تبیان، دستیار زندگی
یک کارشناس تغذیه گفت: برای جلوگیری از چاقی و اضافه‌وزن در ایام نوروز فعالیت بدنی و ورزش را نباید فراموش کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای جلوگیری از چاقی در عید چه ‌کنیم؟


یک کارشناس تغذیه گفت: برای جلوگیری از چاقی و اضافه‌وزن در ایام نوروز فعالیت بدنی و ورزش را نباید فراموش کرد.

عید دیدنی

مسعود نصیری گفت: تعطیلات نوروز و مصرف بیش از اندازه تنقلات می‌تواند زمینه افزایش وزن و ناراحتی‌های گوارشی را در افراد ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در این ایام وعده‌های غذایی افراد بیش از سه وعده بوده و مصرف آجیل، شیرینی و شکلات افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در این شرایط حجم زیادی کالری وارد بدن می‌شود و بدن مجبور است آن را به صورت بافت چربی خصوصاً در ناحیه شکم و پهلو ذخیره کند.

به گفته این کارشناس تغذیه، افزایش تعداد دفعات مصرف مواد غذایی و خصوصاً آجیل و شیرینی باعث می‌شود علاوه بر مشکلات گوارشی، سیستم هضم و جذب بدن نیز با مشکل مواجه شود.

نصیری در خصوص مصرف انواع آجیل نیز یادآوری کرد: اگرچه آجیل دارای کلسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین E و ... است، اما هر دانه بادام و یا پسته هفت یا هشت کالری انرژی دارد و مصرف تعداد زیادی از انواع آجیل در روز، حجم قابل‌توجهی کالری وارد بدن فرد می‌کند.

وی معتقد است: مصرف زیاد آجیل به ویژه برای افرادی که مبتلا به دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، مناسب نیست. به گفته این کارشناس تغذیه، در صورت مصرف آجیل، بهتر است از انواع بو نداده و بدون نمک آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه در این ایام وعده‌های غذایی افراد بیش از سه وعده بوده و مصرف آجیل، شیرینی و شکلات افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در این شرایط حجم زیادی کالری وارد بدن می‌شود و بدن مجبور است آن را به صورت بافت چربی خصوصاً در ناحیه شکم و پهلو ذخیره کند

نصیری تاکید کرد: انواع شکلات نیز حتی اگر از نوع مرغوب باشد حاوی چربی‌های اشباع و قند ساده فراوان هستند و برای بیماران قلبی عروقی و دیابتی توصیه نمی‌شوند.

وی همچنین توصیه کرد: برای تهیه شیرینی نیز از انواع شیرینی‌های خشک باید بیشتر استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه از افراد خواست در ایام تعطیلات نوروز ورزش و فعالیت بدنی را فراموش نکنند تا از بروز چاقی و اضافه‌وزن در آن‌ها جلوگیری شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

بخورنخورهای نوروزی برای قلب و دیابت

12 توصیه به مهمان‌های نوروزی

عید: کامتان را به اندازه شیرین کنید

چند ترفند هوشمندانه برای سلامتی بیشتر در طول تعطیلات

چه کنیم در طول تعطیلات چاق نشویم؟

تعطیلات عید چاق تان نکند!

کنترل وزن در تعطیلات نوروز

توصیه‌هایی برای این که در طول تعطیلات چاق نشوید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.