تبیان، دستیار زندگی
خبر بازداشت محمد رویانیان در این روزها باعث شده است تا سر و صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی ‌ایجاد شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شایعات میلیاردی درباره رویانیان


شایعه بازداشت محمد رویانیان در این روزها باعث شده است تا سر و صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود.

رویانیان

سردار سرخ ها که روزهای نسبتا طولانی روی بورس بود این روزها مجبور است به صورت غیر رسمی شایعاتی که اطرافش مطرح است را پاسخ بدهد. محمد رویانیان که چهره شناخته شده ای برای اکثر مردم ایران است پس از حضور در پلیس تهران و راه اندازی پلیس 110 به پرسپولیس آمد و نزدیک به سه سال در فوتبال ایران دوام آورد و سرانجامش همانی شد که اسلافش تجربه کرده بودند. معمولا در فوتبال ایران رسم است که مدیران تا "هستند" روی بورس اند و تیتر یک روزنامه ها و خبرگزاری ها در تصرفشان است اما پس از رفتن و  انواع و اقسام ادعا درباره شان مطرح می شود. سرنوشت محمد رویانیان هم دست کمی از مدیران سابق پرسپولیس ندارد و این روزها رسانه های ورزشی پر است از شایعه هایی که اطراف این مدیر با سابقه وجود دارد.

رویانیان را می توان در انواع تقسیم بندی ها متعلق به دسته ای دانست که برچسب "تمام دولتی" روی آنها خورده؛ مدیرانی که هیچ نزدیکی و قرابتی با ورزش و فوتبال ندارند اما وقتی "وظیفه" حکم کند برای "خدمت" کردن به مردم همیشه در صحنه حاضرند. این را سابقه رویانیان به خوبی نشان می دهد. وقتی از پلیس به ستاد سوخت آمد و بعد وارد فوتبال شد هیچ آمد و رفتنش با علاقه شخصی اش نبود اما چون از او خواسته شد که "منشاء خدمت" باشد بدون کمترین مکثی پذیرفت. حضور یک مدیر تمام دولتی در دولت دهم به فوتبال از آن دست اتفاقاتی بود که انتقادهای زیادی را متوجه رییس وقت سازمان تربیت بدنی کرد اما از آن جایی که رویانیان با حمایت شخص اول دولت پا به فوتبال گذاشت صداها به جایی نرسید. تنها چند روز برای رویانیان کفایت می کرد تا با فضای فوتبال آشنا شود. علاقه رویانیان به مصاحبه، بهترین وسیله ای بود که باعث شد رسانه ها پشت این "مدیر غیرفوتبالی" در بیایند. مصاحبه های جور واجور و رنگارنگ رویانیان و تیترهایی که از دل این مصاحبه ها بیرون می آمد بهترین هدیه برای رسانه هایی بود که با افت مخاطب روبه رو شده بودند. همین حرفها بود که جدالهای عامه پسندی را بین رویانیان و فتح الله زاده در رسانه ها به وجود آورد. در کنار این اتفاق، تصمیماتی که رویانیان می گرفت هم جالب توجه بود. گرفتن ارتباط با باشگاه های بزرگی مثل میلان و رئال، راه اندازی دانشگاه پرسپولیس و دهها نمونه از این دست کافی بود که رویانیان چه در بین رسانه ها و چه بین هواداران به محبوبیت برسد. اما در میان همه اینها، یکسری هم بودند که رویانیان را به "پوپولیست" بودن متهم می کردند و می گفتند این کارهای عامه پسندانه رویانیان، بدهی های میلیاردی را روی دست باشگاه همیشه بدهکار پرسپولیس می گذارد. با این حال رویانیان همیشه از "شفاف بودن" کارهایش می گفت ادعای منتقدان را قبول نمی کرد.

رویانیان که این روزها کمتر در رسانه ها آفتابی می شود همه این رقمها را تکذیب کرد و در نقل قولی مشترک گفت که باشگاهش تنها 50 میلیارد بدهی دارد. در این وضعیت اخبار ضد و نقیضی هم که از دستگیری سعید شیرینی سرپرست سابق پرسپولیس منتشر می شود به پیچیدگی اوضاع اضافه کرده. اگر خبر بازداشت شیرینی صحت داشته باشد- که البته کسی آن را تکذیب نکرده- رویانیان یکی از وفادارترین مردانش را به خاطر مشکلاتی که در زمان مدیریتش در پرسپولیس ایجاد شده از دست رفته می بیند

هر چند تا پیش از سه ماه مانده به پایان عمر دولت دهم، تمام برنامه های رویانیان برای پرسپولیس با حمایت وزارت ورزش پیش می رفت اما در 90 روز آخر عمر دولت محمود احمدی نژاد بعضی زمزمه ها حکایت از نارضایتی وزارت ورزش از خرجهای انجام گرفته توسط رویانیان و بدهی های میلیاردی او داشت و به همین خاطر بود که در حین سفر رویانیان به روسیه برای امضای قرارداد برادرخواندگی با باشگاه روبین کازان، خبر برکناری رویانیان و انتخاب محمد جعفر کامبوزیا به شدت مطرح شد. البته در آن زمان رویانیان به واسطه هوادارانی که در رسانه ها و میان طرفداران پرسپولیس داشت، توانست ورق را به سود خودش برگردادند و دوباره در پرسپولیس بماند.

رویانیان

با این حال بر خلاف گمانه زنی ها رویانیان در دولت جدید نتوانست ارتباطات خوبی را با سران دولت و ورزش ایجاد کند و به گفته خودش دکتر محمود گودرزی حتی یک بار هم حاضر نشد رویانیان را به حضور بپذیرد. واکنش گودرزی به استعفای رویانیان هم جالب توجه بود، جایی که او گفت این استعفا "مساله کم اهمیتی" است. رویانیان تنها سه ماه پس از استقرار دولت جدید مجبور به استعفا شد تا علی پروین به حکم هیات مدیره منصب مدیرعاملی پرسپولیس را اشغال کند. البته این تغییر و تحولات هم باعث آرام شدن فضا به سود رویانیان نشد.

افراد رسانه ای نزدیک به مدیر جدید پرسپولیس از فردای برکناری رویانیان بدهی های به جامانده از زمان مدیریت رویانیان را در اختیار رسانه ها قرار می دادند؛ بدهی هایی که رقم شان حتی به 60 میلیارد تومان هم رسید. با این حال رویانیان که این روزها کمتر در رسانه ها آفتابی می شود همه این رقمها را تکذیب کرد و در نقل قولی مشترک گفت که باشگاهش تنها 50 میلیارد بدهی دارد. در این وضعیت اخبار ضد و نقیضی هم که از دستگیری سعید شیرینی سرپرست سابق پرسپولیس منتشر می شود به پیچیدگی اوضاع اضافه کرده. اگر خبر بازداشت شیرینی صحت داشته باشد- که البته کسی آن را تکذیب نکرده- رویانیان یکی از وفادارترین مردانش را به خاطر مشکلاتی که در زمان مدیریتش در پرسپولیس ایجاد شده از دست رفته می بیند و همین باعث تضعیف جایگاه این "مرد قانون" نیز هست. البته تا زمانی که خود رویانیان بار دیگر به صحنه برنگردد و در رسانه هایی که همواره حامی او بوده اند از خودش دفاع نکند از سوی برخی رسانه های منتقد در مظان اتهام خواهد بود و این چیزی نیست که مورد علاقه "سردار فوتبال ایران" باشد.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان