تبیان، دستیار زندگی
در پنجاه سال گذشته بروز تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات ، تغییرات عمده ای را در عرصه های متفاوت حیات بشری به دنبال داشته است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباطات، با فناوری یا بی‌فناوری؟

(قسمت سوم)


در پنجاه سال گذشته بروز تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات ، تغییرات عمده ای را در عرصه های متفاوت حیات بشری به دنبال داشته است . انسان همواره از فن آوری استفاده نموده و کارنامه حیات بشریت مملو از ابداع فن آوری های متعددی است که جملگی در جهت تسهیل زندگی انسان مطرح شده اند.

ارتباطات

قسمت اول ، قسمت دوم

در سالیان اخیر، فناوری های اطلاعات و ارتباطات که از آنان به عنوان فناوری های جدید و یا عالی یاد می شود، بیشترین تاثیر را در حیات بشریت داشته اند. دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر بوده و ما امروزه شاهد همگرائی آنان بیش از گذشته با یکدیگر بوده، بگونه ای که داده و اطلاعات به سرعت و در زمانی غیرقابل تصور به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده کنندگان قرار می گیرد.

بدون شک مهمترین و در عین حال بزرگترین پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ابداع «وب» توسط «تیم برنرزلی» در اواخر سال 1980 درCERN ، برمی گردد. به منظور آشنائی با جایگاه واقعی «وب» ، کافی است به ضریب نفوذ آن پس از ابداع توجه گردد. پس از ابداع هر فناوری، مدت زمانی بطول می انجامد تا فناوری مورد نظر در مقیاس عمومی مورد استفاده قرار گیرد. مثلاً تلفن پس از 74 سال، رادیو پس از 38 سال، کامپیوترهای شخصی پس از 16 سال، تلویزیون پس از 13 سال و «وب» پس از 4 سال، موفق به جذب پنجاه میلیون استفاده کننده شده اند .

شیوه‌های ارتباطی

اشکال مختلفی برای ارتباطات وجود دارد که ممکن است با هم در تلافی باشد، ارتباط حیاتی، گرافیکی، موجی و از راه دور از جمله این روش ها است. ارتباطات حیاتی کلیه روش های ارتباطی است که راه طبیعی مانند حرف زدن، شنیدن، دیدن و دست دادن استفاده می شود.

تحول در صنعت نیمه هادی ها (ترانزیستور، مدارات مجتمع، میکرو تراشه ها) ، کوچک و ارزان شدن کامپیوترها را به دنبال داشت. متعاقب این تحول عظیم، امکان استفاده از کامپیوتر در ابعاد بسیار گسترده و برای عموم کاربران، فراهم گردید

ارتباطات گرافیکی روشی که برای انتقال پیام است که در آن از تصاویر در هر قالبی استفاده می شود. مجلات و روزنامه ها، پیام های گرافیکی با نگارش، خواندن، ترسیم کردن و رنگ کردن انتقال می یابد. هر نوع ارتباطاتی که از طریق هوا، آب، فضا یا هر محیط دیگری به شکل موجی صورت می گیرد. این نوع ارتباطات از آخرین ابداعات فناوری استفاده می کند.

امواج صوتی لرزش ها یا ارتعاشاتی هستند که در هوا، آب یا سایر محیط ها جریان پیدا می کنند. آن ها توسط گوش قابل دریافت هستند. برنامه های رادیو و تلویزیون هم در حال تبدیل به علائم الکتریکی هستند. این علائم با امواج حامل الکترومغناطیسی انتقال می یابند. این امواج انرژی الکترو مغناطیسی دارند و علائم را انتقال می دهند. آنتن ها و بشقاب های بزرگ علائم را دریافت می کنند. بخش تصویری علائم تلویزیونی و برنامه های کامل انتقال رادیویی به امواج متناسب تبدیل می شوند و می توانید آن ها را ببینید یا از بلندگو به آن ها گوش کنید.

