تبیان، دستیار زندگی
متأسفانه در عصری که کامپیوتر و گوشی‌های پیشرفته مجهز به سیستم اینترنت، از ابزار جدا نشدنی زندگی همه مردم شده است، هنوز هم والدینی وجود دارند که حتی خاموش و روشن کردن کامپیوتر را هم بلد نیستند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بچه‌های امروز، به والدینی امروزی نیاز دارند


متأسفانه در عصری که کامپیوتر و گوشی‌های پیشرفته مجهز به سیستم اینترنت، از ابزار جدا نشدنی زندگی همه مردم شده است، هنوز هم والدینی وجود دارند که حتی خاموش و روشن کردن کامپیوتر را هم بلد نیستند!


معامله‌های دوطرفه با نوجوان

سخت است از چنین کسانی انتظار داشت رفتار فرزند خود را کنترل کنند؟ پس والدین و سرپرستان دلسوز باید به دانش استفاده از وسایل ارتباطی پیشرفته مثل کامپیوتر و گوشی‌های مدرن امروز مجهز باشند. در اولین گام به منظور کنترل و نظارت بر رفتار فرزندان در استفاده از دستاوردهای جدید ارتباط جمعی بسیار حائز اهمیت است در خانواده‌ای که پدر و مادر کنار هم با فرزندان خود زندگی می‌کنند، با یکدیگر باید در مورد مسائل گوناگون به خصوص موضوعات مربوط به فرزندانشان اتفاق نظر داشته باشند.

هر کدام از آن‌ها باید مسائل را از دیدگاه طرف مقابل جدی گرفته و روی اهداف مربوط به خانواده، به یک نقطه مشترک برسند. در صورت لزوم، موقعیت‌ها را با هم بررسی کنند و در مورد تمایلات، آرزوها و اهداف، همدیگر را قانع کرده و به سازش برسند. به طوری که در مواقع مشکل‌آفرین، فرزندان با یک نظر مشترک از سوی والدین مواجه شوند. در غیر این صورت، فرزند ناخودآگاه به دلیل شیطنت و لجبازی ذاتی، به سمت یکی از والدین متمایل شده و به این ترتیب میان اعضای خانواده، تفرقه به وجود می‌آید، اما والدین مجردی که به هر دلیلی از همسر خود جدا زندگی می‌کنند و سرپرستی فرزندشان را به عهده دارند، لازم است با تعهد و مسئولیت‌پذیری بیشتری با آن‌ها برخورد کنند. باید برای بالا بردن سطح آگاهی خود برای پاسخگویی به پرسش‌های احتمالی بچه‌ها در مورد مسائل روحی و عاطفی‌شان، آمادگی لازم را داشته باشند. به خصوص در این گونه خانواده‌ها، فرزندان به دلیل محرومیت از وجود یکی از والدین، برای پر کردن خلأ عاطفی ناشی از آن، گرایش بیشتری به اینترنت و فناوری‌های جدید موجود در گوشی‌های همراه خواهند داشت. این دسته از بچه‌ها متأسفانه گاهی دچار فوران احساسات و عواطف جریحه‌دار انباشته می‌شوند. آن‌ها ولی و سرپرست خود را متهم به بی‌کفایتی و نالایقی می‌کنند، به همین دلیل چنین والدینی باید همواره آمادگی پاسخ دادن به این نوع پرسش‌ها و برخوردها را داشته باشند و در هر صورت، ضمن قانع کردن فرزندشان به آن‌ها تفهیم کنند وجود این مشکلات، هرگز نمی‌تواند بهانه‌ای برای توجیه رفتارهای نادرست آنان باشد و در هر صورت، شما با قاطعیت مراقبشان هستید.

هنگامی که می‌خواهید با فرزند خود وارد بحثی شوید و او را در مورد موضوعی قانع کنید یا دلیل نظارت و کنترل او را برایش توضیح دهید، ابتدا یادآوری کنید او را بی‌قید و شرط دوست دارید و این گونه گفت‌وگوها و رفتارها از سوی شما، صرفاً به خاطر شادی، سلامتی و خیر و صلاح اوست.

