تبیان، دستیار زندگی
اگر نگاهی گذرا به اتفاقاتی كه در سال 92 افتاد، بیندازیم مهم‌ترین اتفاق تغییر دولت و انتخابات دوره یازدهم بود اما در حوزه سینما، می‌توان به تغییر مدیریت در سطح سازمان سینمایی، ماجرای خانه سینما، تولید و فروش فیلم‌ها، تشكیل كارگروه سینمایی، ماجرای دیجیتالی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلخ و شیرین‌های سینمای 92


اگر نگاهی گذرا به اتفاقاتی كه در سال 92 افتاد، بیندازیم مهم‌ترین اتفاق تغییر دولت و انتخابات دوره یازدهم بود اما در حوزه سینما، می‌توان به تغییر مدیریت در سطح سازمان سینمایی، ماجرای خانه سینما، تولید و فروش فیلم‌ها، تشكیل كارگروه سینمایی، ماجرای دیجیتالی شدن سینماها و ده‌ها اتفاق بزرگ و كوچك اشاره كرد كه هر كدام از آنها واكنش‌های زیادی را در جامعه سینمایی ما داشت.

تلخ و شیرین‌های سینمای 92

در همان روزهای اول فروردین ماه، خبر درگذشت هنرمندانی باعث شد كه جامعه سینمایی در روزهای اول سال جاری عزادار شوند، عسل بدیعی بازیگر جوان سینما،تئاتر و تلویزیون به‌علت ایست تنفسی که به خونریزی مغزی منجر شد،‌ درگذشت و اعضای بدن او بنا به درخواست خودش به بیماران نیازمند اهدا شد. اما یكی از اتفاقاتی كه در طول سال ادامه داشت چالش میان سازمان سینمایی در دولت دهم و خانه سینما بود، چالشی كه ادامه داشت و در نهایت با آمدن دولت یازدهم به گونه‌ای بسته شد اما حواشی آن همچنان با انتخابات مجمع عمومی خانه سینما ادامه دارد.

در همان ماه‌های اول سال و قبل از انتخابات، برخی از مدیران نیز استعفا دادند، یكی از آنها «محمدرضا عباسیان» مدیر موسسه رسانه‌های تصویری بود كه به صورت ناگهانی استعفای خود را اعلام كرد. با این حال با آمدن خرداد و تولید فیلم‌های تبلیغاتی و سروصداها زمزمه تغییر مدیران به گوش رسید. اما در این تغییر و تحولات همچنان جریان خانه سینما و فروش فیلم‌ها مانند گذشته در صدر اخبار بود.

در همین اخبار سینمایی،‌انتخاب فیلم «گذشته» اصغر فرهادی برای اسكار و صحبت‌های موافق و مخالف سینماگران نیز در صدر اخبار آن روزها قرار داشت. پروژه سینمایی «لاله» به كارگردانی اسكندر نیك‌نژاد نیز از دیگر اخبار روز سینمای ایران بود كه در این روزها اسكندر نیك‌نژاد و لاله بر سر زبان‌ها بود تا اینكه با آمدن مدیر جدید مركز گسترش حرف‌های جدیدی از این پروژه هشت میلیاردی زده شد،‌فیلمی كه با صرف هزینه در نهایت پرونده‌اش با رفتن اسی‌خان معروف به آمریكا بسته شد و دیگر كسی از آن حرفی نزد. همانطور كه گفته شد، تغییر و تحولات مدیریتی در سطح كلان و بدنه سینما با تغییر دولت، آغاز و تا ماه‌های پایانی سال نیز ادامه داشت.

مدیرانی چون سید احمد میرعلایی،جلیل عرفان‌منش، شفیع آقامحمدیان، هاشم میرزاخانی، مهدی عظیمی‌میرآبادی و سعید رجبی فروتن تودیع شدند و علیرضا رضاداد (مشاور ارشد سازمان سینمایی)،‌ محمدرضا جعفری جلوه(مدیرعامل فارابی)، محمدمهدی طباطبایی نژاد(مدیرعامل مرکز گسترش)، حبیب ایل بیگی(مدیرعامل سینمای جوان)،حسین مسافرآستانه(مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری)، نصرت‌الله مرادی (معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی)‌، رضا بشر دوست(مدیر کل حراست)،‌محمد سعید زمانی (رئیس دفتر حوزه ریاست)، لادن طاهری(مدیر فیلمخانه ملی ایران) و... احکام خود را در فواصل زمانی مختلف فصل پائیز از ایوبی دریافت کردند. از دیگر اتفاقات و تقریبا تحولات بعد از تغییر مدیریت سینمایی، انتخاب اعضای جدید شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی بود و همچنین تغییر كلی شورای صنفی نمایش نیز از همین اتفاقات بود كه شكل و روند كار شورا متفاوت شد. بزرگ‌ترین فستیوال سینمایی، فیلم فجر بود كه امسال سی‌ودومین دوره خود را پشت سر گذاشت.

