً با آنها به هیچ وجه آشنا نیست.

امروز دنیای صنعت، معدن و تجارت عرصه بین الملل به لحاظ روابط عمومی، ساختار کاملاً متفاوتی با آنچه که ما در ایران می شناسیم دارد.

این تفاوت ها از چند نظر مطرح می شوند:

1- فعالیت در حوزه روابط عمومی سازمانی غالباً منحصر به برنامه ریزی، تدوین استراتژی و نظارت است. اجرا در این زمینه با شرکت های روابط عمومی و از طریق برون سپاری فعالیت ها صورت می گیرد، گرچه، بر حسب مورد مشاوره های برنامه ریزی و تدوین استراتژی نیز انجام می شود.

2- نیروی انسانی در قالب پرسنل اداره، معمولاً فقط به صورت شمار محدود و برای وظایف نظارتی، حضور دارند.

3- نگاه تخصص گرایی در حوزه هایی که در ایران به طور معمول در قالب روابط عمومی نمی گنجد، در حالتی بسیار پر رنگ خودنمایی می کند. گر چه برخی تخصص های روابط عمومی هم مطرح می شوند که شاید داد و ستد ایران با چنین فعالیت هایی به هیچ وجه درگیر نیست.

4- یک بنگاه صنعتی، معدنی و تجاری در سطح بین الملل در بسیاری اوقات، شمار زیادی شرکت روابط عمومی را به عنوان پیمانکار در خدمت می گیرد که تقسیم بندی پیچیده ای دارد و از جمله موارد زیر قابل توجه هستند.

* بر حسب منطقه جغرافیایی فعالیت

* بر حسب نوع کار روابط عمومی

* بر حسب اندازه شرکت روابط عمومی پیمانکار

* بر حسب موضوع شرکت صنعتی، معدنی یا تجاری

* بر حسب مــواردی که برای شرکت صنعتی، معدنی یا تجاری بصورت پیش بینی نشده ( مثلاً بحران ) پیش می آید.

* بر حسب گسترش جغرافیایی شرکت صنعتی، معدنی یا تجاری

* همچنین بر حسب گسترش فعالیت یا تغییر نوع فعالیت یک بنگاه صنعتی، معدنی یا تجاری شرکت روابط عمومی پیمانکار نیز ممکن است تغییر و یا شرکت جدیدی به مجموعه پیمانکاران روابط عمومی آن بنگاه، اضافه شود.

* این تغییر همچنین ممکن است بخاطر عدم رضایت از فعالیت شرکت روابط عمومی باشد که در پایان مدت قرارداد انجام می شود.

گرچه اصحاب روابط عمومی ایران یا بسیاری از این تخصص ها، چندان بیگانه نیست ولی فقدان تخصص لازم از روابط عمومی نزد مدیران ارشد اجرایی و تصمیم گیران مانع پیاده شدن آنها در سطح بنگاه های اقتصادی می شود، در عین حال، در مواردی هم تخصص هایی از روابط عمومی به چشم می خورند که به یقین اصحاب روابط عمومی ایران با آنها آشنایی ندارند و شاید حتی به آن فکر هم نکرده باشند.

روابط عمومی ایران یا آن فعالیت ها را به عنوان روابط عمومی نمی شناسد، یا مجالی برای انجام آنها ندارد زیرا در باور مدیران ارشد اجرایی نمی گنجد و یا اصولاً با آنها به هیچ وجه آشنا نیست.

چند نکته در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد :

1- نگاه به آینده براساس تحلیل اطلاعات در دسترس به منظور پیش بینی رویدادهای احتمالی پیش رو

2- تمرکز به جد روی برنامه ریزی

3-استفاده از تکنیک های پیچیده ریاضی برای ارزیابی اقدامات انجام شده

4- سازماندهی علمی اطلاعات و استفاده از نظام «پایگاه داده های» یکپارچه و منسجم

5- تلفیق تکنیک های روابط عمومی با تکنیک های بازاریابی یا تبلیغات و استفاده از آنها بر حسب مورد

6- گردآوری و تحلیل اطلاعات رقیبان به عنوان یک ابزار اصلی سنجش بازار نگارنده با تجربه نزدیک به 40 سال فعالیت در عرصه های پژوهشی، اجرایی و آموزشی روابط عمومی ایـــران و نیز به عنوان یک کارشناس ارتباطات بین الملل کاربردی کـــــــــه عرصه جهانی روابط عمومی را همواره مورد کنکاش قرار داده، امیدوار است، تولید چنین ادبیاتی بتواند راه را برای گسترش هرچه بیشتر فرهنگ روابط عمومی نزد اصحاب این رشته در کشور و به ویژه نزد مدیران ارشد اجرایی، هموار کند.

در این راه، آرزو می کنم در آینده ای نه چندان دور بتوانیم شاهد تبدیل روابط عمومی خدمات مدار فعلی به روابط عمومی علمی مبتنی بر استفاده از همه ظرفیت های علوم محض، فنی و مهندسی و حتی پزشکی در سازوکارهای اجرایی آن، در کشور عزیزمان باشیم.

منبع: کاوشگران روابط عمومی

تنظیم: هومن بهلولی