تبیان، دستیار زندگی
بودن یا نبودن البته فیلترینگ فیسبوك مسئله این است! گویا تمامی مشكلات عرصه فضای مجازی در دنیا حل شده و سردمداران و مسئولین سیاست داخلی، خارجی، افراد ذی نفع و غیر ذی نفع، مسئول و غیر مسئول در حوزه ارتباطات دنیا، به جز رفع فیلترینگ فیسبوك و حضور آزادانه ایر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا در‌ آینده به فیلترینگ فیسبوك می خندیم؟


بودن یا نبودن البته فیلترینگ فیسبوك مسئله این است! گویا تمامی مشكلات عرصه فضای مجازی در دنیا حل شده و سردمداران و مسئولین سیاست داخلی، خارجی، افراد ذی نفع و غیر ذی نفع، مسئول و غیر مسئول در حوزه ارتباطات دنیا، به جز رفع فیلترینگ فیسبوك و حضور آزادانه ایرانی ها در این شبكه اجتماعی و یا اپلیكیشن هایی از این دست كار دیگری ندارند. و به قدری به حل این مسئله اهتمام دارند كه بی خود و بی جهت، بی ربط و با ربط به این موضوع می پردازند.

البته مسئولین دولت تدبیر و امید هم با درایت خاص این دولت پاسخ خوبی به این سخنان می دهند سخنانی كه گاها در داخل و توسط افراد و گروه های مختلف از جمله کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تكذیب می شود

فیلترینگ فیس بوک

در سپتامبر و فقط در مدت یک روز ایرانی ها توانستند بدون وی پی ان به فیس بوک و توئیتر دسترسی داشته باشند.چه اتفاقی افتاد؟ آیا یک اشتباه انفورماتیکی مطرح بود؟ این سوالی بود كه خبر نگار نشریه اسپانیایی لا وانگواردیا از واعظی وزیر ارتباطات پرسیده بود.

واعظی نیز در پاسخ به این سوال چنین پاسخ داده بود كه: چنین اطلاعی ندارم. اما در ایران افراد بسیاری هستند که به فیس بوک و توئیتر دسترسی دارند. معاون اول رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه، وزیر فرهنگ، وزیر نفت و ...همه در فیس بوک حساب کاربری دارند. این که مردم در کشور ما بتوانند از فیس بوک استفاده کنند کار چندان سختی نیست. کافیست برای درک موضع ما درباره این موضوع شما نگاهی به تعداد اعضای دولت که در شبکه اجتماعی هستند بیاندازید.

البته واعظی این را هم گفته بود كه ایران کشوری مذهبی است. درخواست های بسیار زیادی از سوی مردم برای سخت گیری در دسترسی به صفحات اینترنتی که عقاید مغایر با ارزش های اجتماعی و دینی ما را اشاعه می دهند و یا برای کودکان و نوجوانان مناسب نیستند وجود داشته است. امیدواری زیادی داریم که با سرمایه گذاری های در حال اجرا مردم در آینده دسترسی بیشتری به محتوای اینترنت که به افزایش شناخت آن ها کمک کند داشته باشند.

با روی كارآمدن دولت جدید و عضویت برخی وزرا و مدیران ارشد دولت یازدهم در فیسبوك، غالب كاربران این شبكه ها امیدوار بودند كه بدون فیلترینگ و آزادانه به آن دسترسی داشته باشند و صحبت های مختلفی از مسئولین در خصوص رفع فیلترینگ فیسبوك شنیده می شد.

قیاس فیس‌بوک با ویدئو قیاسی مع‌الفارغ است، چرا که ویدئو یک ابزار است که استفاده و مدیریت آن به طور مطلق در اختیار کاربر است ولی فیس‌بوک صرفاً یک ابزار نیست، بلکه نمونه‌ای از یک ابزار است که حاوی محتوای مجرمانه فراوان می‌باشد

چندی پیش نیز جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود: شخص بنده و یک مجموعه از فرهیختگان اعتقادشان بر این است که ما نمی توانیم خودمان را در یک محیط محدود، محصور کنیم و بگوییم که هیچ رابطه ای با دنیا نداریم و به بهانه ای که می خواهیم ارزش های اسلامی را حفظ کنیم جلوی یکسری از موارد را بگیریم.

وی با نقل خاطره ای از گذشته اظهار كرده بود، اگر به گذشته برگردیم کارهایی را یادمان می افتد، الان که به آن فکر می کنیم خودمان خنده مان می گیرد، مثلا استفاده از ویدیو، نوار و یا حتی فکس ممنوع بود. بنده زمانی که استاندارد خراسان بودم آقای غرضی، وزیر ارتباطات بودند، ایشان یک تعدادی فکس را تهیه کردند و برای ما فرستادند اما تاکیداتی را هم همراه آن فرستاده بودند که استفاده از این فکس باید محرمانه باشد که الان که یاد آن موضوع می افتیم، می خندیم.

