تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی وظیفه طلاب و علمای حوزه علمیه را در شناساندن حضرت زهرا – سلام الله علیها - و برپایی مراسم سوگواری در ایام فاطمیه سنگین ارزیابی کرد و گفت: علما و طلاب به مردم بفهمانند آنچه که در این ایام صورت می‌گیرد، کم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‌الله وحید خراسانی: وظیفه مسلمانان نسبت به حضرت زهرا سنگین است

آیت الله وحید خراسانی

آیت‌الله وحید خراسانی وظیفه طلاب و علمای حوزه علمیه را در شناساندن حضرت زهرا – سلام الله علیها - و برپایی مراسم سوگواری در ایام فاطمیه سنگین ارزیابی کرد و گفت: علما و طلاب به مردم بفهمانند آنچه که در این ایام صورت می‌گیرد، کم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح روز گذشته در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به ایام فاطمیه گفت: وظیفه همه، فهماندن عظمت، مقام و رفعت آن حضرت است.

وظیفه مسلمانان نسبت به حضرت زهرا سنگین است

ایشان با بیان این‌که هر مسلمانی، وظیفه‌اش نسبت به فاطمیه و حضرت زهرا – سلام الله علیها - بسیار سنگین است، به بیان وظایف مسلمانان نسبت به مسأله شهادت حضرت زهرا – سلام الله علیها - اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اسلام در حدیثی که از سوی عامه نقل شده است، فرمودند؛ نخستین کسی که وارد بهشت می‌شود حضرت زهرا – سلام الله علیها - است.

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که اسبق السابقین و افضل الافضلین پیامبر اسلام است، ابراز کرد: «اول من یدخل الجنه» پیامبر است و ایشان فرمودند: من وارد بهشت می‌شوم، اما جلوتر از من دخترم فاطمه – سلام الله علیها - است.

پیامبر علت محدثه و حضرت زهرا علت مبقیه است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که حضرت زهرا – سلام الله علیها - چه کرده که جلوتر از پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - وارد بهشت می‌شود، گفت: با بعثت پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم - غرض از خلقت و ثمره تشریع و دیانت محقق شد؛ پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - علت محدثه و حضرت زهرا – سلام الله علیها - علت مبقیه است.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی تأکید کرد: تمام ماحصل انبیا، از آدم تا خاتم، منحصرا به وجود حضرت زهرا – سلام الله علیها - باقی ماند؛ اگر فاطمه – سلام الله علیها - نبود ائمه اطهار – علیهم السلام - نیز نبودند.

باقی ماندن نسل پیامبر و دین خدا به خاطر وجود فاطمه است

استاد برجسته تفسیر قرآن تصریح کرد: باقی ماندن نسل پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - و دین خدا در جهان به وجود فاطمه - صلی الله علیه و آله و سلم - است.

ایشان با اشاره به روایتی مبنی بر این‌که روز قیامت که همه وا نفسا می گویند، حضرت زهرا – سلام الله علیها - به احسن صورت و اکمل هیأت وارد بهشت می‌شود و همه غرق در تعجب از آن عظمت می‌شوند، افزود: اگر دنیای عامه همین روایت را بفهمند کافی است.

ضرورت بزرگداشت ایام شهادت حضرت زهرا

این مرجع تقلید بر ضرورت بزرگداشت شهادت حضرت زهرا – سلام الله علیها - تأکید کرد و گفت: هر مسلمانی باید بداند روز شهادت حضرت زهرا – سلام الله علیها - چه روز بزرگی است و وظیفه خود را در قبال این روز بزرگ بشناسد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به روایات خاصه در مورد حضرت زهرا – سلام الله علیها -، سرّ نامگذاری فاطمه به زهرا را مورد توجه قرار داد و گفت: حضرت علی – علیه السلام - در این باره فرمودند: فاطمه، زهرا نامیده شد چون خدا او را از نور عظمت خود خلق کرده است.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با تأکید بر این‌که همه آسمان‌ها و زمین به نور حضرت زهرا – سلام الله علیها - منور شد، ابراز کرد: چشم‌های ملائکه از دیدن آن نور درمانده شد و تمام آنها به تابش نور صدیقه زهرا – سلام الله علیها - به سجده افتادند و گفتند خدایا این نور چیست؟ خدا فرمود این نوری از نور من است و ساکن کردم او را در سماء، خلق کردم او را از عظمت خود، بیرون می‌آوردم او را از صلب نبیّی که برتر از همه انبیا است و از همین نور خارج می‌کنم ائمه‌ای که اقامه می‌کنند امر مرا و هدایت به حق می‌کنند.

هرچه برای حضرت زهرا مراسم برگزار شود، کم است

وی با انتقاد از کسانی که به هیأت‌ها و مراسم‌های شهادت حضرت زهرا – سلام الله علیها - ایراد می‌گیرند، گفت: یک عده عوام پیدا شدند در ذهن‌ها رخنه‌ ایجاد می‌کنند که این هیأت‌ها و این تشکیلات برای شهادت حضرت زهرا – سلام الله علیها - زیاد است؛ دوران بی سوادی دوران ما است.

این مرجع تقلید وظیفه طلاب و علمای حوزه علمیه را در شناساندن حضرت زهرا – سلام الله علیها - و برپایی مراسم سوگواری در ایام فاطمیه سنگین ارزیابی کرد و اظهار داشت: علما و طلاب به مردم بفهمانند آنچه که در این ایام صورت می‌گیرد، کم است.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به روایتی از امام علی – علیه السلام - مبنی بر عظمت حضرت زهرا – سلام الله علیها -، گفت: و الله هر کاری بکنید خلأ این مصیبت را پر نمی‌کند، همه آل‌الله ذره‌ای در مقابل این کلمه هستند؛ همه ائمه – علیه السلام - میوه درخت حضرت زهرا – سلام الله علیها - هستند اما کجا حق ایشان ادا شد؛ اولین کسی که وارد بهشت می‌شود به احسن صورت و اکمل هیأت زهرا – سلام الله علیها - است اما پهلو شکسته و بازو ورم کرده.

متن کامل بیانات ایشان را از اینجا ببینید ...


منبع: خبرگزاری رسا

تنظیم: محسن تهرانی - گروه حوزه علمیه تبیان