جشنواره‌ای كه ایوبی، علیرضا رضاداد را برای دبیری مناسب دید و حكم دبیری وی را صادر كرد. با تغییر دبیر جشنواره،‌تغییراتی نیز در بدنه مدیریتی فیلم فجر اتفاق افتاد، محمد حیدری که پیش از این بیشتر در تئاتر فعالیت داشت، به عنوان مشاور عالی و نماینده رئیس سازمان در امور جشنواره‌ها و اصناف و نیز به عنوان مدیر هنری جشنواره فیلم فجر معرفی شد.علاوه بر برگزاری جشنواره فیلم فجر،‌برگزاری جشنواره فیلم كودك نیز مانند سال گذشته در اصفهان برگزار شد. برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران هم یکی دیگر از رویدادهای سینمایی بود که بلافاصله پس از پایان جشنواره فیلم کودک در پردیس سینمایی «ملت» آغاز به کار کرد. خانه سینما قصه همیشگی سینمای ایران است،‌قرار بود خانه سینما دو نیز در زمان مدیریت جواد شمقدری تشكیل شود. اما پرونده این موضوع با تغییر مدیریت بسته شد.در دولت قبلی در كنار تشكیل خانه سینما دو، قرار بود موسسه سینمایی مقاومت نیز تشكیل شود، موسسه‌ای كه مدیران قبلی همچون مهدی عظیمی‌ و جمال شورجه در آن مدیریت كنند اما مجوز این موسسه لغو شد هر چند كه موسسه سعی كرد تا همه را مجاب به قانونی بودنش كند اما در نهایت نتیجه‌ای عاید موسسه نشد و شاید اگر جواد شمقدری زودتر اقدام می‌كرد، می‌توانست این موسسه را با همكاری مدیرانش به سرانجام برساند.

اتفاق دیگری كه در نیمه دوم سال رخ داد،‌‌ مصوبه شورای مرکزی پخش‌کنندگان مبنی بر پخش تنها چهار فیلم از سوی هر دفتر پخش بود که این مصوبه اعتراض برخی دفاتر پخش و حتی فیلمسازان را در پی داشت.

اما یكی از اتفاقاتی كه در طول سال ادامه داشت چالش میان سازمان سینمایی در دولت دهم و خانه سینما بود، چالشی كه ادامه داشت و در نهایت با آمدن دولت یازدهم به گونه‌ای بسته شد اما حواشی آن همچنان با انتخابات مجمع عمومی خانه سینما ادامه دارد.

این موضوع نیز در میان سینماگران موافقان و مخالفانی داشت و در نهایت منجر به خروج موسسه پخش «فیلمیران»به عنوان یکی از معتبرترین دفاتر پخش ‌از این شورا شد. در کمتر از 40 روز مانده به آغاز جشنواره فیلم فجر ابراهیم حقیقی، طراح سیمرغ جشنواره بین‌المللی فجر، از طراحی مجدد تندیس جشنواره خبر داد، چرا که وی اعتقاد داشت سیمرغ‌های بلورینی که سال گذشته به برگزیدگان جشنواره فجر اهدا شد و در کشور چک هم تولید شده بود، بیشتر شبیه خروس بود تا سیمرغ!

به همین دلیل قرار است بار دیگر طراحی جدیدی توسط هنرمندان ایرانی برای این سیمرغ صورت گیرد. درگذشت سعید امینی بازیگر نقش «کامران» در فیلم «نفس عمیق»، در گذشت هوشنگ کاوه مدیر و مالک سابق سینما «عصرجدید» و درگذشت ژیلا مهرجویی- طراح صحنه و لباس- و خواهر داریوش مهرجویی از دیگر اتفاقاتی بود كه در سینمای 92 نقش بست اما یكی از اتفاقات تلخ كه هیچ‌گاه از یاد سینماگران نمی‌رود كشته شدن 6 نفر از عوامل پشت صحنه فیلم‌ «معراجی‌ها» بود، ضایعه‌ای سخت كه به گفته سینماگران هیچ‌گاه از یاد نمی‌رود.