نشان بدهید مراقب آن‌ها هستید

هنگامی که می‌خواهید با فرزند خود وارد بحثی شوید و او را در مورد موضوعی قانع کنید یا دلیل نظارت و کنترل او را برایش توضیح دهید، ابتدا یادآوری کنید او را بی‌قید و شرط دوست دارید و این گونه گفت‌وگوها و رفتارها از سوی شما، صرفاً به خاطر شادی، سلامتی و خیر و صلاح اوست. این کار به شما برای ایجاد یک رابطه دوستانه کمک خواهد کرد. بچه‌ها اغلب پرسش‌های انتقاد گونه و مواخذه کننده را پیش خود تفسیر می‌کنند. به او اطمینان بدهید هرگز او را محکوم و سرزنش نکرده و فقط به دلیل بعضی از تغییرات رفتاری آن‌ها نگرانید.

تغییر عادات سالمی مثل منظم بودن در وقت خواب و سایر فعالیت‌ها، موفقیت در دروس، شاد بودن، تمرکز کافی داشتن روی مسائل روزمره و شرکت در گروه‌های ورزشی و به حالاتی چون خستگی، نبود تمرکز، آشفتگی، بی‌میلی به انجام تکالیف محوله، افت تحصیلی، دست کشیدن از سرگرمی‌های مورد علاقه و کناره‌گیری از اجتماع و دیگر رفتارهای نامطلوب که در او متوجه شده‌اید. پس از آن برای استفاده از اینترنت در کامپیوتر و گوشی‌های همراه، با توجه به میزان تکالیف درسی و وظایفشان برای آن‌ها، وقت تعیین کرده و بگویید بهتر است مقید به رعایت زمان استفاده باشند.

اشتباهات بزرگ والدین در تربیت

با ایجاد صمیمیت و حس اعتماد متقابل، از او بخواهید در مورد کارهایی که با کامپیوتر انجام می‌دهد و شبکه‌هایی که به آن‌ها پیوسته، برایتان توضیح دهد و با طرح سوالاتی، او را برای پاسخگویی به وجد آورید. مسلماً اطلاعات آن‌ها در این مورد بیش از شماست، ولی با افزایش آگاهی‌تان می‌توانید به راحتی پرسش‌های متعددی را مطرح کنید. به مدت دو هفته تا دو ماه بین خودتان قراری بگذارید و دفترچه یادداشتی را در اختیار او قرار دهید تا طبق قرار، ساعات استفاده از اینترنت را ثبت کند. اگر از مواضع تعیین شده سرپیچی کرد یا دروغ گفت، در آن بنویسید. پس از این مدت با حضور خود او می‌توانید به این نتیجه برسید آیا او یک کاربر معمولی است یا یک کاربر افراطی. سپس با همراهی او سعی کنید راه حلی برای رفع این مشکل پیدا کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، همواره سعی کنید با آرامش و با در نظر گرفتن روحیاتش اقدام کنید.

با کامپیوتر آشنا شوید

گذراندن دوره‌های تکنیکی و عمومی کامپیوتر، چک کردن پوشه‌ها، باز کردن صفحات مربوط به بچه‌ها و خواندن نوشته‌ها، دیدن عکس‌های ذخیره شده و موزیک‌های مورد علاقه‌شان، یادگیری کاربرد نرم‌افزارهای کامپیوتری تا حدی که با کامپیوتر راحت بوده و یک شیء نامأنوس به شمار نیاید، از واجبات وظایف والدین امروزی است. والدین باید عضو یک شبکه اینترنتی شده یا فعالیتی در این عرصه را برای خود انتخاب کنند و گاهی به آن سر بزنند و در مورد آن با فرزندشان گفت‌وگو کنند و به او نشان دهند از فعالیت‌های اینترنتی او نیز می‌توانند سر در آورند. در صورتی که با همه این اقدامات، قادر به کنترل رفتار خود و یا فرزندتان نیستید، حتماً از یک مشاور کمک بگیرید.

جام جم


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: m_hadi47

برگرفته از گروه: نوجوان و جوان