تبیان، دستیار زندگی
شکستگی در هر استخوانی که ایجاد شود فرد را زمین‌گیر می‌کند و کلی مشکلات ریز و درشت به بار می‌آورد. حالا اگر این شکستگی در مفصل ران اتفاق بیفتد که واویلاست به خصوص برای افرادی که سن و سالی از آن‌ها گذشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاهای نشکن با رژیم غذایی سرشار از میوه، سویا و سبزیجات


شکستگی در هر استخوانی که ایجاد شود فرد را زمین‌گیر می‌کند و کلی مشکلات ریز و درشت به بار می‌آورد. حالا اگر این شکستگی در مفصل ران اتفاق بیفتد که واویلاست به خصوص برای افرادی که
سن و سالی از آن‌ها گذشته است.

پا

بدون شک داشتن استخوان‌های سالم به عوامل متعددی مانند تغذیه‌ی مناسب، فعالیت‌های بدنی، عدم مصرف برخی از داروهای پوک کننده‌ی استخوان، جذب ویتامین D کافی و غیره بستگی دارد. باید بدانید اخیراً محققان سنگاپوری به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که در برنامه‌ی غذایی‌شان سبزیجات، میوه و سویای بیشتری مصرف می‌کنند کمتر دچار شکستگی استخوان ران می‌شوند. اگر در اطرافتان فرد سالخوده ای دارید و یا خودتان را در معرض این مشکل می‌بینید آشنایی با نتیجه‌ی این پژوهش به دردتان می‌خورد. لطفاً با ما همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی آن صحبت کنیم.

نتایج بررسی‌های محققان دانشگاه سنگاپور که در Journal of Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که داشتن رژیم غذایی آسیایی که سرشار از میوه، سبزیجات و سویا است خطر شکستگی استخوان ران را کاهش می‌دهد.

خطری که بیخ گوشمان است

شکستگی استخوان ران نگرانی و ترس زیادی بین افراد به خصوص سالمندان ایجاد می‌کند به خاطر اینکه می‌تواند باعث زمین‌گیری و حتی مرگ این افراد شود. متأسفانه واقعیت این است که شکستگی استخوان این قسمت از بدن در بین مردم تمام کشورهای جهان در حال افزایش است. به طوری که محققان پیش‌بینی می‌کنند در سال 2050 یعنی حدود 36 سال بعد، 50 درصد شکستگی‌های استخوان ران در آسیا اتفاق بیفتد؛ یعنی در قاره‌ی خودمان؛ یعنی در بین خودمان یا والدینما‌ن یا بچه‌هایمان. فرقی نمی‌کند چند سالتان باشد. مهم این است که پیشگیری را بر درمان ارجح بدانید. خوشبختانه مواد غذایی تأثیر زیادی در بافت استخوان‌ها دارد؛ یعنی هر چه استحکام استخوان‌ها بیشتر باشد خطر شکستگی هم به همان میزان کاهش می‌یابد.

هدف این پژوهش

هدف محققان از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و شکستگی استخوان ران در بین چینی‌ها بوده است. متأسفانه بررسی‌های کمی در این خصوص در آسیا صورت گرفته بود. محققان در خصوص اطلاعات گرفته‌شده از 63257 زن و مرد بین 45 تا 74 ساله که بین سال‌های 1993 تا 1998 گردآوری شده بود بررسی‌هایی انجام دادند. آن‌ها رژیم غذایی شرکت‌کننده‌ها را با تهیه‌ی پرسشنامه‌هایی در خصوص عادت‌های غذایی‌شان مورد بررسی قرار دادند و به این ترتیب دو گروه شرکت‌کننده دسته‌بندی شد. گروه اول افرادی بودند که رژیم غذایی‌شان سرشار از سبزیجات، میوه و سویا بود و برنامه‌ی غذایی گروه دوم را گوشت و مواد غذایی نشاسته‌ای تشکیل می‌داد.

شکستگی استخوان ران نگرانی و ترس زیادی بین افراد به خصوص سالمندان ایجاد می‌کند به خاطر اینکه می‌تواند باعث زمین‌گیری و حتی مرگ این افراد شود

محققان همچنین از «شاخص غذا خوردن سالم» نیز استفاده کردند تا کیفیت برنامه‌ی غذایی شرکت‌کننده‌ها را مورد بررسی قرار دهند. در واقع این شاخص میزان مصرف 7 گروه غذایی (سبزیجات، میوه، غلات کامل، آب میوه‌ها، دانه‌ها و مغزهای روغنی، گوشت، الکل) و 4 ماده‌ی مغذی (اسیدهای چرب امگا 3، چربی‌های ترانس، اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی پلی و سدیم) را مورد بررسی قرار می‌دهد. این شاخص روش مناسبی برای محاسبه‌ی امتیازی است که می‌تواند نشان‌دهنده احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن شود.

نتیجه

بررسی محققان نشان می‌دهد خانم‌ها و آقایانی که در برنامه‌ی غذایی خود میوه، سبزیجات و سویای بیشتری می‌گنجانند کمتر در معرض شکستگی استخوان و مفصل ران قرار می‌گیرند. در واقع افرادی که رژیم غذایی‌شان سرشار از این مواد غذایی مفید است به میزان 34 درصد کمتر از بقیه‌ی شرکت‌کننده‌ها دچار مشکل شکستگی استخوان ران می‌شوند. همچنین افرادی که امتیاز بیشتری در شاخص غذا خوردن سالم به خود اختصاص داده‌اند نیز 32 درصد کمتر در معرض شکستگی استخوان قرار می‌گیرند. البته باید گفت که داشتن رژیم غذایی با مواد نشاسته‌ای و گوشت بیشتر ارتباطی با افزایش خطر شکستگی استخوان ندارد.

ترکیبات مغذی یعنی همه چیز

از نقطه‌نظر مولکولی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر ترکیبات موجود در رژیم سرشار از سبزیجات، میوه و سویا تأثیر مثبتی در تنظیم حالت اسیدی بدن داشته و به تعادل مواد معدنی استخوان‌ها کمک می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات حالت اسیدیته ی کمی در بدن تولید می‌کنند و میزان کلسیمی که از طریق ادرار دفع می‌شود را نیز کاهش می‌دهند.

حرف حساب اینکه

حرف اصلی محققان این است که رژیم آسیایی سرشار از محصولات گیاهی (سبزیجات، سویا، میوه) خطر شکستگی استخوان را به میزان قابل قبولی کاهش می‌دهد. این رژیم غذایی همچنین برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نیز مفید است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

10 نکته‌ی تغذیه‌ای که به ضرر استخوان‌هایتان تمام می‌شود

تعادل اسید و باز و نقش آن در سلامت استخوان و ماهیچه‌ها

آیا مصرف بیش از حد پروتئین باعث پوكی استخوان می‌شود؟

نقش تغذیه در پیش‌گیری از پوكی استخوان

شکستگی کمتر با تغذیه بهتر

استحکام استخوان‌ها با تغذیه‌ای سالم (1)

استحکام استخوان‌ها با تغذیه‌ای سالم (2)

چگونه می‌توان از پوكی استخوان جلوگیری كرد؟

بدون لبنیات از استخوان‌هایتان محافظت کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.