تبیان، دستیار زندگی
اگر برایتان زیاد اتفاق افتاده که در اواسط روز و یا شب، کارهایی را یادتان می‌آید که باید انجام میدادید و فراموش کردید، شما از کسانی هستید که كمی فراموش کارید! اما نگران نباشید، در این نوشته میخواهیم راه‌های مبارزه با ضعف حافظه و تقویت قدرت حافظه را برایتان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه حافظه را تقویت کنیم؟


اگر برایتان زیاد اتفاق افتاده که در اواسط روز و یا شب، کارهایی را یادتان می‌آید که باید انجام میدادید و فراموش کردید، شما از کسانی هستید که كمی فراموش کارید! اما نگران نباشید، در این نوشته میخواهیم راه‌های مبارزه با ضعف حافظه و تقویت قدرت حافظه را برایتان توضیح بدهیم.


حافظه

بازی‌های فکری انجام دهید

شما احتمالا یك فرد بالغ هستید که هر روز وعده‌های غذایی میخورید، سر کار می‌روید، به خانه برمیگردید و عادت‌های روزانه‌ای دارید که هیچ‌وقت به راحتی فراموششان نمیکنید. این به خاطر راه‌هایی از به خاطر آوردن حافظه عمیق است که در طی سال‌ها بر روی مغز شما ایجاد شده است. حالا شما این امکان را دارید، مغز را که کلیت حافظه است را تکان بدهید و بیدارش کنید تا بتواند خودش را توسعه بدهد. نکته کلیدی این است که مغز و قدرت حافظه، مانند بدن انسان، اگر تمرین بکند قدرت و آمادگی بیشتر پیدا می‌کند. هر چه دقت شما را به اطراف بیشتر کند و هرچه سعی در حفظ و بازیادآوری محیط را تمرین کنید، قدرت حافظه شما بیشتر تقویت خواهد شد.

یکی از روش‌های تمرین دادن به مغز و حافظه، بازی‌های فکر به خصوص بازی‌هایی هستند که یادآوری اعداد، حروف و یا تصاویر در آن‌ها، کلید حل بازی باشد. بازی‌هایی مثل جداول و سودوکو و پازل‌ها می‌توانند شروع خوبی باشند.

ورزش کنید

توصیه محققان این است كه اول از همه در طول روز ورزش کنید. بهترین ورزش پیشنهاد شده پیاده‌روی و مرور محیط اطراف با چشم است. سعی کنید در طول روز نیم ساعت پیاده روی کنید و جزئیات محیط اطرافتان را به خاطر بسپارید. روز بعد سعی کنید در طول مسیر، جزئیات مسیر را به یاد بیاورید. با این کار، علاوه بر ورزش و آماده نگه داشتن بدن، ذهن خود را هم ورزش می‌دهید.

یکی از روش‌های تمرین دادن به مغز و حافظه، بازی‌های فکر به خصوص بازی‌هایی هستند که یادآوری اعداد، حروف و یا تصاویر در آن‌ها، کلید حل بازی باشد. بازی‌هایی مثل جداول و سودوکو و پازل‌ها می‌توانند شروع خوبی باشند.

استرس را کاهش دهید

استرس در لحظه و کوتاه مدت را می‌شود عامل تحریک و فشار برای شروع فعالیت‌ها دانست، ولی استرس در بلند مدت، مفید نیست، چرا که اگر استرس به صورت مزمن وجود داشته باشد، بر روی اسبک مغز (هیپوکمپوس) تأثیر منفی می‌گذارد که این بخش از مغز، مسئول شکل دهی به حافظه جدید و جایگزینی بخش‌های جدید است.

سطح مناسب آهن بدن را حفظ کنید

کمبود آهن در بدن می‌تواند تأثیرات منفی بر عملکرد مغز و یادآوری خاطرات داشته باشد، به صورتی که تحقیقات نشان داده، افراد فراموش کار که در معرض فراموشی دائمی قرار دارند، با نگه داشتن سطح آهن بدن در حد استاندارد، رشد منفی حافظه‌شان را کاهش دادند.

این موارد را حتما دنبال کنید؛ البته دقت داشته باشید که برای مصرف قرص‌های آهن، حتماً با پزشک مشورت کنید.

منبع: دونفره


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: heaven_h

برگرفته از انجمن: بهداشت و سلامت