تبیان، دستیار زندگی
خیلی از آدمهای سینما كه حالا سری تو بین سرها پیدا كردند كارشان را از بازی در آیتم شروع كردند. شاید برخی از آن ها در آن سال ها تصورش را هم نمی كردند كه در سینما و تلویزیون ایران به چنین جایگاهی برسند. بازیگرانی كه حالا تعدادی از آن ها پا به عرصه كارگردانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلاطین کمدی های آیتمی


خیلی از آدمهای سینما كه حالا سری تو بین سرها پیدا كردند كارشان را از بازی در آیتم شروع كردند. شاید برخی از آن ها در آن سال ها تصورش را هم نمی كردند كه در سینما و تلویزیون ایران به چنین جایگاهی برسند. بازیگرانی كه حالا تعدادی از آن ها پا به عرصه كارگردانی گذاشتند و اتفاقا كارهای خوبی هم در این زمینه تولید كردند.

ظهور ازمجموعه های آیتمی

در این بخش نگاهی گذرا داریم به كارنامه 8 نفر از این بازیگر/ كارگردانان كه با بازی در آیتم های كمدی كارشان را شروع كردند.

1-مهران مدیری:

با اینکه تا قبل از سال 71 در چند برنامه به شكلی گذرا حضور داشت اما برای اولین بار با مجموعه آیتمی «نوروز 72» به طور جدی کارش را شروع کرد و برای مخاطبان شناخته شد. موفقیت مدیری در این مجموعه تا حدی بود که با وجود حضور بازیگران مختلف، همه کل مجموعه را با نام او می شناختند. او بعد از این موفقیت، «پرواز 57» را کارگردانی کرد و از آن زمان تا الان به عنوان مشهورترین کارگردان کمدی ایران، شناخته می شود.

2 -رضا عطاران :

عطاران با پرواز 57 كارش را آغاز كرد و با ساعت خوش و سال خوش به اوج شهرت رسید ف بعد از آن ممنوع الكاری كذایی راهش را از مهران مدیری جدا كرد و به سمت كارگردانی رفت كه اتفاقا در آنجا هم موفق بود. او بعد از تثبت جایگاهش در تلویزیون به عنوان كارگردان، بازی در سینما را از سال 88 جدی تر دنبال كرد تا الان كه دیگر به تنها بازیگری تبدیل شده كه به تنهایی می تواند گیشه یك فیلم را تضمین كند.

3-سروش صحت:

با برنامه آیتمی «جنگ 77» مهران مدیری برای اولین بار به عنوان بازیگر و نویسنده کارش را شروع کرد. بعد از آن در «ببخشید شما» همکاری اش را با مدیری ادامه داد و به چهره ای شناخته شده برای مخاطبان تبدیل شد. او حالا  به عنوان کارگردان موفق سریالهال کمدی تلویزیون و بازیگر مطرح سینما و تلویزیون شناخته می شود. به احتمال زیاد سال آینده با ساخت فیلم سینمایی «پژمان»، کارگردانی سینما را هم تجربه می کند.

4 -سعید آقاخانی:

اولین بار در مجموعه آیتمی «پرواز 57» به تلویزیون آمد و به عنوان بازیگر مقابل دوربین قرار گرفت. یک سال بعد در «ساعت خوش» با بازی درآیتم  پرمخاطب «سعید و خان دایی» در کنار نادر سلیمانی توانست خیلی زود به شهرت برسد. سال 88 با سریال «عید امسال» برای اولین بار کارگردانی را تجربه کرد و همچنان فعالیتش را به عنوان کارگردان ادامه می دهد. او امسال برای اولین بار فیلم سینمایی «لامپ صد» را ساخت.

5 -جواد رضویان

جواد رضویان  هم که این روزها به کارگردان و بازیگری مطرح در عرصه کمدی تبدیل شده، اولین بار کارش را با بازی در مجموعه آیتمی «سیب خنده» شروع کرد. این مجموعه با اینکه سال 76 برای برنامه کودک تلویزیون ساخته شده بود اما مخاطبان بسیاری پیدا کرد. رضویان اما با وجود موفقیت در «سیب خنده» با نقش داوود سریال «پاورچین« به بازیگری مطرح در تلویزیون تبدیل شد. او سال 84 برای اولین بار با ساخت «ارث بابام» به عرصه کارگردانی راه پیدا کرد. رضویان سال 91 کمدی آیتمی «کسی خوابه؟» را ساخت که موفقیتی به دست نیاورد.

رضویان اما با وجود موفقیت در «سیب خنده» با نقش داوود سریال «پاورچین« به بازیگری مطرح در تلویزیون تبدیل شد. او سال 84 برای اولین بار با ساخت «ارث بابام» به عرصه کارگردانی راه پیدا کرد. رضویان سال 91 کمدی آیتمی «کسی خوابه؟» را ساخت که موفقیتی به دست نیاورد.

6 -مجید صالحی

او هم مثل رضویان، کارش را با بازی در مجموعه ایتمی «سیب خنده» شروع کرد. آیتم جالب تکرار اشتباه کلمات توسط او آنقدر مورد توجه قرار گرفت که رضا عطاران بلافاصله بعد از آن، «مجید دلبندم» را براساس اینكاراكتر ساخت. صالحی بلافاصله در مجموعه آیتمی «قطار ابدی» عطاران بازی کرد. صالحی از سال 82 و ساخت سریال «آشتی کنان» به عرصه کارگردانی پا گذاشت و بعد از آن سریال های «سه در چهار» و «موج و صخره» را هم کارگردانی کرد.

7- مهران غفوریان

از مجموعه آیتمی «لبخند سوم» در سال 73 به تلویزیون وارد شد. این مجموعه صبح های جمعه با بازی برخی از بازیگران مطرح رادیویی مثل رضا عبدی، حسین عرفانی، منوچهر آذری، علیرضا جاویدنیا و ... تولید شدو مهران غفوریان و بیژن بنفشه خواه هم کنار هم حضور داشتند. غفوریان سال 77 به عرصه کارگردانی وارد شد و «گلهای 77» را ساخت. او بعد از کارگردانی «حرف تو حرف»، «این چند نفر» و ... سال 80، اولین مجموعه کمدی روتین تلویزیونی یعنی «زیر آسمان شهر» را ساخت؛ سریالی که آن زمان به عنوان موفقترین کار کمدی تلویزیونی شناخته شد.

8 -حمید لولایی

او هم از ان دسته بازیگرانی بود که کارش را با «نوروز 72» مهران مدیری شروع کرد. بعد از آن در «پرواز 57»، «تلویزیون کابلی بچه ها» و «ساعت خوش» کارش را به عنوان بازیگر کمدی ادامه داد. او بعد از بازی در نقش «خشایار» سریال «زیر آسمان شهر» شدیدا به شهرت رسید و از آن زمان تا به حال به عنوان یکی از اعضای ثابت کارهای کمدی تلویزیونی شناخته می شود. لولایی هیچ گاه برای کارگردانی آستین بالا نزد اما به عنوان یک کمدین موفق توانست حضورش را در سینما و تلویزیون حفظ کند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : هفت صبح

مطالب مرتبط:

مصاحبه با رضا عطاران 

اسطوره ای مدرن