تبیان، دستیار زندگی
کمی بیشتر از 4 ماه از رای اعتماد مجلس به وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم نگذشته که برخی نمایندگان به فکر استیضاح علی‌اصغر فانی افتاده اند؛ استیضاحی که طراح آن می گوید از آن کوتاه نمی آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلس «فانی» را استیضاح می کند؟!


کمی بیشتر از 4 ماه از رای اعتماد مجلس به وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم نگذشته که برخی نمایندگان به فکر استیضاح علی‌اصغر فانی افتاده اند؛ استیضاحی که طراح آن می گوید از آن کوتاه نمی آید.

به گزارش سایت اطلاع رسانی تبیان، علی اصغر فانی پس از رأی عدم‌ اعتماد مجلس به محمدعلی نجفی اولین گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، به‌ عنوان سرپرست این وزارت‌خانه منصوب شد و نهایتا از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و توانست با کسب رای اعتماد از مجلس، بر کرسی وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم تکیه بزند.

فانی

حالا از پنجم آبان ماه کمی بیشتر از 4 ماه گذشته و مخالفان فانی، عملکرد او را در وزارت آموزش و پرورش ناموفق توصیف می کنند و می گویند با توجه به نارضایتی های موجود، علی اصغر فانی نتوانسته اهداف این وزارتخانه کلیدی را محقق کند.

فتح الله حسینی، طراح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، در این باره می گوید: تاکنون بیش از 100 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جمع آوری شده است و این استیضاح در روزهای آینده تقدیم هیات رییسه مجلس می شود.

او با اشاره به اینکه استیضاح علی اصغر فانی در 18 بند تنظیم شده، اضافه می کند: موارد استیضاح موارد کشوری است و اکثرا در راستای دغدغه فرهنگیان در سراسر کشور است.

این نماینده مجلس درباره اینکه آیا استیضاح وزیر آموزش و پرورش متوقف خواهد شد یا خیر، تاکید می کند: در این باره شیطنت هایی صورت گرفته و گفته می شود این استیضاح عملیاتی نمی شود، به نظر می رسد این موضوع از طرف شکست خوردگان سیاسی مطرح می شود. چرا که موضوع استیضاح حتما جدی است و ما تا آخرین لحظه از حق و حقوق مردم دفاع می کنیم و کوتاه نمی آییم.

موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس نیز در حالی مطرح می شود که پیش از این خبرها حاکی از جمع آوری امضا از نمایندگان برای طرح استیضاح وزرای علوم، صنعت، راه و اقتصاد در مجلس بود اما هیچکدام از این استیضاح ها عملیاتی نشده است

حسینی با تاکید بر اینکه نمایندگان استیضاح کننده فانی، هیچ دشمنی با شخص وزیر یا دولت ندارند، اضافه می کند: ما واقعیت را دنبال می کنیم. به ویژه اینکه اکثر دوستان ما در مجلس احترام خاصی برای شخص وزیر قائل هستند اما آنچه مدنظر ماست حوزه کاری وزیر است وگرنه آقای فانی شخصیت قابل احترامی هستند ولی نمایندگان تنها به وظیفه قانونی خود عمل می کنند و اشکالات موجود در وزارتخانه را تذکر می دهند و این استیضاح برای خوشایند کسی نیست و فرد، جناح یا گروه خاصی را هدف قرار نمی دهد.

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس در پایان یادآور می شود: ما تحت تاثیر کسی قرار نمی گیریم و امیدواریم بتوانیم به موقع کار قانونی خود را دنبال کنیم.

زاهدی

محمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا نکرده است، می گوید: گزارشات زیادی در مورد عملکرد آموزش و پرورش به کمیسیون رسیده که ما آنها را به آقای وزیر منعکس کرده ایم و امیدواریم ایشان به آن توجه کند تا باب استیضاح گشوده نشود.

وی تاکید می کند: قطعا اگر آقای وزیر برای حل این مشکلات تلاش کند این مسائل با گفت و گو قابل حل خواهد بود.

فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با بیان اینکه خود نامه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا نکرده، می گوید: متاسفانه آنقدری که انتظار می رفت وزیر آموزش و پرورش بتواند برای تحقق اهداف این وزارتخانه تلاش کند، این اتفاق نیفتاده و نتوانسته در راستای دخیل کردن مجلس و صاحبنظران در امر آموزش و پرورش توفیق داشته باشد.

