تبیان، دستیار زندگی
دعا یکی ازمهمترین عباداتی است که ما بسیار به آن سفارش شده ایم ، و اگر در دعایی که می کنیم قلبمان استوار نباشد و به نتیجه اش مطمئن نباشیم این دعا چه اثر و ارزشی خواهد داشت ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاملی برای استجابت حتمی دعا !!


دعا یکی از مهمترین عباداتی است که ما بسیار به آن سفارش شده ایم، و اگر در دعایی که می کنیم قلبمان استوار نباشد و به نتیجه اش مطمئن نباشیم این دعا چه اثر و ارزشی خواهد داشت؟


دعا

دو چیز در اجابت دعا، داراى تأثیر فراوان و اساسى است:

1 - رفع موانع قلبى و حجاب‏هاى ظلمانى و زدودن تیرگى‏هاى درونى از قلب.

2 - ایجاد مقتضى و به وجود آوردن صفا و نورانیّت باطنى.

انسان براى آنکه تیر دعایش به هدف بخورد، به این دو چیز احتیاج دارد و باید این دو را ایجاد نماید تا نوبت به اضطرار نرسد.

بنابراین:1 - هم باید پرده‏هاى تیرگى را از قلب کنار بزند. 2 - و هم انوار الهى را جایگزین آن نماید. و یقین، این کار را انجام مى‏دهد. هم ظلمت‏ها، تاریکى‏ها و شک را از قلب مى‏زداید و هم صفا و نورانیّت را در قلب انسان ایجاد مى‏نماید.

همه کسانى که در معارف و اعتقادات صحیح به یقین رسیده‏اند، داراى قلبى با صفا و نورانى بوده و هستند ؛ زیرا لازمه وجودى یقین، روشنایى و نور در قلب است، و نورى مانند نور یقین وجود ندارد.

حضرت امام باقر علیه السلام مى‏ فرمایند:

لا نور کنور الیقین .( بحار الأنوار : 165/78)؛ هیچ نورى مانند نور یقین نیست.

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: لا عِبادَةَ إلاّ بِیَقینٍ؛ هیچ عبادتى جز با یقین ارزش ندارد .(کنز الفوائد: 1 / 55 منتخب میزان الحکمة : 354)

دعا یکی از مهمترین عباداتی است که ما بسیار به آن سفارش شده ایم، و اگر در دعایی که می کنیم قلبمان استوار نباشد و به نتیجه اش مطمئن نباشیم این دعا چه اثر و ارزشی خواهد داشت؟

ما وقتی داریم دعا می کنیم، در آن حال داریم از مقتدرترین وجود عالم که بخشنده و مهربان است و کسی او را از خواستش باز نخواهد داشت طلب چیزی می کنیم پس شایسته است که قلبمان را محکم کنیم و در استجابت دعایمان شک نکنیم .

با به دست آوردن یقین مى‏توان هم تیرگى‏ ها را که مانع اجابت دعا مى ‏باشند، برطرف نمود و هم صفا و نورانیّت را که مقتضى اجابت دعا است، فراهم نمود

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: «اُدْعُوا اللّه‏َ وأنتُم مُوقِنونَ بالإجابةِ »؛ خداوند را با حال یقین به اجابت بخوانید. (بحار الأنوار: 93 / 305 / 1 منتخب میزان الحکمة : 198)

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام: إذا دَعَوْتَ فَظُنَّ أنّ حاجَتَكَ بالبابِ؛ چون دعا كنى چنین خیال كن كه حاجتت بر در خانه است.(الكافی : 2 / 473 / 1 منتخب میزان الحكمة : 198)

بدیهى است وقتى یقین در قلب آدمى جاى گرفت و قلب نورانى گردید، تیرگى‏ها و تاریکى‏ها از میان مى‏روند ؛ زیرا نور و ظلمت در یک جا جمع نمى ‏شوند.

پس با به دست آوردن یقین مى‏توان هم تیرگى‏ ها را که مانع اجابت دعا مى ‏باشند، برطرف نمود و هم صفا و نورانیّت را که مقتضى اجابت دعا است، فراهم نمود.

اهمیت داشتن یقین

امیر المۆمنین علیٌّ علیه‏السلام:

أیُّها النّاسُ، سَلُوا اللّه‏َ الیَقینَ، وارغَبوا إلَیهِ فی العافیَةِ؛ فإنّ أجَلَّ النِّعمَةِ العافِیَةُ، وخَیرُ مادامَ فی القَلبِ الیَقینُ، والمَغبونُ مَن غُبِنَ دِینَهُ، والمَغبوطُ مَن غُبِطَ یَقینَهُ.

امام على علیه‏السلام: اى مردم، از خداوند یقین بخواهید و عافیت از او مسألت کنید؛ زیرا بزرگترین نعمت عافیت است و بهترین چیزى که در دل پایدار مانَد، یقین است و زیان دیده، کسى است که در دینش زیان بیند و رشک برده، کسى است که در یقینش بر او رشک برند. (بحار الأنوار: 70 / 176 / 33 منتخب میزان الحکمة : 620)

امام على علیه‏السلام:

با یقین است، که هدف نهایى به دست مى‏آید.

نهج البلاغة: الخطبة 157 منتخب میزان الحکمة: 620

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

وبسایت زائرین برگرفته از کتاب صحیفهء مهدیه : 43

سایت شهر حدیث

مطالب مرتبط:

اگر دعایتان مستجاب شد مواظب سه حالت باشید

عوامل استجابت دعا

چگونه دعا کنیم که اجابت شود؟

درخواست كن تا به تو داده شود!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.