ارتباطات

اگر شرکت مخابرات از کابل های فیبر نوری استفاده کند، علائم نوری از شی تصویر را به چشمان شما و عدسی ها دوربین می آورد. ارتباطات از فواصل دور، تله کامیونیکیشن یا ارتباط از راه دور نامیده می شود. امروز بسیاری از سامانه های ارتباط از راه دور از ابزار الکترونیکی و الکترونیکی نوری استفاده می کنند. اگر رادیو، تلویزیون یا تلفن را روشن کنید، از یک ماشین با ابزار ارتباط از راه دور استفاده کرده اید.

تفاوت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با فناوری اطلاعات (IT) چیست؟

در فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستگاه ها و فناوری های ارتباطی دارای جایگاهی خاص بوده و از عناصر اساسی به منظور  استفاده از مزایا و دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، محسوب می گردند.

در ادامه با تعاریف متفاوت ICT، بیشتر آشنا می شویم:

** در اوایل سال 1990 به مجموعه سخت افزار، نرم افزار، شبکه و صنایع مرتبط به آنان، فناوری اطلاعات (IT) گفته می شد. در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، تاکید و محوریت بر روی جنبه ارتباطی می باشد، بگونه ای که ارتباطات به منزله یک «باید» مطرح بوده که فناوری اطلاعات بدون وجود آن امکان ارائه سرویس ها و خدمات  را دارا نمی باشد.

** فناوری اطلاعات و ارتباطات واژه ای است که به هر نوع دستگاه ارتباطی و یا برنامه نظیر: رادیو، تلویزیون، تلفن های سلولی، کامپیوتر، نرم افزار، سخت افزارهای شبکه، سیستم های ماهواره ای و نظایر آن اطلاق شده که سرویس ها، خدمات و برنامه های متعددی به آنان مرتبط می گردد (کنفرانس از راه دور، آموزش از راه دور).

** فناوری اطلاعات و ارتباطات اغلب در یک مفهوم و جایگاه خاص مورد بررسی کاربردی دقیق تر قرار می گیرد نظیر: فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، بهداشت، کتابخانه ها و غیره.

** فناوری اطلاعات و ارتباطات، به مجموعه امکانات سخت افزاری، نرم افزاری، شبکه ای و ارتباطی به منظور دستیابی مطلوب به اطلاعات، گفته می شود.

** همگرائی بین کامپیوتر و ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات را شکل می دهد (پیوند بین کامپیوتر و بهره برداری از تمامی قابلیت های آن خصوصاً پردازش و ذخیره سازی داده با امکانات متعدد ارتباطی).

ارتباطات

** با این که تکنولوژی های مرتبط با کامپیوتر به نوعی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت، ولی پتانسیل های گسترده آن پس از تحقق دو تحول عمده در سال 1980 بر همگان آشکار گردید: تحول در صنعت نیمه هادی ها (ترانزیستور، مدارات مجتمع، میکرو تراشه ها) ، کوچک و ارزان شدن کامپیوترها را به دنبال داشت. متعاقب این تحول عظیم، امکان استفاده از کامپیوتر در ابعاد بسیار گسترده و برای عموم کاربران، فراهم گردید (کافی است به اطراف خود نگاهی داشته باشیم!).

دومین تحول عمده، ارتباط کامپیوترها با یکدیگر و برپاسازی شبکه های کامپیوتری است. در ادامه با استفاده از فناوری های متعدد مخابراتی و ارتباطی، امکان اتصال و ارتباط بین شبکه های کامپیوتری، فراهم گردید. تحولات فوق، زمینه انقلاب عظیم اطلاعاتی در عصر حاضر و ظهور فناوری های متعدد اطلاعات و ارتباطات را ایجاد نموده است.

** مهمترین ویژگی فناوری اطلاعات و ارتباطات، نحوه ذخیره سازی، پردازش و دستیابی به اطلاعات است.

** به مجموعه فناوری هائی که امکان ذخیره سازی، پردازش، ارائه و انتقال اطلاعات را از طریق محیط های انتقال فراهم می نماید، اطلاق می گردد.

       ادامه دارد...

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: Wikipedia، ictzr، کتاب آشنایی با فناوری نانو 2، سلیمی