او اضافه می کند: فضای مجلس به گونه ای است که اگر موضوع استیضاح در صحن علنی مجلس مطرح شود من فکر نمی کنم وزیر بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.

نماینده  مردم پاکدشت در مجلس تاکید می کند: با توجه به اهدافی که برای وزارت آموزش و پرورش تعریف شده از جمله دفاع از حقوق فرهنگیان، دفاع از حقوق دانش آموزان، حمایت از کارهای آموزشی و پرورشی، پرداخت حق الزحمه فرهنگیان و ساخت و ساز مدرسه، به نظر می رسد کسی که تمام در راس وزارتخانه آموزش و پرورش قرار می گیرد باید فعال تر از حقوق آموزش و پرورش دفاع کند.

بشیری ادامه می دهد: نکته دیگر این است که یک وزیر باید معرف تمام شایستگی های آموزش و پرورش باشد. مطالبه فرهنگیان و مجلس نیز همین است که وزیر از شان و جایگاه نظارتی خود برای هدایت و رهبری آموزش و پرورش به خوبی استفاده کند و کارش را خیلی به دیگران واگذار نکند.

گزارشات زیادی در مورد عملکرد آموزش و پرورش به کمیسیون رسیده که ما آنها را به آقای وزیر منعکس کرده ایم و امیدواریم ایشان به آن توجه کند تا باب استیضاح گشوده نشود

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان می کند: احساس ما این است که کار وزارت آموزش و پرورش قدری واگذار شده در حالی که کسی که در راس این وزارتخانه است، وزیر است و باید در قبال عملکرد این وزارتخانه پاسخگو باشد. البته درست است که همه باید در این کار همکاری کنند ولی تصمیم نهایی در یک وزارتخانه باید به عهده وزیر باشد زیرا مجلس وزیر را مسوول می داند نه کسانی که در پشت صحنه هستند.

وی در پایان تاکید می کند: بنابراین این وزیر است که باید خواسته ها و نیازهای آموزش و پرورش را پیگیری کند و نهایتا خودش حرف نهایی را بزند.

استیضاح

به موجب اصل 89 قانون اساسی، نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏‌توانند در مواردی‏ كه‏ لازم‏ می‏‌دانند هیأت‏ وزیران‏ یا هر یك‏ از وزرا را استیضاح‏ كنند. همچنین طبق آیین نامه داخلی مجلس، استیضاح‏ وقتی‏ قابل‏ طرح‏ در مجلس‏ است‏ كه‏ با امضای‏ حداقل‏ ده‏ نفر از نمایندگان‏ به‏ مجلس‏ تقدیم‏ شود و هیأت‏ وزیران‏ یا وزیر مورد استیضاح‏ باید ظرف‏ مدت‏ ده‏ روز پس‏ از طرح‏ آن‏ در مجلس‏ حاضر شود و به‏ آن‏ پاسخ‏ گوید و از مجلس‏ رأی‏ اعتماد بخواهد.

موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس نیز در حالی مطرح می شود که پیش از این خبرها حاکی از جمع آوری امضا از نمایندگان برای طرح استیضاح وزرای علوم، صنعت، راه و اقتصاد در مجلس بود اما هیچکدام از این استیضاح ها عملیاتی نشده است، اگر چه مجلس اصولگرا با دادن اخطار به وزرای اقتصاد، علوم و ارشاد در ابتدای فعالیت دولت یازدهم نشان داده ابایی از تذکر، سوال و احتمالا حتی استیضاح وزرای دولت اعتدال گرا ندارد.

البته در این میان هیات رییسه مجلس سعی دارد نقش ریش سفیدی را در این باره ایفا کند و نمایندگان متقاضی سوال یا استیضاح وزرا را تشویق کند تا با برگزاری جلساتی، مشکلات را با گفت و گو حل کنند و مسائل را به صحن علنی مجلس نکشانند؛ حالا باید منتظر ماند و دید در موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش، پادرمیانی هیات رییسه مجلس جواب می دهد یا اصرار متقاضیان استیضاح، فانی را به مجلس می کشاند؟

الهه حمیدی کیا

بخش سیاست تبیان