تبیان، دستیار زندگی

ماشین های هیدرولیکی

در این پروژه هدف آموزش مبانی اولیه فیزیک و مهندسی و آشنایی با قوانین مکانیک سیالات به صورت عملی و تجربی در غالبی شاد و مهیج می باشد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماشین های هیدرولیکی

 

 
نوع پروژه:  عملی- مطالعاتی

درجه سختی: متوسط-دشوار

زمینه:  فیزیک، مکانیک

مقطع تحصیلی:  دبستان ، راهنمایی و دبیرستان (برای مقطع دبستان و راهنمایی محاسبات لازم نیست و انجام تجربی کار کافی می باشد)

تعداد جلسات: 6جلسه

 

شرح یک جمله ای:

در این پروژه هدف آموزش مبانی اولیه فیزیک و مهندسی  و آشنایی با قوانین مکانیک سیالات به صورت عملی و تجربی در غالبی شاد و مهیج می باشد.

 

 

خلاصه پروژه:

پروژه ماشین های هیدرولیکی، علاوه بر جنبه های آموزشی بالایی که دارد یکی از پروژه های محبوب دانش آموزان است. در این پروژه دانش آموزان با مقدمات مکانیک سیالات آشنا می شوند. با قوانین پاسکال و فشار آشنا شده و به صورت خلاقانه آن را به کار می بروند.

 

نکته جالب این پروژه سادگی اجرای آن و نیز بی خطر بودن آن برای دانش آموزان مقاطع پایین تر می باشد. در عین حال کار بر روی این پروژه در درک دانش آموزان از قوانین فشار در سیالات که از مباحث فیزیک دبیرستان است، بسیار موثر است.

در ابتدای کار، دانش آموزان قدری با فیزیک هیدرولیک و قوانین آن آشنا می شوند. سپس به بررسی کاربردهای آن و اهمیت آن در ماشین سازی امروزی می پردازند. بعد از این آماده سازی ها در جلسات بعد مدل های مختلفی از ماشین های هیدرولیکی ساخته خواهد شد.

 

 

فقط لازم به ذکر است که انجام این پروژه برای دانش آموزان کم سن تر حتما نیازمند نظارت و همکاری مربی می باشد و برای این گروه می توان پروژه را به صورت کاملا تجربی و بدون انجام محاسبات آموزش داد.

 

مهارت های آموزش داده شده در این پروژه:

آشنایی با قوانین مکانیک سیالات، قانون پاسکال و فشار. بهره گیری از نیروی سیالات در صنعت. مدل سازی و طراحی سازه های وقعی. آشنایی با مبحث نیروهای گشتاور، بازو و اهرم ها.

 

 
شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:

ماشین های هیدرولیکی_ جلسه اول
فیزیک هیدرولیک_ جلسه دوم
قانون پاسکال و کاربرد آن در زندگی ما_ جلسه سوم
جرثقیل هیدرولیکی_ جلسه چهارم
جعبه با درب هیدرولیکی_ جلسه پنجم
پل بالا رونده هیدرولیکی_ جلسه ششم


بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: سارا قیصری - تنظیم: علی سرمدی