تبیان، دستیار زندگی
اولین نکته‌ای که در ارتباط با گل‌های آپارتمانی باید به آن توجه کنید، انتخاب بهترین مکان ممکن برای قرار دادن گلدان‌هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکوراسیون سبز برای آپارتمان‌های کوچک


اولین نکته‌ای که در ارتباط با گل‌های آپارتمانی باید به آن توجه کنید، انتخاب بهترین مکان ممکن برای قرار دادن گلدان‌هاست.


گل آپارتمانی

قدیم‌ترها که مردم در خانه‌های بزرگ‌تر زندگی می‌کردند، به دلیل داشتن فضای مناسب در حیاط خانه برای پرورش گل و گیاه در باغچه‌ها و گلدان‌ها، با هیچ محدودیتی روبه‌رو نبودند. اما، با رشد جمعیت و رواج زندگی آپارتمان نشینی، کم کم به خاطر کمبود فضای مناسب، رابطه مردم با گل‌ها و گیاهان، کمتر و کمتر شد. با این وجود هستند کسانی که هنوز به رغم تسلط شیوه ماشینی کنونی بر زندگی امروزی، به گل‌ها و گیاهان علاقه زیادی دارند و تلاش می‌کنند تا از هر طریقی، ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کنند.

انتخاب جای مناسب و روش نگهداری

اولین نکته‌ای که در ارتباط با گل‌های آپارتمانی باید به آن توجه کنید، انتخاب بهترین مکان ممکن برای قرار دادن گلدان‌هاست. بهتر است نقاط مختلف خانه را بررسی کنید و بر اساس این که چه نوع گلی را می‌خواهید نگهداری کنید، آن را در مکانی مناسب قرار دهید. اگر محیط مورد نظر شما برای نگه‌داری گلدان‌ها محیطی کم نور یا تاریک است، بهتر است از گل‌هایی استفاده کنید که با این محیط سازگاری دارند. بسیاری از گیاهان مخصوص نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری به ویژه گل‌های استوایی وجود دارند که در محیط‌های کم نور مقاومند. بهترین جا برای این گیاهان، قرار دادن آن‌ها کنار یک پنجره بزرگ شرقی یا غربی است که هوا به خوبی جریان داشته باشد.

اما اگر آپارتمان شما از نورگیر مناسب برخوردار است، می‌توانید گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز به نور بیشتری دارند. این گیاهان را کنار پنجره‌های شمالی یا شمال شرقی خانه قرار دهید، اما باید مراقب باشید که برگ‌های آن‌ها در نتیجه مجاورت با نور زیاد، نسوزد و پژمرده نشود و مدام رطوبت گلدان را چک کنید. به محض مشاهده علائم پژمردگی هم گلدان را قدری دورتر از پنجره قرار دهید تا شادابی سابق خود را به دست آورد.

از قرار دادن گلدان‌ها و گیاهان آپارتمانی خود در مجاورت وسایل گرمازا و سرمازا خودداری کنید. یادتان باشد که در آب دادن به گلدان‌ها زیاده‌روی نکنید و تنها زمانی گلدان را آب بدهید که احساس کنید خاک گلدان خشک شده است و گیاه واقعاً نیاز به آب دارد.

برخی از گل‌ها مانند انواع سرخس‌ها وجود دارند که برای ادامه حیات به رطوبت نیاز دارند؛ اگر دلتان می‌خواهد در فضاهایی مانند حمام از گیاهان برای زیبایی استفاده کنید می‌توانید این گونه از گل‌ها را امتحان کنید. به جای مستقیم آب دادن به گیاهان، زیرگلدانی را از آب پر کنید تا ریشه گیاه، آب را کاملاً دریافت کند. گل‌های حساس، معمولاً به این روش آبیاری می‌شوند. فقط کافیست ته گلدان حتماً سوراخ داشته باشد، تا آب به راحتی جذب شود.

از قرار دادن گلدان‌ها و گیاهان آپارتمانی خود در مجاورت وسایل گرمازا و سرمازا خودداری کنید. یادتان باشد که در آب دادن به گلدان‌ها زیاده‌روی نکنید و تنها زمانی گلدان را آب بدهید که احساس کنید خاک گلدان خشک شده است و گیاه واقعاً نیاز به آب دارد. آب زیاد باعث از بین رفتن گلدان‌های آپارتمانی می‌شود. دمای آب را چک کنید. آب گلدان‌ها باید تقریباً با دمای محیط برابر باشد. ضمن این که لازم است هر چند وقت یک‌بار، برگ‌های گل را خیس یا مرطوب کنید.

