تبیان، دستیار زندگی
خانه‌تکانی را پشت سر گذاشته‌اید و حسابی از کت و کول افتاده‌اید؛ اما نباید با خستگی و بی‌حالی به استقبال سال نو رفت. حداقل باید کاری بکنید که تعطیلات عید شاداب و پرانرژی باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

13 روز انرژی و شادابی با طعم لیمو، عطر هل


خانه‌تکانی را پشت سر گذاشته‌اید و حسابی از کت و کول افتاده‌اید؛ اما نباید با خستگی و بی‌حالی به استقبال سال نو رفت. حداقل باید کاری بکنید که تعطیلات عید شاداب و پرانرژی باشید.

احتمالاً برای رفع خستگی و کسب انرژی لازم به سراغ پاستاها و نوشیدن قهوه می‌روید. ما در این مطلب پیشنهادهای بهتری داریم. کار سختی نیست. حتی می‌توانید با چکاندن لیموترش در یک لیوان آب، استفاده از هل، خوردن یک کاسه شله‌زرد، مصرف مارچوبه یا حتی شلغم و چند ماده‌ی غذایی دیگر انرژی‌تان را بالا ببرید و تعطیلات خوبی در کنار خانواده داشته باشید. لطفاً با ما همراه باشید تا بگوییم چگونه تا خود سیزده بدر بمب انرژی باشید.

آب و لیمو

یک لیوان آب با طعم لیموترش

یکی از ساده‌ترین روش‌های کسب انرژی اضافه کردن آب لیموترش به آب است. زمانی که لیموترش را داخل لیوان آبتان می‌چکانید همان H2O معروف تبدیل به یک نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی می‌شود که حاوی الکترولیت است؛ و به همین دلیل هم به سلول‌ها کمک می‌کند تا انرژی بیشتری تولید کنند. نتایج پژوهشی که در سال 2012 انجام شده است نشان می‌دهد تامین آب بدن نقش کلیدی در شادابی دارد. به عقیده‌ی محققان خانم‌هایی که بدنشان با کم آب جزئی روبه رو باشد بیشتر از خستگی و بی‌حالی شکایت می‌کنند.

عطر خوش هل

خوشبختانه ما ایرانی‌ها طعم و عطر هل را دوست داریم و در تهیه‌ی غذاها از آن استفاده می‌کنیم. اگر میانه‌ای با هل ندارید بدانید که همین دانه‌های سبز و سفید کوچک قادرند انرژی شما را چند برابر کرده و با افزایش قطر عروقتان جریان خون را بهتر و بیشتر کنند. اگر می‌خواهید خستگی یک روز کاری را فراموش کنید چای بعدازظهرتان را با هل میل کنید.

زعفران حاوی خواص ضدافسردگی است که کم از داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین و ایمی‌پرامین ندارد. به عقیده‌ی این محققان زعفران میزان ترشح سروتونین را در مغز بیشتر کرده و افسردگی را از بین می‌برد

مارچوبه

مارچوبه حاوی میزان زیادی ویتامین‌های ب کمپلکس می‌باشد که انرژی‌تان را در سطح معقولی نگه می‌دارد و برای سلامتی‌تان نیز مفید است. به خاطر اینکه ترکیبات آن کربوهیدرات‌ها را به گلوکز تبدیل می‌کند که برای تامین انرژی بدن لازم و ضروری‌اند. توصیه می‌کنیم به سالاد ناهارتان مارچوبه اضافه کنید تا بعدازظهر انرژی و شادابی بیشتری داشته باشید.

