تبیان، دستیار زندگی

می‌خواهید خاطراتتان در امان بماند؟ از این‌ها بپرهیزید

اگر نمی‌خواهید چند سال دیگر آلزایمر تمام خاطرات شیرین زندگی‌تان را ببلعد از همین حالا به فکر باشید. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که با مصرف برخی از مواد غذایی احتمال ابتلا و پیشرفت بیماری آلزایمر را بیشتر می‌کنید. با ما همراه باشید تا بگوییم از چه خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی باید بپرهیزید تا بیماری آلزایمر از شما دور شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
8 جوانب مثبت و منفی خوردن گوشت قرمز که باید درباره آنها بدانید

گوشت قرمز: هر چه کمتر بهتر

در سال 2013 محققان اسپانیایی بررسی‌هایی روی 815 نفر انجام داده و به این نتیجه رسیدند که آهن موجود در گوشت قرمز می‌تواند باعث افزایش استرس اکسیداتیو شده و در پیشرفت بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. استرس اکسیداتیو همان آسیبی است که رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن وارد می‌آورند که در واقع عامل اصلی التهاب‌ها، مرگ سلول‌ها و ابتلا به بیماری‌ها به خصوص سرطان محسوب می‌شود. باید بدانید با وجود اینکه که آهن نقش موثری در عملکرد سلول‌های بدن دارد اما میزان زیاد آن آسیب‌رسان است. به خاطر اینکه مازاد آن باعث تشکیل رادیکال‌های آزاد می‌شود و می‌تواند به بافت‌های بدن به خصوص بافت‌های مغز که از قضا حساس تر نیز هستند آسیب برساند. توصیه می‌کنیم هر هفته پنج مرتبه گوشت یا تخم‌مرغ و دو مرتبه ماهی میل کنید. در این صورت نیازهای بدنتان به سالم‌ترین شیوه تامین می‌شود.

 

آب شیر: زیاده‌روی نکنید

نتایج بررسی‌های محققان فرانسوی نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در مناطقی که آب آشامیدنی آن حاوی آلومینیوم بیشتری است (بیش از 0.1 میلی‌گرم در لیتر) 1.99 برابر بیشتر است. موقع تصفیه‌ی آب برای شفافیت آن، از سولفات آلومینیوم استفاده می‌شود؛ اما آلومینیوم در بافت‌های مغز ما جا خوش می‌کند و به سیستم عصبی آسیب می‌رساند. این عنصر همچنین باعث افزایش روند پیری می‌شود. در واقع آلومینیوم وارد خون شده و به مغز می‌رسد و در آنجا باقی می‌ماند. زمانی که جذب این ترکیب زیاد می‌شود مشکلاتی در سلول‌های عصبی نیز بروز می‌کند.

 

پنیر بخوریم یا نخوریم؟

در سال 2002 محققان دانشگاه بوستون آمریکا به این نتیجه رسیدند که میزان بالای اسیدآمینه‌ی هموسیستئین در بدن خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. معمولاً پنیرها حاوی میزان زیادی از این اسیدآمینه می‌باشند. البته باید بدانید که برخی از متخصصان نیز نتایج این قبیل پژوهش‌ها را چندان جدی ارزیابی نمی‌کنند. به عقیده‌ی این متخصصان درست است که مصرف چربی و قند زیاد مشکلاتی در سلامتی ایجاد می‌کند اما تأثیری در ابتلا به آلزایمر ندارد. توجه داشته باشید که داشتن تغذیه‌ی نامناسب اجازه نمی‌دهد که سلول‌های مغز در برابر برخی از هورمون‌ها عکس‌العمل‌های درست و به موقعی از خود نشان دهند. توصیه‌ی متخصصان این است که در مصرف پنیر و به طور کلی مواد غذایی چرب احتیاط کرده و از انواع کم چرب آن استفاده کنید.

 

امان از الکل

نتایج پژوهشی که در سال 2009 روی 3000 شرکت‌کننده‌ی آمریکایی 75 ساله انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف الکل باعث آسیب‌های مغزی شده و به بیماری آلزایمر منجر می‌شود. به خاطر اینکه اتانول موجود در الکل باعث گشاد شدن عروق می‌شود. تداوم این روند باعث می‌شود در گردش خون مغز اختلال ایجاد شود و سلامت سیستم عصبی به خطر بیفتد.

امگا 3 نیز تأثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد. امگا 3 ها در ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین و غیره، روغن کلزا، روغن سویا

و روغن کنجد به میزان قابل‌توجهی وجود دارد

 

مواد غذایی ضد آلزایمر را دریابید

نتایج پژوهشی که روی 500000 نفر انجام ‌شده و در British médical journal به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف میوه و سبزیجات زیاد خطر ابتلا به زوال عقل به ویژه آلزایمر را به میزان 13 درصد کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که مصرف امگا 3 نیز تأثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد. امگا 3 ها در ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین و غیره، روغن کلزا، روغن سویا و روغن کنجد به میزان قابل‌توجهی وجود دارد. این ترکیبات مفید به عملکرد خوب سلول‌های مغزی کمک می‌کنند. توصیه می‌کنیم علاوه بر مصرف این مواد غذایی از روش‌هایی مانند بخارپز کردن و کباب کردن برای پخت و پز استفاده کنید. همچنین استفاده از زرورق و فر نیز برای حفظ مواد مغذی موجود در مواد غذایی موثر است.

 

بازی‌های فکری و ورزش را فراموش نکنید

ورزش با افزایش قدرت مغز و توانایی احیای سلول‌ها از پیدایش علائم بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند. بخشی از مغز ما به انجام حرکات و تنظیم هماهنگی آن‌ها اختصاص دارد. ورزش باعث افزایش ساخت نرون‌ها یا همان سلول‌های عصبی می‌شود. علاوه بر ورزش و تقویت عضلات باید بازی‌های فکری نیز انجام دهید. هر فعالیتی که سلول‌های مغز را به کار بگیرد باعث تقویت آن‌ها می‌شود. کتاب خواندن، حل جدول، سودوکو و غیره جزو فعالیت‌های فکری خوب محسوب می‌شوند که آلزایمر را از شما دور خواهند کرد. توصیه می‌کنیم سیگار را ترک کنید. تا جایی که امکان دارد در معرض حلّال‌ها یا محصولات شیمیایی سمی مانند بنزن، پاک‌کننده‌های و محلول‌های شیمیایی قرار نگیرید.

 


مطالب مرتبط:

ساده‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از بیماری آلزایمر

غذاهای ضد آلزایمر

ارتباط هویج و اسفناج با آلزایمر

فکری پویا با تغذیه مناسب

با مواد غذایی آلزایمر را از خود دور کنید

8 ماده غذایی که از زوال عقل پیشگیری می‌کنند

جلوگیری از آلزایمر با مواد غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.