تبیان، دستیار زندگی
وزیر بهداشت در حالی از دو رقمی شدن کمبود های دارویی در کشور، سخن می گوید که به نظر می رسد، نسخه کوتاه مدت وزارت بهداشت برای حل بحران دارویی کشور، جواب داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران دارویی تمام شد؟


وزیر بهداشت در حالی از دو رقمی شدن کمبود های دارویی در کشور، سخن می گوید که به نظر می رسد، نسخه کوتاه مدت وزارت بهداشت برای حل بحران دارویی کشور، جواب داده است.

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به تازگی از از کاهش کمبوددارویی خبر داده و اعلام کرده است: روزهای اول شروع کار 187 قلم دارو در کشور نایاب بود که هم اکنون این کمبودها به زیر 20 قلم رسیده است.او با بیان اینکه،" بازار دارویی اشباع شده و مشکل دسترسی مردم به دارو در سال جدید کمتر هم خواهد شد." می گوید: در روزهای پایانی سال هم شاهد خبرهای خوشی در حوزه اعتبارات و بخش های دیگر نظام سلامت خواهیم بود.

بحران دارویی

وزیر بهداشت از تشکیل کمیته ای برای نظارت بر ساماندهی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی خبر داد و گفت: حقیقت این است که کمیسیون بهداشت، درمان و نمایندگان مجلس امسال در تصویب بودجه های بیشتر برای نظام سلامت خیلی به ما کمک کردند و اگر مبالغ قانون اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی اختصاص یابد، کمک شایانی به مردم انجام می شود.

هاشمی ادامه داد: در بحث های مربوط به هدفمندی تاکنون بالغ بر 400 ساعت جلسه در وزارت بهداشت تشکیل شده و شوراهای سیاستگذاری و فناوری سلامت ما هفته ای دو تا سه جلسه در این خصوص برگزار می کنند.

تناقض های آماری دولت دهم

بحران دارویی در ایران از آبان ماه 1390، آغاز شد. درست در شرایطی که وابستگی بالای بازار دارویی ایران باعث شد، که با افزایش میزان نرخ ارز، انبار های دارویی کشور خالی از دارو شوند. این بحران دارویی کار را به جایی رساند که مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت در دولت دهم، نسبت به سیاست های حمایتی دولت، اعتراض کند. اعتراضی که منجر به برکناری او شد.

اما اوج بحران دارویی در ایران، در بازه زمانی آبان تا اسفند ماه 1391 بود. درست در شرایطی که محمد حسن طریقت منفرد با رای مجلس جایگزین مرضیه وحید دستجردی شد.

با این حال در مقطع همزمان با بحران دارویی، تقاض های آماری دولتمردان برای اعلام رقم کمبود های دارویی شدت گرفت. به طوریکه در آن مقطع و در یک هفته، محمد حسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت از حل مشکل دارویی در کشور سخن گفت ، معاون او کمبود دارو در کشور را دورقمی و رییس دانشکده داروسازی دانشگاه تهران کمبود دارویی را سه‌رقمی ‌خواند.

وزیر بهداشت از تشکیل کمیته ای برای نظارت بر ساماندهی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی خبر داد و گفت: حقیقت این است که کمیسیون بهداشت، درمان و نمایندگان مجلس امسال در تصویب بودجه های بیشتر برای نظام سلامت خیلی به ما کمک کردند و اگر مبالغ قانون اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی اختصاص یابد، کمک شایانی به مردم انجام می شود

این تناقضات آماری به جایی رسید که امروز حسن قاضی زاده هاشمی پرده از تعداد دقیق کمبود های دارویی برداشت و گفت: "روزهای اول شروع کار 187 قلم دارو در کشور نایاب بود که هم اکنون این کمبودها به زیر 20 قلم رسیده است."

بحران دارویی

نسخه کوتاه مدت جواب داد، نسخه بلندمدت کجاست؟

رشد نجومی واردات دارو به خصوص در دولت های نهم و دهم به شکلی در بحران دارویی کشور به عنوان اصلی ترین متهم تاکنون کمتر دیده شده است که به نظر می رسد، اگر دولت های نهم و دهم بیش از آنکه به واردات دارو در کشور بها دهند، از تولید دارو در کشور حمایت می کردند، ایران امروز به رغم وجود تحریم های بین المللی تا به این اندازه با بحران های دارویی دست و پنجه نرم نمی کرد. چرا که زمانی که بخش اعظمی از بازار دارویی ایران وابسته به واردات است، کمتر تغییراتی در بازار ارز می تواند منجر به بحران بزرگ در بازار دارویی شود. اما برعکس؛ اگر بازار دارویی کشور وابسته به تولید داخل و کم توجه به واردات دارو باشد، تغییرات ارزی، نه تنها نمی تواند زمینه برای ایجاد بحران در کشور ایجاد کند، بلکه باعث می شود، حیاتی ترین کالا برای مردم، از گزند تغییر قیمت و نایاب شدن در امان بماند.

رشد نجومی واردات دارو به خصوص در دولت های نهم و دهم به شکلی در بحران دارویی کشور به عنوان اصلی ترین متهم تاکنون کمتر دیده شده است که به نظر می رسد، اگر دولت های نهم و دهم بیش از آنکه به واردات دارو در کشور بها دهند، از تولید دارو در کشور حمایت می کردند، ایران امروز به رغم وجود تحریم های بین المللی تا به این اندازه با بحران های دارویی دست و پنجه نرم نمی کرد

با این وجود با توجه به اظهار نظر وزیر بهداشت به نظر می رسد وزارت بهداشت در نسخه کوتاه مدت یعنی تسهیل راه های ورود دارو به کشور، توانست بخش زیادی از کمبود های دارویی را مرتفع کند. اما نکته حایز اهمیت دیگر، نسخه بلند مدت وزارت بهداشت برای حل بحران دارویی در کشور است. اطلاعات بالا نشان می دهد، بازار دارویی ایران تا حد زیادی وابسته به وارادات دارو است.

براین اساس اگر دولت تدبیر و امید پا در جا پای دولت های نهم و دهم بگذارد، به خودکفایی دارو در ایران بی توجه باشد، راه را برای واردات (به جای تولید داخلی) هموار کند، می توان نسبت به بروز بحرانی جدید در بازار دارویی ایران ابراز نگرانی کرد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : خبرآنلاین