تبیان، دستیار زندگی
استقامت، یک مهارت آموختنی است. مهارتی که می‌تواند به ما کمک کند در هنگام فشارهای روحی و جسمی، تداوم بیشتری در مسیر اهدافمان تحمل کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما هم استقامت و پشتکار دارید؟


استقامت، یک مهارت آموختنی است. مهارتی که می‌تواند به ما کمک کند در هنگام فشارهای روحی و جسمی، تداوم بیشتری در مسیر اهدافمان تحمل کنیم.


موفقیت

کشف نقاط قوت و ضعف انسان در زندگی و یا برای شروع یک زندگی جدید، اساسی‌ترین گام به حساب می‌آید. داشتن استقامت و پشتکار، از نقاط قوت در زندگی انسان محسوب می‌شود. داشتن انرژی برای استقامت و پشتکار به خصوص در یک دوره از فعالیت‌های خاص و هدف‌دار با وجود مشکلات، موانع و یا دلسردی‌ها، بسیار مهم، تأثیرگذار و در نهایت موفقیت برانگیز است.

استقامت، یک مهارت آموختنی است. مهارتی که می‌تواند به ما کمک کند در هنگام فشارهای روحی و جسمی، تداوم بیشتری در مسیر اهدافمان تحمل کنیم. انرژی و قدرت استقامت به ما کمک می‌کند، اهداف و زندگی خود را در موقعیت‌ها و زمان‌های مختلف مدیریت کنیم. غالباً این قدرت به یکی از لذت‌بخش‌ترین احساسات یا تجربیات زندگی فرد تبدیل می‌شود، چرا که نتایج نهایی این امر به طور کلی برجسته و با ارزش هستند.

استقامت نه تنها در زندگی کاری، بلکه در ورزش نیز بسیار حائز اهمیت است. هرچند برخی رشته‌های ورزشی در رده‌ی ورزش‌های استقامتی قرار نمی‌گیرند، اما استقامت، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت در ورزش است. البته برخی به اشتباه آن را با آمادگی جسمانی یکی دانسته و با آن مقایسه می‌کنند. هرچند این دو شباهت‌هایی با هم دارند، اما نمی‌توان گفت که این دو مقوله، یکی است. شاید بتوان گفت؛ این دو، لازم و ملزوم هم دیگر هستند.

نکته قابل توجه این است که بدن و ذهن انسان خیلی زود به شیوه‌ی زندگی بدون فعالیت، سکون، دلسردی و سستی عادت کرده و به اصطلاح، تنبل می‌شود. کاهش انرژی یک فرد بر کارایی ذهنی و فیزیکی او تأثیر بسیاری دارد، به همین خاطر افزایش آن در فعالیت‌های روزانه، مفید است و استقامت شما را افزایش می‌دهد.

دکتر سلیگمن، انسان‌شناس و روانشناس بالینی تعریف کاملی از این دو خصیصه انسانی یعنی استقامت و پشتکار به ما ارائه می‌دهد. او می‌گوید: «استقامت یعنی شما هر آنچه را که شروع کرده‌اید، تمام می‌کنید. فردی کوشا که پروژه‌های سخت و زمان‌بر را انتخاب و آن‌ها را به پایان می‌رساند. هنگام سختی، گشاده‌رو است و کمتر گله و شکایت می‌کند. او آنچه را که می‌گوید و باور دارد، انجام می‌دهد، حتی بیشتر از آنچه در توانش است و هرگز کوتاهی نمی‌کند.»

اگر این تعریف در شما صدق می‌کند، به شما تبریک می‌گوییم. شما فردی با استقامت و پشتکار هستید. خصیصه‌ای که به عنوان یکی از نقاط قدرت انسان شناخته شده است و همین خصیصه، شما را با سایر موجودات متمایز کرده و به شما شخصیتی با ثبات، صلابت، امیدوار و قدرتمند می‌بخشد.

استقامت یعنی شما هر آنچه را که شروع کرده‌اید، تمام می‌کنید. فردی کوشا که پروژه‌های سخت و زمان‌بر را انتخاب و آن‌ها را به پایان می‌رساند. هنگام سختی، گشاده‌رو است و کمتر گله و شکایت می‌کند. او آنچه را که می‌گوید و باور دارد، انجام می‌دهد، حتی بیشتر از آنچه در توانش است و هرگز کوتاهی نمی‌کند.

راه‌هایی که می‌توان با آن استقامت بدن را بالا برد:

- باز کردن ذهن: داشتن یک ذهن باز، اساساً به این معنی است که هنگام نیاز سریع به قضاوت یا نتیجه‌گیری صحیح، آماده باشید. همچنین توان شنیدن و درک توانایی خود و دیگران، حتی اگر کاملاً با گفته‌ها و انجام کارهای آن‌ها موافق نباشید. این کار تجربه‌های جدیدی را به شما می‌دهد که با آن‌ها شما می‌توانید به ایده‌های جدید دست یافته و حرکت رو به جلو داشته باشید.

