تبیان، دستیار زندگی
معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: حق مردم است که مدیریت دانش و مهارت زندگی را فرا بگیرند به همین دلیل امسال (93) بسته های آموزشی را با رویکرد درمانی آماده و در میان مردم توزیع می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت ازدواج = دو طلاق!


معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: حق مردم است که مدیریت دانش و مهارت زندگی را فرا بگیرند به همین دلیل امسال (93) بسته های آموزشی را با رویکرد درمانی آماده و در میان مردم توزیع  می کنیم.

وی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره پلیس گفت: 40 مرکز مشاوره در کشور فعال بوده و در 600 کلانتری کشور دایره مشاوره و مددکاری داریم در 11 ماهه سال 92 70 درصد 300 هزار پرونده ارجاعی به این دوایر از چرخه قضایی و انتظامی خارج و منجر به مصالحه شد.

طلاق و ازدواج

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با اعلام اینکه از هر سه و نیم ازدواج در تهران یکی منجر به طلاق می شود، تصریح کرد: به دلیل اینکه مهارتهای اولیه را بلد نیستیم آمار طلاق بسیار بالاست باید کاری کنیم که مهارتهای اولیه را تمام خانواده های ایرانی فرا گیرند.

وی افزود: یک و نیم میلیون معتاد کشور سالانه 560 میلیون بزه اجتماعی انجام می دهند.

سردار سعید منتظرالمهدی اظهارداشت: خوشبختانه توانستیم از پلیس خشن با استفاده از قدرت رسانه ها و اقدامات نرم به پلیس هوشمند برسیم، پلیس مطلوب پلیس قانون مدار، مردم دار، اخلاق مدار و پویا است و از عنصر خلاقیت استفاده می کند. به جز برخورد با عده ای هنجار شکن، پلیس سعی می کند با مردم با رفعت برخورد کند

به گفته وی، مهمتر از امنیت، احساس امنیت در جامعه است خوشبختانه امروز منزلت اجتماعی پلیس به بیش از 50 درصد رسیده و پلیس سومین شغل برتر کشور است. در حال تلاش هستیم تا منزلت اجتماعی پلیس بالا رود ارتباط با مردم و جلب مشارکت آنها در دستور کار نیروی انتظامی قرار دارد چرا که بدون همکاری مردم نمی توانیم طرحها را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: احساس امنیت با دو مۆلفه مواد مخدر و سرقت کاهش پیدا می کند چرا باید همه چیز روی دوش پلیس باشد در وقوع یک سرقت، سرعت، فرصت و سهولت سه مۆلفه اثرگذار است که تنها سرعت از سوی فرد سارق بوده و دو مۆلفه دیگر از سوی سایر دستگاهها برای سرقت فراهم می شود رویکرد پلیس در بخش پیشگیرانه درمانگر است.

به گفته منتظر المهدی، اگر بحث سرقت برچیده شود منزله اجتماعی پلیس 20 درصد افزایش می یابد سرقت یک پدیده اجتماعی است که باید با آن اجتماعی برخورد کنیم.

خوشبختانه توانستیم از پلیس خشن با استفاده از قدرت رسانه ها و اقدامات نرم به پلیس هوشمند برسیم، پلیس مطلوب پلیس قانون مدار، مردم دار، اخلاق مدار و پویا است و از عنصر خلاقیت استفاده می کند. به جز برخورد با عده ای هنجار شکن، پلیس سعی می کند با مردم با رفعت برخورد کند

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با اعلام اینکه بحث مواد مخدر از 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح مطرح بود افزود: کشور ما یک و نیم میلیون نفر معتاد دارد که هر معتاد در سال 375 بزه اجتماعی انجام می دهد در سال 560 میلیون بزه اجتماعی توسط معتادان انجام می شود. سهم پلیس در رفع این آسیبها و آسیبهای مواد مخدر کم است.

وی با بیان اینکه علل بیشترین بزه در سطح کلان احساس تبعیض است تأکید کرد: افرادی که احساس تبعیض کنند به انجام بزه اجتماعی روی می آورند آنچه باعث ایجاد بزه می شود فقر مطلق نیست و این موضوع تبعیض است که این امر به علت بی هنجاری های محیط سکونت، عدم آگاهی و دربرخی مواقع حضور کم پلیس است.عدم آگاهی باعث شده است در برخی آرایشگاههای زنانه موادمخدر صنعتی برای لاغری یا در میان دانشجویان برای افزایش فرصت مطالعه مطرح شود.

به گفته منتظرالمهدی ، برخی خانواده ها معتاد پرور هستند که این موضوع در مجامع اموزشی و دوستان نیز وجود دارد، پلیس در دو مقوله آموزش همگانی و مشاوره و مددکاری اجتماعی ورود پیدا کرده و این موضوعات را در دستور کار قرار داده است.

طلاق

چند درصد طلاق ها به علت اعتیاد است

سال گذشته دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارهای  قابل تاملی از نقش اعتیاد در طلاق ها ارائه داده بود. وی  با بیان این که 63 درصد از افراد معتاد متاهل و 53 درصد شاغل هستند گفت: علت 50 درصد از طلاق‌های کشور مساله "اعتیاد" است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اگر در گذشته تنها ماده مخدر تریاک محسوب می‌شد، امروز انواع و اقسام آن به ویژه مخدرهای صنعتی افزایش یافته و به صورت خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طوری که برای هر امراض و بیماری یک نوع از این مخدرهای صنعتی جایگزین درمان معرفی می‌شود که نمونه‌های بارز آن تجویز برای استرس، افسردگی، کاهش یا افزایش وزن، تمرکز در شب‌های امتحان برای دانشجویان، نارسایی‌های جنسی و پوست و غیره هستند. با توجه به این که آگاهی جامعه از مصرف این مواد کم است آن‌ها نمی‌دانند حتی یک یا دو بار مصرف این قرص‌ها امکان بازگشت را از افراد می‌گیرد و بر همین اساس در حال حاضر یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد.

وزیر کشور اظهار کرد: از سال 86 به بعد از هر نظرسنجی که توسط دستگاه‌های مختلف صورت گرفته اولین دغدغه مردم و خانواده بحث اعتیاد بوده و بیکاری دغدغه دوم آن‌ها محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر این تعداد معتاد هر کدام دارای چهار عضو در خانواده باشند در حال حاضر می‌توان گفت 6 میلیون نفر به صورت مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند.

به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر 63 درصد معتادان متاهل و 53 درصد شاغل هستند. همچنین 50 درصد از طلاق‌های کشور نیز به علت اعتیاد صورت می‌گیرد که اگر برای هر زوجی که طلاق می‌گیرند دو فرزند را متصور شویم به یک مقوله بسیار گسترده از آسیب‌ها در جامعه مواجهیم.

وی درباره کاهش سن اعتیاد در کشور نیز گفت: براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته متاسفانه 20 درصد از معتادان دارای مدرک لیسانس و 70 درصد دیپلم دارند. همچنین 46 درصد از زندانیان افرادی هستند که مستقیم با مواد مخدر ارتباط داشته‌اند و 25 درصد از زندانیان نیز به صورت غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط بوده‌اند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : مهر و ایسنا

مطالب مرتبط:

عجله برای معتاد شدن!؟

چرا معتاد می شویم؟

 چاره دانش آموز معتاد کدام است؟