چای زعفران

بفرمایید زعفران

این تارهای نازک قرمز رنگِ مثقالی خیلی گران تومان باارزش‌ترین ادویه‌ی هر آشپزخانه‌ی ایرانی است که نه تنها عطر و رنگ غذاها را از این رو به آن رو می‌کند بلکه حال و هوای شما را هم عوض می‌کند. بدانید و آگاه باشید که زعفران قادر است پیری را از شما دور کند. اصلاً این بار که یک کاسه شله‌زرد پرملات زعفران‌دار حسابی به دستتان رسید با تمام وجود بویش کنید. خواهید دید اولین عکس‌العملتان یک لبخند پت و پهن خواهد بود. اصلاً اجداد طبیب ما برای بهتر کردن خلق و خو و رفع خستگی و کسالت همیشه به بیماران خود زعفران تجویز می‌کردند. چای زعفرانی و یا برنج پوشیده شده از این ادویه‌ی باارزش کلی شادتان می‌کند.

نتایج پژوهش‌هایی که محققان وطنی انجام داده‌اند نشان می‌دهد که زعفران حاوی خواص ضدافسردگی است که کم از داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین و ایمی‌پرامین ندارد. به عقیده‌ی این محققان زعفران میزان ترشح سروتونین را در مغز بیشتر کرده و افسردگی را از بین می‌برد.

اگر میانه‌ای با هل ندارید بدانید که همین دانه‌های سبز و سفید کوچک قادرند انرژی شما را چند برابر کرده و با افزایش قطر عروقتان جریان خون را بهتر و بیشتر کنند.

اگر می‌خواهید خستگی یک روز کاری را فراموش کنید چای بعدازظهرتان را با هل

میل کنید

بفرمایید چغندر

کمبود فولات باعث افسردگی، خستگی و بی‌خوابی می‌شود. خوشبختانه 136 گرم چغندر خام و تازه بیش از 30 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ماده‌ی مغذی را تامین می‌کند. باید بدانید که بیشتر داروها باک فولات بدن را خالی می‌کنند. اگر داروی ضدکلسترول، ضدالتهاب، ضددیابت و یا قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید باید فولات بیشتری جذب کنید. بهتر است چغندر را کمی بجوشانید و اجازه ندهید مدت زمان طولانی بپزد. به خاطر اینکه حرارت طولانی مدت حدود 40 درصد فولات آن را از بین می‌برد. ساده‌ترین راه مصرف چغندر این است که رنده‌اش کرده و به سالادهایتان اضافه کنید.

نان و پنیر و سبزی و گردو

عطر نان تازه

گلوسیدها حدود 60 درصد نیاز بدن را تامین می‌کنند. غلات کامل حاوی میزان قابل‌توجهی از این گلوسیدهای پیچیده می‌باشد که جزو کربوهیدرات‌های مفید و انرژی‌ساز محسوب می‌شوند. به خاطر اینکه حاوی میزان زیادی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند. زمانی که احساس خستگی و گرسنگی می‌کنید به جای خوردن کیک و بیسکویت و غیره، نان و پنیر و گردو با سبزی خوردن را دریابید. نان‌های سبوس‌دار اجازه نمی‌دهند که قند خون به یک باره و با سرعت بالا برود اما انرژی طولانی مدتی ایجاد می‌کنند.

طعم خوش میوه‌ی تازه

قند طبیعی موجود در میوه‌ها منبع انرژی هستند. اگر احساس خستگی می‌کنید میوه میل کنید چون علاوه بر اینکه قند خونتان را ثابت نگه می‌دارد، سرشار از فیبرهاست. برای خودتان با توت‌فرنگی (سرشار از ویتامین C که چربی را به انرژی تبدیل می‌کند) و ماست (سرشار از منیزیم که به تولید انرژی زیاد کمک می‌کند) اسموتی درست کرده و برای صبحانه میل کنید. می‌توانید میوه‌ی استوایی مانند آناناس که حاوی ید و انرژی زا است نیز استفاده کنید. اگر علاقه‌ای به اسموتی ندارید موز یا سیب را دریابید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

10 ماده‌ی غذایی مخصوص ماه اسفند

خستگی‌های خانه تکانی را با این مواد غذایی رفع کنید

سبد غذایی اسفندتان را پُر از این4 ماده‌ی غذایی کنید

چند ماده‌ی غذایی برای سبد بهمن و اسفندتان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.