فیلترینگ فیس بوک

جنتی بیان داشت: در دنیا حدود 700 میلیون نفر در فیس بوک هستند و در خود کشور ما نیز 4 میلیون نفر عضو این شبکه اجتماعی هستند، در مجموعه دولت در مورد این مسئله مشکلی وجود ندارد در مجلس یک کارگروهی تصویب شد به عنوان کارگروه تعیین مصداق مجرمانه که 6 وزیر عضو این کارگروه هستند و از دستگاه های دیگر نیز در آن حضور دارند، ما به تفصیل در این جلسه صحبت هایمان را بیان کرده ایم و گفته ایم که ما نمی توانیم دور خودمان حصار بکشیم و خودمان را محصور کنیم از همین رو اگر در فیس بوک صفحات مبتذل وجود دارد اما باید ان طرف قضیه را هم دید که چقدر می شود ارتباطات برقرار کند ما افکارمان را می توانیم از این طریق منتقل کنیم و البته این کار احتیاج به مرور زمان دارد.

البته دكتر عبدالصمد خرم آبادی دبیر كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه صحبت های جنتی را آمال و آرزوهای وی دانسته و گفته، این صحبت ها ارتباطی به تصمیمات و برنامه‌های کارگروه ندارد.

وی مسأله فیس‌بوک را خیلی کم‌اهمیت‌تر از آن دانسته که وزیر محترم ارشاد این همه از جایگاه خود برای تبلیغ آن هزینه کند.

دكتر خرم آبادی گفته بود: تاریخ انقضای فیس‌بوک نزدیک است و این سایت به تدریج کاربران خود را از دست می دهد و ریزش کاربران فیس بوک به قدری جدی است که مدیر آن برای جلوگیری از ورشکستگی آن دست به دامن «واتس آپ» شده و اپلیکیشن واتس اپ را 19 میلیارد دلار خریداری کرده است.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در پاسخ به اظهارات وزیر ارشاد افزوده: قیاس فیس‌بوک با ویدئو قیاسی مع‌الفارغ است، چرا که ویدئو یک ابزار است که استفاده و مدیریت آن به طور مطلق در اختیار کاربر است ولی فیس‌بوک صرفاً یک ابزار نیست، بلکه نمونه‌ای از یک ابزار است که حاوی محتوای مجرمانه فراوان می‌باشد و هدایت و مدیریت آن در اختیار دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. من از قیاس وزیر محترم ارشاد  تعجب می‌کنم، آیا اگر هیأت نظارت بر مطبوعات یک روزنامه متخلف را به خاطر یکی از مطالب آن توقیف کرد، این بدان معنا است که وزارت ارشاد با پدیده روزنامه و روزنامه‌نگاری مخالف است؟ قطعاً این گونه نیست.

اساسا چند صدایی در هر شرایطی به نفع کشور نمی باشد و به یکپارچه گی و اتفاق نظر آسیب می زند اما نكته مهم این است كه پیش از رفع فیلتر باید مسئولان كشور وصاحب نظران این حوزه به یك دید مشترك دست پیدا كنند

شاید خود فیسبوك آن قدر مساله ساز نباشد و بتوان با برخی آموزش ها و یا راهبردهای خاص از استفاده نا بجا از آن جلوگیری كرد، اما این فیلترینگ و بحث و جدل های فراوان بر سر آن قطعا چالش برانگیز خواهد بود، كما این كه به آن سوی مرزها نیز رخنه كرده و یكی از سوالات نشریه اسپانیایی از واعظی مربوط به استفاده آزادانه كاربران ایرانی از فضاهای مجازی بود.

اساسا چند صدایی در هر شرایطی به نفع کشور نمی باشد و به یکپارچه گی و اتفاق نظر آسیب می زند اما نكته مهم این است كه پیش از رفع فیلتر باید مسئولان كشور وصاحب نظران این حوزه به یك دید مشترك دست پیدا كنند، تا یك تصمیم عاقلانه و با رعایت تمام جوانب از علاقه مندی كاربران تا حفظ منافع فرهنگی، سیاسی، مذهبی كشور اتخاذ كنند. تصمیمی كه نه حربه ای برای استفاده در دست مخالفان شود نه موجب نگرانی دلسوزان فرهنگی كشور.

نگاهی اجمالی به سخنان این مسئولان نشان از تشتت آرا و پراكندگی نوع نگاه میان آنها است. صحبت های ضد و نقیضی كه از سویی و پافشاری كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه آینده شبكه های اجتماعی نظیر فیسبوك و اپلیكیشن های جدید را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

وی چتانه – پرونده وی چت-

ماجرای عکس های فیس بوکی

اپلیکیشن های موبایلی فیس بوک