تبیان، دستیار زندگی
چه دلایلی باعث شد که در سال 1393 اقتصاد و فرهنگ به عنوان اولویتهای اصلی سال معرفی گردد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال 1393، چرا اقتصاد؟ چرا فرهنگ؟

سخنان رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال 1393 را سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی» نامگذاری کردند.


آیت الله خامنه ای

بنا بر سنت هر سال رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود  با نام گذاری جهت گیری سالانه کشور را تعیین می کنند و با نامیدن سال جدید راهبردهای پیش روی مسوولان و مردم را مشخص می نمایند. در پیام امسال نوروزی مقام معظم رهبری  در ترسیم افق سال نو، دو مسئله ی اقتصاد و فرهنگ را مهم تر از مسائل دیگر بر شمردند و فرمودند : در نگاه به سال 93 آنچه به نظر این حقیر مهم‌تر از همه است، دو مسئله است: یک مسئله همین مسئله‌ی اقتصاد و دیگری مسئله‌ی فرهنگ است.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در حرم مطهر امام رضا علیه السلام با برشمردن مهمترین عوامل قدرت ملی فرمودند: رهبر انقلاب: ”«قوی شدن ملت فقط به تسلیحات جنگی نیست. سه عنصر اقتصاد، فرهنگ و علم اگر در یک کشور باشند آن کشور قوی می شود.

به نظر می رسد درسالهای اخیر سرعت پیشرفت علمی کشور ما تا حد زیادی مطلوب بوده است.دسترسی دانشمندان ما به فناوری های هسته ای، زیستی و هم چنین فضایی  و هم چنین سرعت یافتن تولید علم و رشد انتشار مقالات بین المللی ایرانیان در عرصه جهانی نشان می دهد در حوزه علم و فناوری در مسیر پیشرفت مد نظر هستیم.  اما از نگاه رهبر معظم انقلاب ما هنوز در دو حوزه دیگر قدرت ملی یعنی فرهنگ و اقتصاد دچار برخی عقب ماندگی هستیم.

از نگاه رهبر معظم انقلاب فرهنگ امری تزیینی و عادی نیست. ایشان در سخنرانی امسال خود در حرم مطهر امام رضا علیه السلام ضمن بر شمردن اهمیت فرهنگ فرمودند: "عزیزان من فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است ... فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس می کنید. اگر این هوا تمیز باشد یک اثر و اگر کثیف باشد اثر دیگری دارد"

با توجه به اهمیت این دو مقوله  حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به فرهنگ و نیز لزوم حضور مردم در همه عرصه های اقتصادی و فرهنگی  تاکید کردند: برای تحقق شعار سال 93 یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان و آحاد مردم ضروری است.

حال مهم ترین سوالی که به ذهن می رسد این است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی با توجه به چه اولویتهایی این نامگذاری را که مبنای جهت گیری کلان کشور در سال 1392 است را درنظر گرفته اند؟

حماسه اقتصادی و مطالبه ای که هم چنان باقی مانده است

یکی از شعارهای سال 1392 تحقق حماسه اقتصادی بود. همه ما به خوبی می دانیم که به علت مشکلات ساختاری، ضعفهای مدیریتی و تحریم های ظالمانه ای که به کشور ما تحمیل شده است، برخی مشکلات جدی در اقتصاد ما تشدید شده است. تورم لجام گسیخته بالای 40 درصد، رضد اقتصادی منفی و بیکاری مهمترین نقاط ضعف اقتصاد ملی هستند که برای رفع آن نیاز به اقدامی ضروری،گسترده و اساسی است. با توجه به این واقعیات، رهبر انقلاب مسئله اقتصاد را برای مردم و کشور مسئله ای مهم خواندند و با اشاره به برخی تلاشهای قابل تقدیر در زمینه ی حماسه ی اقتصادی افزودند: البته در سال گذشته حماسه اقتصادی به شکل مورد انتظار محقق نشد که لازم است این حماسه در سال جدید به وجود آید.

نکته مهم و قابل توجه در پیام نوروزی معظم له، تاکید مجدد ایشان به مساله اقتصاد مقاومتی بود.  ایشان «سیاستهای اقتصاد مقاومتی» را زیر ساخت فکری و نظری تحقق حماسه اقتصادی خواندند و تأکید کردند: در پرتو این سیاستها اکنون زمینه ی لازم برای تلاش مضاعف فراهم است.

حوزه فرهنگ از نگرانی رهبری تا رفع مظلومیت از آن

از چند سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مقوله فرهنگ و سیاستگذاری و جهت گیری ها در آن بسیار حساس و پیگیر بوده اند.  در یکی از دیدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با دولت گذشته ، رهبر انقلاب خواستار رفع مظلومیت از حوزه فرهنگ و هنر شده بودند و فرمودند: "از بخش فرهنگ، رفع مظلومیت کنید. بخش فرهنگ انصافاً بخش مظلومى است. واقعاً مسأله فرهنگ را دست‏کم نگیرید". این دغدغه های رهبری هم چنان وجود دارد و ایشان به مقوله فرهنگ به عنوان یک حوزه دارای اولویت جدی می نگرند. رهبر معظم انقلاب اسلامی بار دیگر نگرانیهای خود را درباره حوزه فرهنگ در دیدار اخیر خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری اعلام داشته اند. از نگاه رهبر معظم انقلاب فرهنگ امری تزیینی و عادی نیست. ایشان در سخنرانی امسال خود در حرم مطهر امام رضا علیه السلام ضمن بر شمردن اهمیت فرهنگ فرمودند: "عزیزان من فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است ... فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس میکنید. اگر این هوا تمیز باشد یک اثر و اگر کثیف باشد اثر دیگری دارد"

با توجه به این نکته باید نوجه کرد جهت گیری دولت و سایر نهادهای عمومی حمایت از حوزه فرهنگ باشد و صرفا با تمرکز با مقوله اقتصاد ، بودجه و اهتمام به فعالیتهای اقتصادی صرف معطوف نگردد.

یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان

مطالب مرتبط:

مسئولیت تاریخی مردم

چرا آمریکا بیچاره است؟

پیام تشکر رهبر معظم انقلاب از مردم