تبیان، دستیار زندگی
ایران عزیز، اسلامی و كشور اهل بیت علیهم السلام بوده و هست و تا ابد فاطمی خواهد ماند و نور زهراء سلام الله علیها از این كشور به تمام عالم می تابد و خواهد تابید و این وعده حق الهی است كه «ان شاء الله» گفتن نیز نمی خواهد !!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید حاج علی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاطمیه، نوروز و فرهنگ توانمند ایرانیان

نوروز

سۆالی كه این روزها در بعضی اذهان خلجان می نماید و یا به عبارت دیگر نگرانی كه در سینه مشتاقان اهل بیت علیهم السلام موج می زند این است كه این فاطمیه حاضر كه با نوروز تقارن پیدا نموده چگونه برگزار خواهد شد؟!


امسال عید نوروز محفوف و محاط به دو روایت از شهادت فاطمه زهراء سلام الله علیها می باشد تنها ملتی كه فاطمیه را با عظمت برگزار می نماید و سال به سال نیز بر شور و شعور آن می افزاید مردم شریف ایران اسلامی می باشند و از طرفی جشنهای نوروز نیز از همه جا باشكوه تر در ایران برگزار می شود و این اولین باری نیست كه نوروز با اعیاد و وفیات مذهبی تقارن پیدا می نماید. بعد از انقلاب اسلامی نوروز عاشورا را نیز به خود دیده است ، ماه محرم را و جنگ تحمیلی و مصائب دیگر را و با ماه مبارك رمضان نیز تقارن داشته است اما مردم ما بحمدالله از همه این مناسبت ها به خوبی گذر نموده اند و امتحان پس داده اند اگر چه گرایشات مذهبی در بین بعضی از اقشارمان شاید خیلی قوی نباشد اما هیچ گاه شنیده نشده است كه ایرانیان در محرم و ماه صفر مراسم جشن و پایكوبی برگزار كنند.

و اساسا عید گرفتن نوروز در بین ایرانیان به خاطر تأییداتی كه از طرف اهل بیت علیهم السلام راجع به این سنت حسنه وارد شده رفته رفته جنبه مذهبی پیدا نموده است و تقریبا می توان گفت دید و بازدیدهای آن به قصد صله رحم كه مورد تأكید قرآن و اهل بیت علیهم السلام است انجام می گیرد و وقتی چنین شد كه مردم احترامشان به نوروز به خاطر تأییدات اهل بیت علیهم السلام شد طبعا رنگ و بوی فاطمیه فضای نوروزمان را معطر كرده و پرچم مشكی عزای سرور زنان عالم و عطر این عبادت بزرگ با عطر بهاری عجین شده و نسیم جان فزایی را در كشورمان بر می انگیزد كه جانها از آن حیات دوباره پیدا می نماید .

وقتی در روایات منقول از امام صادق علیه السلام آمده است كه:

« روز نوروز همان روزی است كه پیامبر صلی الله علیه و آله در غدیر خم برای امیر المۆمنین علیه السلام از مرم عهد گرفت و آنان نیز به ولایت او اقرار نمودند ... و این روز همان روزی بود كه پیامبر صلی الله علیه و آله امام علی علیه السلام را به وادی الجن گسیل داشت و بر آنان غلبه نمود و از آنان عهد گرفت و این همان روزی است كه امیر المۆمنین علیه السلام در آن بر خوارج نهروان پیروز گشت و منافق بزرگ « ذو الثدیة » را كشت و نوروز همان روزی است كه در آن قائم ما و سائر ولاة الأمر ظهور خواهند نمود و در این روز خداوند دجال را خواهد كشت و هیچ نوروزی نیست مگر این كه ما در آن انتظار فرج را می كشیم چرا كه نوروز از ایام و اعیاد ما اهل بیت است كه ایرانیان آن را زنده نگه داشته اند ولی شما مردمان عرب آن را ضایع نمودید و در این روز خداوند آن قومی از بنی اسرائیل را كه میرانده بود دوباره زنده نمود و نوروز همان روز اول سال فارسی می باشد.» (1)

ایران عزیز، اسلامی و كشور اهل بیت علیهم السلام بوده و هست و تا ابد فاطمی خواهد ماند و نور زهراء سلام الله علیها از این كشور به تمام عالم می تابد و خواهد تابید و این وعده حق الهی است كه «ان شاء الله» گفتن نیز نمی خواهد !!

طبیعی است كه در ذهن مردم ما بین نوروز و سایر مناسبتهای مذهبی تعارض و تضادی نباشد!!

البته تذكر نكته ای لازم است و آن اینكه در قرن حاضر كه عصر استعمار نوین می باشد مستكبرین عالم سعی دارند برای تمامی كشورهای اسلامی هویت سازی جعلی بنمایند و به دروغ یا راست بر هویت قبل از اسلام آنان تأكید بورزند به گونه ای كه نوعی احساس استغنای كاذب در آنان نسبت به اسلام ایجاد نمایند، راه اندازی هزاران شبكه ماهواره ای فارسی زبان كه بر سنت های ایران قبل از اسلام تأكید می ورزند گواه این مدعای ماست.