گوهر خیراندیش، بازیگر: اول از همه عید را تبریك می‌گویم، آرزوی سربلندی مردم ایران در جهان را دارم. بدترین اتفاق سینمایی كه برای خودم رخ داد، تصادف در حین فیلمبرداری «آذر، شهدخت و پرویز و دیگران» بود كه به شدت آسیب دیدم و بهترین اتفاق برای خودم نیز بازی در این فیلم به كارگردانی بهروز افخمی بود. بازگشایی خانه سینما بهترین اتفاق سال سینمای ایران بود و همچنین تعدیل تحریم‌ها نیز برایم اتفاق خوبی به شمار می‌آید. بدترین اتفاق غیرسینمایی نیز آلودگی هواست كه باید فكری برای آن بشود و از همه بدتر آن است كه خودمان رعایت نمی‌كنیم. اینكه كسی خود را موظف به پاكیزه نگه‌داشتن هوای شهر نمی‌داند. بسیاری از مشكلات موجود به خودمان باز می‌گردد و مسئول آنها نیز خودمان هستیم و بعد دولت.

حمیدرضا آذرنگ، نویسنده و بازیگر: به نظرم بهترین اتفاق در سال 92 بازگشت امیدواری و ترویج امید برای همه مردم ایران بود و این امر در سینمای ایران نیز دیده شد. زنده شدن روحیه سینماگران در این سال با برخی از تغییرها دیده شد. معتقدم روحیه دادن به مردم نیز یكی از مسئولیت‌های بزرگ هنرمندان است و اگر هنرمند خود روحیه خوبی داشته باشد، می‌تواند به مردم نیز این روحیه امید را بدهد.امیدوارم این امیدواری با صحبت‌هایی كه از سوی مدیران عنوان شده،‌ادامه یابد و به گونه‌ای نباشد كه خمودگی به هنرمندان عرصه سینما بازگردد. همچنین از دیگر اتفاقات خوبی كه در سینمای ایران افتاد بازگشت امنیت به سینمای ایران بوده و امیدوارم در سال آینده بیشتر شود.

پوران درخشنده، كارگردان: بهترین اتفاق سینمایی سال 92، حضور مردم در سینماهای كشور بود و این نشان داد هر فیلمی كه خوب باشد و به معضلات اجتماعی بپردازد از سوی مردم دیده خواهد شد. اتفاق خوب برایم استقبالی بود كه از فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» شد. استقبالی كه نشان داد مردم به موضوعات و چالش‌های اجتماعی توجه دارند و سینما می‌تواند نقش موثری در جایگاه خانواده ایرانی داشته باشد. برایم رضایت‌بخش بود كه مردم با حضورشان در سینماها و دیدن این فیلم نشان دادند كه پیام فیلم را دریافت كردند.

سعید آقاخانی، بازیگر و فیلمساز: امسال فیلم بلندی را ساختم كه در جشنواره فیلم فجر سی‌ودوم به نمایش درآمد و این اتفاق خوبی برای خودم در عرصه فعالیت سینمایی بود. به نظرم مهم‌ترین اتفاق سینمایی در جشنواره فجر امسال رخ داد كه مربوط به نگاه نو (فیلم اولی‌هاست). اغلب كارگردانان فیلم اولی آثار در خور توجهی ساختند و جایزه‌های جشنواره را از آن خود كردند كه این نیز برایم اتفاق خوشایندی هست و به نظرم نوید خوبی برای سینما به حساب می‌آید.

بیژن امكانیان، بازیگر: دراین سال در عرصه سینما فعالیتم بسیار كم بود اما همیشه پیگیر اخبار سینمایی بوده و هستم. با این حال بهترین اتفاقی كه در عرصه سینما و به طوری كلی تصویر برایم اتفاق افتاد، انتخابم در جشنواره جام جم برای فیلم «آبروی از دست رفته» بود. در سینمای ایران نیز به نظرم بهترین اتفاق بازگشایی خانه سینما بود كه این امر باعث شد باز هم سینماگران را دور هم جمع كند و روحیه از دست رفته هنرمندان به آنها برگردد وسینما گران تلاش كنند به تولیدات قابل تامل بپردازند.

مهدی پاكدل، فیلمساز و بازیگر: سال 92 برایم مهم است چرا كه در این سال اولین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «فردا» ساختم و این امر برایم خوشایند و لذت‌بخش بود. اما اتفاق ناگواری كه در سینمای ایران رخ داد، درگذشت 6 نفر از همكاران و عوامل سینمایی در پشت صحنه فیلم سینمایی «معراجی‌ها» بود. برایم غم‌انگیز بود چرا كه دو سال در فیلم سینمایی «محمد(ص)» به كارگردانی مجید مجیدی با شریف‌زاده از مدیران زبده جلوه‌های ویژه سینمای ایران كار می‌كردیم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه تهران‌امروز/ فهیمه پناه‌آذر

مطالب مرتبط:

جنجال عطاران؛غوغای سرزمین کهن   

همه سیمرغ‌داران جشنواره سی و دوم فیلم فجر  

انفجار در سینما