تبیان، دستیار زندگی
در تاریخ ۱ بهمن سال ۱۳۹۲ اعلام شد برنامه واتس آپ (WhatsApp) ماهانه ۴۳۰ میلیون کاربری که حداقل در ماه یک بار استفاده می ‌کند دارد و روزانه بیش از ۵۴ میلیارد پیام کوتاه جا به جا می ‌کند که با توجه به این آمار رکورد ارسال پیام کوتاه در روز در جهان شکسته شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واتس آپ همگانی شد!


در تاریخ 1 بهمن سال 1392 اعلام شد برنامه واتس آپ (WhatsApp) ماهانه 430 میلیون کاربری که حداقل در ماه یک بار استفاده می ‌کند دارد و روزانه بیش از 54 میلیارد پیام کوتاه جا به جا می ‌کند که با توجه به این آمار رکورد ارسال پیام کوتاه در روز در جهان شکسته شد.

واتس آپ

پیش از آنکه فیس ‌بوک (Facebook) با پرداخت 19 میلیارد دلار شرکت ارائه‌ کننده ابزار پیام‌ رسان WhatsApp را خریداری کند، مایکروسافت قصد انجام چنین کاری را داشت. "بیل گیتس"(Bill Gates) مدیرعامل اسبق مایکروسافت در مصاحبه جدید خود توضیح داد که این شرکت نرم ‌افزاری از مدت‌ ها قبل طرح خرید What Sapp را در سر می ‌پروراند که البته هیچ وقت به این اطمینان نرسید که این ابزار اینترنتی به اندازه ‌ای که فیس‌بوک برای آن سرمایه‌ گذاری کرد، ارزش دارد.

گیتس در صحبت‌های خود اعلام کرد که WhatsApp یک شرکت کاملا ارزشمند محسوب می ‌شود و خرید آن مزایای فراوانی به ‌دنبال دارد. او همچنین اظهار داشت که گوگل هم پیش از این‌ها قصد خرید WhatsApp را داشته که البته در این زمینه به توافقات لازم نرسیده است. گفته می ‌شود که اگر مایکروسافت چنین قراردادی را منعقد می ‌کرد، ابزار یاد شده را با پلتفورم ارتباطی خود موسوم به Skype ادغام می‌کرد تا مشترکان واتس آپ بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. پلتفورم پیام ‌رسان و ارتباطی Skype قابلیت ‌هایی را در اختیار دارد که WhatsApp می‌ کوشد با به‌ روزرسانی و ارتقا امکانات خود، آن ‌ها را شامل شود.

از دیگر بخش‌های قابل ملاحظه در مصاحبه اخیر "بیل گیتس" می‌توان به ارتقاء مجموعه نرم‌افزاری Office برای دستگاه‌ های موبایلی اشاره کرد که بیش از یک دهه از زمان تولد آن می ‌گذرد. بنیانگذار مایکروسافت توضیح داد که شرکت مایکروسافت علاوه بر موبایلی کردن این مجموعه نرم‌ افزاری نیاز دارد که اقدامات گسترده‌تری را در دنیای دستگاه‌ های موبایلی انجام دهد.

به زبان ساده، اطلاعات برنامه واتس‌اپ بر روی مموری گوشی ذخیره می ‌شود. از آنجا که سایر برنامه‌ های آندروید به طور معمول به اطلاعات مموری دسترسی دارند، به راحتی می توان به اطلاعات شخصی واتس‌اپ دسترسی پیدا کرد

لازم به ذکر است که گیتس چندی پیش در صحبت‌های خود توضیح داد که به همراه هیئت مدیره مایکروسافت کاملا مخالف خرید شرکت نوکیا بوده است.  او گفت "استیو بالمر"(Steve Ballmer) که تا مدتی پیش مدیریت شرکت مایکروسافت را برعهده داشت تنها شخصی بود که بر خرید شرکت نوکیا تاکید می‌کرد و سرانجام با اصرارهای فراوان خود موفق شد این اتفاق را عملی کند.

این در حالی است که اخیرا کارشناسان امنیت شبکه نسبت به حفره‌ های امنیتی بزرگ در سرویس واتس ‌اپ هشدار دادند؛ ایراد فاحشی که سبب دسترسی آسان دیگران به چت ‌های خصوصی استفاده‌ کنندگان از واتس‌اپ می‌شود. سرویس پیام‌ رسان واتس ‌اپ که اخیرا در ایران نیز در میان دارندگان گوشی ‌های هوشمند بسیار مورد توجه قرار گرفته، دچار اشکالات امنیتی فاحشی است.

واتس آپ

به گفته «باس بوشرت» متخصص مسائل امنیت شبکه، به علت ایرادات امنیتی واتس‌اپ، سایر افراد می ‌توانند از طریق سایر برنامه‌ های اندرویدی، به چت‌های خصوصی افراد در قالب برنامه واتس‌اپ دست پیدا کنند.  به گفته این متخصص شبکه، برنامه واتس‌اپ برای بک ‌آپ چت ‌های تمامی کاربران از کدهای رمزنگاری یکسان استفاده می ‌کند. یعنی به جای آن که برای هر کاربر یک کد رمزنگاری انحصاری مورد استفاده قرار گیرد، یک کد رمزنگاری یکسان برای تمامی کاربران استفاده می ‌شود که به راحتی برای هکرها قابل ردگیری می باشد.

به زبان ساده، اطلاعات برنامه واتس‌اپ بر روی مموری گوشی ذخیره می ‌شود. از آنجا که سایر برنامه‌ های آندروید به طور معمول به اطلاعات مموری دسترسی دارند، به راحتی می توان به اطلاعات شخصی واتس‌اپ دسترسی پیدا کرد. بوشرت در سایت خود مستندات این عیب فاحش واتس‌اپ را شرح داده و نمونه ‌ای از دسترسی آسان به چت‌های خصوصی دیگران را ذکر کرده است. شرکت واتس‌اپ تاکنون نسبت به این رسوایی، پاسخی نداده است.

حائز اهمیت آن که در تاریخ 1 بهمن سال 1392 اعلام شد برنامه واتس آپ (WhatsApp) ماهانه 430 میلیون کاربری که حداقل در ماه یک بار استفاده می ‌کند دارد و روزانه بیش از 54 میلیارد پیام کوتاه جا به جا می ‌کند که با توجه به این آمار رکورد ارسال پیام کوتاه در روز در جهان شکسته شد.

فراوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / ایتنا / ویکیپدیا

مطالب مرتبط:

نمایندگان با چت ها چه می کنند؟!

 حضور یک امام جمعه در شبکه «واتس آپ»

 وایبری ها حواسشان باشد، مکان حضورشان قابل مشاهده است!