علت این هویت سازی جعلی و تأكید بر آن روشن است. آنچه امت بزرگ اسلام را یك پارچه و یكصدا می نماید و آنان را دعوت به استقلال حقیقی و رفع وابستگی به قدرت های بزرگ و مبارزه با ظلم و تسلط مستكبرین عالم می نماید دین مقدس اسلام است اما وقتی دائما به ما به جای این كه بگویند: « تو یك مسلمانی و پیامبر اسلام فرموده است: "هر كس صبح از خواب بیدار شود و همتش امور مسلمانان نباشد مسلمان نیست" یا فرموده است: "هر كس كه بشنود یك مسلمانی فریاد خواهی و كمك خواهی از سائر مسلمانان می نماید و به كمك او نشتابد مسلمان نیست" » به ما دائما بگویند: « همشهریان و ایرانیان عزیز درود بر شما ای وارثان جمشید و كورش و رستم و سهراب، شما فرهنگ غنی چند هزار ساله دارید شما آثار باستانی بی نظیری دارید كه در هیچ جای دنیا یافت نمی شود چو ایران نباشد تن من مباد، ای مرز پر گهر، وطنم پاره تنم ،...».

غزه

دیگر كسی كه با این ادبیات رشد كند و خو بگیرد، وقتی كه بشنود هزاران مسلمان در میانمار و آفریقای مركزی و غزه و بحرین و سایر جاها در معرض قتل و غارت و گرسنگی می باشند هیچ احساسی به او دست نمی دهد. و اگر مستكبرین عالم از طریق رسانه ها بر ذهن او القاء كنند كه غزه و لبنان به تو چه ربطی دارد، به كف خیابان آمده و شعار سر می دهد: « نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران ».

البته همه می دانند كه وقتی زمان فداكاری برای ایران فرا برسد این فقط نیروهای مذهبی هستند كه حاضر به فداكاری هستند، این اسلام است كه ملت ایران را سربلند داشته و در چشم ملت ها عزیز نموده است وگرنه حكومت پهلوی نیز بر ایرانیت و هخامنشی گرایی و مفاهیم پوچی از این قبیل تأكید داشت و می گفت كه كوروش راحت بخواب كه ما بیداریم. اما در عین حال كشور زیر چكمه امریكا و اسرائیل بود و وابسته ترین دولت منطقه به امریكای جهانخوار ایران غیراسلامی بود و به اسرائیل كه بزرگ ظالم این منطقه بود و به ایرانیت مردم ایران نیز توهین می كرد، كمك های فراوانی ارزانی می داشت و حتی روح انسانیت را نیز فراموش كرده بود كه اگر مسلمانان مظلوم دنیا مسلمانند لكن انسان كه هستند و انسانیت اقتضا می نماید كه برای هم نوع خود دل بسوزانیم. اما وقتی به ما القاء می كنند كه دیگر كشورها به تو چه مربوط می شود در واقع دارند روح حیوانی و بی تفاوتی را به ما القاء می نمایند تا به نوبت همه ی این رمه را بدرند. وقتی گرگ و شیر به گله حیوانات حمله می كنند سائر حیوانات یا فرار می كنند و یا به چرا ادامه می دهند.

و اگر ما نیز در گسترش و نشر فرهنگ فاطمی خدای نكرده، كوتاهی كنیم خداوند اقوامی را خواهد آورد كه آنان محب خدا و اولیائش می باشند و در راه اقامه دین او از سرزنش هیچ سرزنش كننده ای نمی هراسند!

اما خداوند انسان را به گونه ای دیگر آفریده است!

و باید بدانیم كه روی دیگر سكه شومِ تأكید بی حد و حصر بر ایرانیت و ملی گرایی، تأكید بر فرقه گرایی است. این زمزمه ی شوم كه : « سایر مسلمانان دنیا را اگر كشتند عیبی ندارد چون سنی هستند و به امیر المۆمنین علیه السلام ارادتی ندارند. اهالی غزه و میانمار و آفریقای مركزی سنی مسلك اند» از حلقوم خبیث همان كسی بیرون می آید كه می گوید: « دین اسلام برای عربهاست و حسین و حسن و علی اسم های عربی هستند »!

به دلیل همین شیطنت ها هوشیاری پیروان اهل بیت علیهم السلام در این ایام تأكید بیشتری را می طلبد و بزرگداشت فاطمیه نباید كمرنگ گردد.

اما بدخواهان ایران و اهل بیت علیهم السلام و اسلام بدانند:

ایران عزیز، اسلامی و كشور اهل بیت علیهم السلام بوده و هست و تا ابد فاطمی خواهد ماند و نور زهراء سلام الله علیها از این كشور به تمام عالم می تابد و خواهد تابید و این وعده حق الهی است كه «ان شاء الله» گفتن نیز نمی خواهد !!

« لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّه » (2)

«بزودی دنیا به ما متوجه خواهد شد مانند شتری كه بچه خود را گم كرده و بعد از جدایی آن را پیدا بنماید.» (3)

« وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ » (4)

و اگر ما نیز در گسترش و نشر فرهنگ فاطمی خدای نكرده، كوتاهی كنیم خداوند اقوامی را خواهد آورد كه آنان محب خدا و اولیائش می باشند و در راه اقامه دین او از سرزنش هیچ سرزنش كننده ای نمی هراسند!

پی نوشت ها:

1-وسائل آل البیت ج8 ص173 .

2- توبه /33.

3- نهج البلاغة عبده ج4ص47 .

4- قصص / 5 .

حمید حاج علی               

مدرس حوزه علمیه            

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


مطالب مرتبط:

زخم آتش (گفتگوی اختصاصی)

نوروز در محاق فاطمیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.