برای تغذیه بهتر گلدان‌ها باید به شیوه‌های صحیح و در زمان‌های مناسب، به آن‌ها کود داد. برای گل‌ها و گیاهان آپارتمانی، بهترین شیوه استفاده از کودهای مایع است که در این زمینه باید به نوع گل و دستورالعمل مناسب برای بهترین زمان کود دادن به آن‌ها توجه کرد. استفاده از قطعات یخ، یکی از بهترین شیوه‌های آبیاری آرام به گیاهان آپارتمانی است که کمک می‌کند آب به صورت ملایم از خاک به ریشه‌ها منتقل شود.

گل آپارتمانی

اصول دکور آپارتمان با گلدان‌های زیبا

علاوه بر روش‌های صحیح و جانمایی مناسب برای گیاهان آپارتمانی که برای ادامه حیات آن‌ها بسیار مناسب است، تبعیت از شیوه‌ها و اصول دکور آپارتمان با استفاده از گل‌ها و گیاهان، به هر چه زیبا شدن محیط زندگی شما کمک می‌کند.

بر این اساس، توجه به چند نکته مفید خواهد بود:

- از سطوح مختلف برای قرار دادن گلدان‌ها استفاده کنید.

- میز و قفسه برای گلدان‌های کوچک مناسب هستند.

- گلدان‌های بزرگ را روی زمین بگذارید.

- پایه‌های تزیینی هم در زیبایی این قسمت موثرند.

- طرح کلی اتاق را مجسم کنید.

- طراحی فضای سبز داخلی فرق زیادی با طراحی یک باغ ندارد. باید بین گلدان‌ها، فضای کافی برای رفت و آمد باقی بگذارید. می‌توانید کنار این جنگل خانگی، مبلی برای استراحت و لذت بردن از فضای سبز در نظر بگیرید.

- با ریختن سنگریزه کف سینی‌ها و زیرگلدانی ها، رطوبت لازم برای گیاه را فراهم کنید. لایه نازکی از آب با خروج از گلدان در کف ظرف روی سنگ‌ها را خواهد پوشاند. این آب با بخار شدن، رطوبت لازم را فراهم آورده به پرپشت شدن گیاه کمک می‌کند. فقط مطمئن شوید آب روی سنگ آن قدر نباشد که مانع ورود و خروج هوا از سوراخ‌های زیر گلدان و در نتیجه پوسیدگی ریشه شود.

- از گلدان‌های رنگی و کاورهای گلدان برای رنگ و آب دادن به اتاق استفاده کنید.

- سبدهای چوبی، حصیری و بامبو، حس مناطق استوایی را ایجاد می‌کنند. همچنین می‌توان از تندیس‌های مختلف و گلدان‌های برجسته، به عنوان ایده‌هایی جالب و طرح رسمی و کلاسیک دادن به این فضا استفاده کرد.

- گلدان‌های بزرگ‌تر را با توجه به رنگ و شکل شاخ و برگ، گروه بندی کنید. از گیاهان کوچک‌تر نیز می‌توانید به عنوان پوشش زمین استفاده کنید.

- با یک پنکه، هوا را از راکد بودن درآورید و جریان هوای ملایم ایجاد کنید.

- در گوشه‌ها، چراغ‌های قابل تنظیم تعبیه کنید تا بتوانید نور لازم را در هوای ابری و نیز برای گلدان‌هایی که با شیشه و پنجره فاصله دارند، فراهم کنید. با خاموش کردن آن‌ها در شب، به گل‌ها استراحت دهید.

- از وسایل تزیینی استفاده کنید، از آن جا که پرده و دیوارهای تیره مانع رسیدن نور کافی به گل‌ها می‌شود، رنگ دیوار را روشن انتخاب و پرده را حذف کنید. در عوض برای تزیین، از اشیای شیشه‌ای رنگی، آب‌نما و آویزهای تزیینی استفاده کنید.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: samane_azad

برگرفته از گروه: تزیینات و دکوراسیون

مطالب مرتبط:

ویژه نامه «باغ سبز؛ گلدان سبز» 

همگام با بهار

فواید شگفت‌انگیز گل و گیاه خانگی

آشنایی با انواع گلدان‌های یک باغ