تبیان، دستیار زندگی
سیستم عامل های ارائه شده از سمت مایکروسافت هر روزه در حال پیشرفت هستند که می خواهند کاربران خود را با هر نوع سیستمی به سمت خود جلب کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهینه‌سازی ویندوز 8.1

(قسمت دوم)


در قسمت قبل به برخی ویژگی های ویندوز 8.1 و برتری آن نسبت به ویندوز 8 اشاره شد، در ادامه آنچه می تواند مفید باشد آمده است.

سیستم عامل های ارائه شده از سمت مایکروسافت هر روزه در حال پیشرفت هستند که می خواهند کاربران خود را با هر نوع سیستمی به سمت خود جلب کنند.

قسمت اول

چرخش صفحه نمایش به یک لیست برنامه‌های دسکتاپ

گزینه های مختلفی در اختیار شما قرار گرفته است اما مشکلی وجود دارد، زمانی که بر روی دکمه جدید شروع در ویندوز 8.1 کلیک می کنید در ابتدا شما رابط برنامه ها را در قالب کاشی های مختلف مشاهده می کنید. برای حل این مسئله راهی در نظر گرفته شده است که می توان کاشی ها را پنهان کرده و آن ها را ندید.

بهینه‌سازی

کاشی های زنده برای برنامه های دسکتاپ مناسب نیستند و بیشتر برای کاربران تبلت که با برنامه های مدرن کار می کنند، مناسب هستند.

در تب Navigation گزینه ای به نام Show the Apps view automatically when I go to Start وجود دارد که با انتخاب این گزینه می توانید زمانی که بر روی دکمه شروع کلیک می کنید لیستی از برنامه ها را مشاهده کنید و نه کاشی ها.

گزینه بعدی List desktop apps first in the Apps view when it’s sorted by category است که به هنگام مشاهده می توانید برنامه ها را به صورت گروه بندی شده مشاهده کنید. همچنین می توانید برخی از برنامه ها را که بیشتر از آن ها استفاده می کنید را برای اولین بار مشاهده کنید.

بهینه‌سازی

با کلیک کردن بر روی دکمه شروع می توانید لیستی از برنامه های نصب شده را مشاهده کنید و یا این که می توان گفت یک استارت منو تمام صفحه خواهید داشت. همچنین می توانید بر روی فلش کوچکی که در پایین قرار دارد کلیک کنید تا دوباره بتوانید کاشی ها را مشاهده کنید.

بهینه‌سازی

در صورتی که گزینه Search everywhere instead of just my apps when I search from the Apps view را فعال کنید می توانید زمانی که در صفحه نرم افزارها تایپ می کنید فایل ها و تنظیمات مختلف را جستجو کنید.

خاموش کردن سیستم با استفاده از دکمه شروع

ویندوز 8.1 گسترش یافته، منوی کاربری جدیدی به نام power user menu را اضافه کرده که کاربر می تواند با کلیک راست کردن بر روی دکمه شروع و یا فشردن Windows Key + X گزینه هایی همچون Shut Down، Restart و دیگر گزینه ها را مشاهده کند. به عبارت دیگر شما به جای چپ کلیک کردن، با کلیک راست بر روی دکمه شروع می توانید این منو را مشاهده کنید.

جستجوی یکپارچه استفاده شده در ویندوز 7 به دسته های مختلف که شامل برنامه ها، تنظیمات و فایل ها بود، در ویندوز 8 تقسیم شد. در ویندوز 8.1 جستجوی یکپارچه ویندوز 7 بازگردانده شده است و می توان در صفحه نمایش شروع جستجو را انجام داد

با وجود این منو همچنین می توانید دسترسی سریع به گزینه های دیگر پیکربندی سیستم همچون Control Panel را مشاهده کنید.

استفاده از جستجوی یکپارچه

جستجوی یکپارچه استفاده شده در ویندوز 7 به دسته های مختلف که شامل برنامه ها، تنظیمات و فایل ها بود، در ویندوز 8 تقسیم شد. در ویندوز 8.1 جستجوی یکپارچه ویندوز 7 بازگردانده شده است و می توان در صفحه نمایش شروع جستجو را انجام داد. به هنگام جستجو می توان تمامی برنامه های نصب شده، تنظیمات و فایل ها را حتی بدون یک کلیک در بین گروه های مختلف را جستجو کرد.

بهینه‌سازی

همچنین در ویندوز 8.1 شما خواهید توانست عملیات جستجو را بدون ترک دسکتاپ انجام دهید.

آیا می خواهید به سرعت به برنامه ها دسترسی داشته باشید و یا این که فایل ها را با جستجو به سرعت باز کنید؟

در ویندوز 8 شما برای انجام این موارد نیاز به ترک کار خود و استفاده از منوی استارت تمام صفحه دارید اما در ویندوز 8.1 شما می توانید از Windows Key + S استفاده کنید و نوار جستجو را باز کنید و عملیات جستجو را بدون ترک دسکتاپ انجام دهید.

بهینه‌سازی

تعداد پنجره‌ها

در ویندوز 8 شما می توانستید دو پنجره را در کنار یکدیگر قرار دهید و کارهای خود را در آن ها دنبال کنید. اکنون مایکروسافت محدودیت تنها 2 پنجره را برداشته است و شما می توانید هر تعداد برنامه که دوست دارید را در کنار یکدیگر قرار دهید. البته محدودیت هایی نیز وجود دارد؛ سیستم جدید به نحوی طراحی شده که "تعداد" پنجره های باز شده در کنار هم، بستگی به رزولوشن نمایشگر شما دارد.

به گفته مایکروسافت، این قابلیت در واقع ارتباط مستقیمی با تعداد پیکسل های افقی دستگاه کاربر دارد. 

تغییراتی کلیدی همچون تصاویر پس زمینه واحد، بوت شدن مستقیم به دسکتاپ، جستجوی عمیق و... از جمله امکاناتی هستند که کار با این سیستم عامل را، لذت بخش تر از گذشته می کنند.

بهینه‌سازی

یکپارچه سازی با اسکای درایو مایکروسافت بر روی سرویس ابری عملیات بسیاری انجام داده بود و سرانجام در ویندوز 8.1 وقت آن رسیده که اسکای درایو را عمیق تر در سیستم عامل احساس کنید. اکنون اکثر اپلیکیشن ها می توانند از امکانات اسکای درایو استفاده نمایند و عملکرد اپلیکیشن خود این سرویس نیز بسیار بهینه شده است. در تغییرات جدید حتی اگر اسکای درایو باز نباشد، به روز رسانی و دریافت فایل های جدید در آن انجام می شود. از این طریق شما می توانید از هر دستگاهی فایلی را در اسکای درایو قرار دهید و تنها چند ثانیه بعد آن را در ویندوز 8 تحویل بگیرید.

تغییراتی کلیدی همچون، تصاویر پس زمینه واحد، بوت شدن مستقیم به دسکتاپ، جستجوی عمیق، ... از جمله امکاناتی هستند که کار با این سیستم عامل را لذت بخش تر از گذشته می کنند.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Windows 8.1 in-depth hands-on: features, apps, impressions and screenshots”‌ BY DANA WOLLMAN”‌

howtogeek

How to Optimize Windows 8.1 for a Desktop PC

مطالب مرتبط:

چگونه با ویندوز 8 شروع کنیم؟ (قسمت دوم)

نکاتی پیرامون ویندوز 8

قابلیت‌های جدیدترین ویندوز