- برای برنامه‌های خود، هدف‌گذاری و تمرکز کنید. استقامت باید در یک راه درست و با ارزش استفاده شود.

- برای کسب مهارت و بالا بردن قدرت و استقامت خود، یک برنامه‌ی ورزشی منطقی و قابل انجام تنظیم کنید. باید کم‌کم شروع کنید و به تدریج تلاش کنید تا به آنچه که می‌خواهید، برسید.

- ورزش را با پیاده‌روی آغاز کنید. پیاده‌روی، توانایی قلبی و تنفسی شما را بالا می‌برد، در نتیجه میزان انرژی افزایش می‌یابد، عضلات خود را قوی کنید و شب‌ها خوب بخوابید.

رمز موفقیت در زندگی

- انگیزه؛ داشتن انگیزه در انجام هر کاری بسیار مهم است. این انگیزه باید با هر قدمی که شما بر می‌دارید، قوی و قوی‌تر شود. دنبال آن و منتظر آن نباشید، بلکه با ادامه و تداوم در کار خود، این انگیزه نیز به وجود آمده و هر چه قوی‌تر شما را به ادامه تشویق خواهد کرد.

- سعی کنید، باور محدودیت‌های ذهنی و بدنی خود ر ا بشکنید و پا فراتر از این محدودیت‌ها بگذارید. در صورت امکان، در هر کاری یک گام جلوتر بردارید. خواهید دید که سختی و آن ظاهر غیر ممکن با استقامت و پشتکار شما، کم‌کم نرم، آسان و ممکن می‌شود. در این زمان، حس بهتری خواهید داشت. این تمرین برای بالا بردن استقامت، بسیار مفید است.

- پروژه‌های بلند مدت با کاری مداوم انتخاب کنید. زمان کاری برای خود تعیین کنید؛ اینکه در هفته چند روز و در روز چند ساعت باید کار کنید تا این پروژه در زمان معین آماده شود. هیچ فشار مضاعفی و بی‌دلیلی نباید وجود داشته باشد.

- مثبت و مسئولیت پذیر باشید. می‌دانید هر کاری موانع، سختی، چالش‌ها و حتی شکست‌های خود را دارد. بنابراین زود جا نزنید. شکایت و منفی بافی نکنید. برای کار و هدف خود، احساس مسئولیت داشته و مثبت اندیش باشید. روی هدفتان تمرکز کنید و راه‌های رسیدن به آن؛ اینکه در این راه هم چند بار شکست خورده‌اید، مهم نیست.

- برنامه و پروژه خود را با یک دوست در میان بگذارید و اهداف خود را با او شریک شوید. اگر با هم کار کنید، انگیزه‌ی بیشتری خواهید داشت و بیشتر تشویق خواهید شد. البته به شرطی که هر دو روحیه و شخصیتی مشابه و نزدیک به هم داشته باشید.

- ابزار و امکانات مورد نیاز کار خود را تا آنجا که ممکن است، تهیه و آماده کنید.

- بعضی از پروژه‌ها و فعالیت‌های انتخابی ممکن است در ابتدا بسیار سخت و غیر ممکن به نظر بیایند. اما یادتان نرود شما دارای استقامت و پشتکاری هستید که از عهده هر کاری برمی‌آید و به مرور زمان کار نیز آسان خواهد شد، تنها باید از این مرحله با استقامت رد شوید.

- صبور باشید. کم کم و به تدریج، کار را ادامه و پیشرفت دهید. شما باید تلاش کنید و پشتکار داشته باشید. قرار نیست خود را بکشید. ناشکیبایی راه به جایی ندارد.

- معنویت، بسیار در انجام کارها به شما کمک می‌کند. دعا به درگاه خداوند را در زندگی کاری و شخصی فراموش نکنید. ما همه می‌توانیم از حمایت معنوی و رشد بهره‌مند شویم. افرادی که دارای روحیه معنوی هستند، به طور کلی در شرایط خاص، قادر به حفظ استقامت و اعتماد به نفس خود و اطرافیان هستند، آن‌ها افرادی شادند که قادر به کسب تجربه‌های بیشتر در زندگی هستند. اگر خودتان در این گروه قرار ندارید، با چنین افرادی در ارتباط باشید و با آن‌ها صحبت کرده و از معنویت آن‌ها کمک بگیرید.

این تنها متاعی است که نمی‌توان آن را با پول خرید. برای به دست آوردن این روحیه معنوی در زندگی نیز شما نیاز به کمی استقامت دارید. خواهید دید که تغییرات چگونه شروع می‌شوند.

- سلامتی فیزیکی خود را با مراجعه به پزشک و آزمایشات سالانه حفظ کنید. می‌دانید که ذهن و فیزیک انسان در رابطه تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند. پس نباید این را فراموش کنید.

همشهری آنلاین


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: sztohidi

برگرفته از گروه: موفقیت و مدیریت